کاهش 40 درصدی هزینه محضر خودروهای خارجی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ کاهش 40 درصدی هزینه محضر خودروهای خارجی

در حالی که به دلیل افزایش برخی هزینه‌ها در معاملات خودرو مردم تمایلی برای ثبت معامله در محضر از خود نشان نمی‌دادند، خبرها نشان می‌دهد که هزینه‌های محضر برای خودروهای خارجی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

برخی اینطور می‌گویند که این کاهش هزینه‌ها برای افزایش تمایل مردم به ثبت معاملات در محضر است. مساله‌ای که پیش از این هم به یک جدل همیشگی میان پلیس راهور و قوه قضائیه تبدیل شده بود. پلیس راهور برگ سبز خودرو را به عنوان سند رسمی می‌پذیرفت و قوه قضائیه معتقد بود که باید حتما معامله را در محضر به ثبت رساند. در این میان مردم همیشه سردرگم بودند که کدام یک را به عنوان سند رسمی بپذیرند و آیا برگ سبز حکم سند قطعی خودرو را دارد یا خیر.

کاهش قیمت یا انگیزه برای ثبت سند؟

حالا به نظر می‌رسد که کاهش هزینه محضر به ابزاری برای کشاندن مردم به محضر تبدیل شده است. گفته می‌شود که این کاهش هزینه بر اساس اصلاح بخشنامه سازمان امور مالیاتی انجام شده و مواردی همچون بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل، ارزش گمرکی و مواردی مثل حقوق ورودی خودروهای وارداتی در آن اعمال شده است.

این هزینه‌ها بر اساس خودروهای مختلف، متفاوت است و به عنوان مثال هزینه سند قطعی خودرویی مثل هیوندای النترا مدل ۲۰۱۵ تا قبل از این حدود ۶ میلیون تومان بوده که حالا با کاهش قیمتی که اعلام شده به ۴ میلیون تومان رسیده است.

خودرو۴۵ پیش از این هم نسبت به مساله برگ سبز خودرو و لزوم نهایی کردن سند خودرو در محضر اشاره کرده بود. بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که اگر روزی نهاد زیرمجموعه پلیس راهور که برگ سبز را صادر می‌کند منحل شود، کل اسناد خودروی افراد باطل خواهد شد. به همین خاطر است که به لزوم ثبت سند در دفترخانه و نهایی کردن آن تاکید می‌کنند.

حکمی که شایعه پذیرفتن برگ سبز به عنوان سند را مطرح کرد

البته پیش از این برخی خبرها نشان می‎‌داد که قوه قضائیه برگ سبز خودرو را به عنوان سند پذیرفته اما کمی بعد مشخص شد که این خبر صحت ندارد. ماجرا این بود که به تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان از پذیرش برگ سبز به عنوان سند رسمی خودرو داشت.

کمی بعد مشخص شد که علاوه بر لغو حکم اولیه این شعبه، دیوان عدالت اداری هم حکم صادر شده را نقض کرده است. در واقع یک حکم اولیه و در موردی محدود بوده که کمی بعد هم نقض شد. آنطور که قوانین حقوقی به ما نشان می‌دهد، بر اساس ماده ۲۹ جرایم رانندگی، هنگام معامله خودرو باید حتما آن را به صورت رسمی در دفتر اسناد رسمی به ثبت رساند تا معامله رسمیت پیدا کند.

نتیجه گیری

دو فرضیه درباره دلیل کاهش هزینه های محضر خودروهای خارجی مطرح شده که یکی از آنها مساله برگ سبز و سند و دیگری مربوط به کاهش نرخ ارز است. با این حال کاهش هزینه‌ها به هر دلیلی که صورت گرفته باشد، اگر باعث شود تا معامله‌کننده‌ها بیشتر به سمت ثبت سند در محضر بروند، قطعا اتفاق خوبی است و باید از آن استقبال کرد.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو کارکرده