نقد وبررسی هیوندای i40، نسخه اروپایی سوناتا که در ایران محبوب نشد

۹ مرداد ۱۳۹۹ نقد وبررسی هیوندای i40، نسخه اروپایی سوناتا که در ایران محبوب نشد

هیوندای i40 ( Hyundai i40 ) یک خودرو خانوادگی با ابعاد نه چندان جمع و جور است که بر پلتفرم مدل سوناتا استوار شده و به طور اختصاصی ویژه بازار اروپا طراحی و توسعه یافته است. با این حال هیوندای آی40 به برخی بازارهای کشورهای غیراروپایی نیز راه پیدا کرد اما به ایالات متحده وارد نشد.

هیوندای I40 که به سوناتا اروپایی نیز شهرت دارد، از لحاظ ابعاد مابین دو مدل النترا و سوناتا قرار گرفته و نخستین مرتبه مدل سدان آن در نمایشگاه خودرو بارسلونا ۲۰۱۱ به معرض نمایش درآمد. هیوندای i40 در قالب مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در دو قالب بدنه سدان و استیشن واگن به دست مشتریان ایرانی رسید که البته به دلیل محبوبیت بیشتر سوناتا و النترا در بازار ایران نتوانست موفقیت قابل توجهی در کشورمان کسب کند و واردات آن مدتی بعد به خط پایان خود رسید تا پرونده آن در کشورمان به طور کامل بسته شود.

در مطلب پیش رو قصد داریم تا هیوندای i40 را از جنبه‌های ظاهری، فنی، امکانات، وضعیت فروش و غیره مورد بررسی و نقد قرار دهیم.

طراحی ظاهری هیوندای i40

نمای ظاهری Hyundai i40 به طور کلی چیزی میان شمایل هیوندای النترا نسل پنجم و هیوندای سوناتا ال اف قرار می‌گیرد که به طرز جذابی توانسته ویژگی‌های بصری عمده این دو مدل را در قالب یک خودروی جداگانه به مشتریان ارائه دهد. در نمای جلو از چراغ‌های بزرگ شبیه به هیوندای النترا بهره گرفته شده که دو طرف یک جلوپنجره با دو نوار کرومی را به تسخیر خود درآورده‌ و چهره‌ای مصمم و قاطع را از این محصول ویژه قاره اروپا به نمایش گذاشته‌اند. طرح کلی جلوپنجره به همراه مجرای تهویه سپر نیز شبیه به هیوندای النترا از آب درآمده است.

از طرف دیگر مه شکن‌های بزرگ با طراحی مناسب نیز بخش زیادی از جوانب سپر را در اختیار گرفته و در کل وجهه‌ای متناسب با زبان طراحی کمپانی هیوندای در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را به نمایش گذاشته است. در نمای بغل به طرزی هنرمندانه از خط شانه‌ای و برخی حجم پردازی‌های دیگر استفاده شده تا به همراه خطوط حجمی روی درب موتور جلوه عضلانی‌تر و نمایی خوش‌فرم‌تر را برای این سدان کره‌ای به ارمغان بیاورند. همچنین فریم پنجره‌ها و حالت کلی نمای کناری آی ۴۰ تا حدودی فرم بدنه هیوندای سوناتا ال اف را در این نما به خاطر می‌آورد.

نمای عقب به ویژه طراحی چراغ‌ها از استقلال شخصیتی بیشتری برخوردار بوده و چراغ‌های خودرو از هر دو زاویه کنار و پشت سطح نسبتا قابل توجهی از بدنه را به خود اختصاص داده‌اند. طول کوتاه درب صندوق Hyundai i40  سدان نیز تا حدودی علاقه‌مندان را به یاد خودروهای لیفت‌بک می‌اندازد. ناگفته نماند که هیوندای i40 استیشن واگن نیز در نوع خود از طراحی جذاب و مناسبی بهره می‌برد و مسلما تنها تفاوت عمده آن در مقایسه با مدل سدان در قسمت انتهایی و ستون c خواهد بود. در نسخه استیشن واگن نیز از چراغ‌های بزرگ البته با طراحی نسبتا متفاوت استفاده شده که در دو طرف درب صندوق جای گرفته و طراحی متناسب و زیبایی به این خودرو بخشیده است.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری هیوندای i40 در نوع خود نسبتا جذاب و زیبا صورت پذیرفته و اگر به صورت گسترده‌تر با یک هویت مستقل و البته در یک کلاس متفاوت از خودرویی نظیر سوناتا به بازار ایران راه پیدا می‌کرد، می‌توانست موفقیت بیشتری را از آن خود کند.

 

طراحی ظاهری هیوندای i40

طراحی داخلی هیوندای i40

فضای داخلی هیوندای i40 به طور واضح از زبان طراحی داخلی سایر محصولات هیوندای که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تولید می‌شدند، پیروی می‌کند. حالت v شکل کنسول میانی داشبورد که شکل دریچه‌های تهویه آن تا حدی شبیه به فرم گشودن بال پرندگان به نظر می‌رسد، در نوع خود بسیار جذاب بوده و حتی در مقایسه با محصولات امروزی نیز همچنان مدرن و جذاب جلوه می‌کند. فرم غربیلک فرمان نیز بسیار خوش‌دست و زیبا طراحی شده و احساس مناسبی از به دست گرفتن آن در راننده شکل خواهد گرفت.

از طرف دیگر ارگونومی صندلی‌ها نیز باعث می‌شود تا بدن راننده یا سایر سرنشینان طی مسافرت‌های طولانی کمتر دچار کوفتگی و خستگی شود. کیفیت متریال استفاده شده در ساخت کابین نیز بسیار مناسب بوده و تا حدی فراتر از محصولات معمول هیوندای احساس می‌شود. میزان فضای پا در صندلی‌های ردیف اول و دوم کاملا مناسب و کافی به نظر می‌رسد و فضایی جادار برای سرنشینان فراهم آورده شده است اما با این حال و به دلیل شیب قسمت انتهای سقف، احتمالا سرنشینان بلندقد با محدودیت‌هایی از ناحیه سر مواجه شوند. لازم به ذکر است که صندوق عقب Hyundai i40 سدان فضایی معادل 525 لیتر را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار خواهد داد که برای مصارف مسافرتی – خانوادگی کاملا مطلوب به نظر می‌رسد.

 

طراحی داخلی هیوندای i40

آپشن‌ها و امکانات هیوندای i40

این سدان خاص از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی – ایمنی یکی از محصولات دست و دل باز هیوندای به حساب آمده و می‌تواند به راحتی رضایت مالک خود را در این زمینه به چنگ آورد. در ادامه به مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی هیوندای i40 اشاره شده است:

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم مدیریت پایداری خودرو، سنسورهای پارک در جلو و عقب، حسگر باران و فشار باد تایر، رادار نقطه کور، توزیع نیروی ترمزEBD ، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، چراغ روشنایی در روز، چراغ اتوماتیک، تنظیم نور اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو، چراغ چرخشی در سرپیچ، چراغ جلو زنون، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی اینفینیتی با آمپلی‌فایر و هفت عدد اسپیکر به علاوه هندزفری و چنجر ۶ تایی، نمایشگر مرکزی، دوربین عقب، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر، نمایشگر دنده عقب در آینه، ۹ عدد کیسه هوا که شامل ایربگ‌های راننده و زانویی راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای و جانبی جلو و جانبی عقب می‌شود، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه خودکار دوگانه به علاوه دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده 10 حالته برقی + تنظیم برقی گودی کمر به علاوه حافظه، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات برقی در شش جهت، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، آینه وسط الکتروکرومیک بعلاوه آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه بالابر آنتی ترپ.

مشخصات فنی هیوندای I40

هیوندای I40 زیر درب کاپوت خود یک قلب تپنده چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم GDi پنهان نموده و ۱۷۸ اسب‌ بخار قدرت به همراه ۲۱۳ نیوتن متر گشتاور را بیرون می‌دهد. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود تا شتاب صفر تا صد 10.8 ثانیه را برای این خودرو ۱۵۱۳ کیلوگرمی به ارمغان بیاورد. حداکثر سرعت سوناتای اروپا برابر با ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت عنوان شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. در ضمن باک سوخت هیوندای I40 معادل ۷۰ لیتر گنجایش دارد.

 مزایا و معایب Hyundai i40

موارد مختلفی همچون کیفیت ساخت بالا، فضای جادار کابین، متریال نسبتا مرغوب کابین، عملکرد فنی مطلوب، امکانات رفاهی متعدد و ایمنی بسیار بالا را می‌توان به عنوان نقاط قوت هیوندای  آی 40 در نظر گرفت. از سوی دیگر واردات بسیار محدود این محصول سبب شده تا بازار دست دوم ان نسبت به سایر محصولات هیوندای همچون سوناتا و النترا چندان مطلوب نباشد و همین مورد را می‌توان به عنوان نقطه‌ضعف نسخه اروپایی سوناتا در نظر گرفت.

 

نمای عقب هیوندای i40

وضعیت فروش هیوندای i40 در بازار ایران

همان‌طور که اشاره شد هیوندای I40 در کشورمان به صورت گسترده وارد نشده و همین عرضه محدود سبب شده تا عمده مشتریان علی رغم محبوبیت بالای برند سازنده، به سوی این خودرو با کیفیت و زیبا تمایل پیدا نکنند و ترجیح دهند که به سراغ برادران آن از جمله هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و یا حتی هیوندا النترا بروند. بنابراین در مجموع باید عنوان داشت که وضعیت خرید و فروش هیوندای i40 در بازار ایران چندان مطلوب نبوده و نمی‌توان معاملات صورت گرفته روی این خودرو را چندان پر تب‌وتاب ارزیابی کرد.

 

نویسنده: حسین باباپور