مشخصات فنی برلیانس H330

۳۰ تیر ۱۴۰۰ مشخصات فنی برلیانس H330

برلیانس h330 یکی از سدان‌های جمع‌وجور چینی مونتاژ داخل است که از زمستان ۱۳۹۳ و پس از امضای قرارداد همکاری مشترک میان دو کمپانی سایپا و برلیانس اتو، به سبد محصولات شرکت سایپا اضافه شد و با مدل‌های ۹۴ به دست مشتریان ایرانی رسید. شرکت سایپا ابتدا برلیانس اچ300 را با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به دست مشتریان ایرانی رساند، اما بعدها و از سال ۹۶ پیشرانه توانمندتر ۱.۶۵ لیتری را جایگزین نسخه پیشین کرد.

برلیانس h330 به واسطه ظاهر به‌روزتر و کیفیت ساخت نسبتا بهتر در قیاس با سدان‌های تولید داخل، بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفت که از تولیدات قدیمی کارخانجات داخلی خسته شده و نیازمند تنوع‌ در انتخاب اتومبیل خود بودند.

مشخصات فنی برلیانس H330

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۴۹۸ سی سی (۱.۵ دستی و اتومات)

۱۶۵۴ سی سی (۱.۶۵ دستی و اتومات)

نوع موتور

BM15L (برلیانس ۱.۵ دستی و اتومات)

BM16LB (برلیانس ۱.۶۵ دستی و اتومات)

حداکثر قدرت

۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه (۱.۵ دستی و اتومات)

۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (۱.۶۵ دستی و اتومات)

حداکثر گشتاور

۱۳۸ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه (۱.۵ دستی و اتومات)

۱۵۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (۱.۶۵ دستی و اتومات)

شتاب

۱۲.۵ ثانیه (۱.۵ دستی)

۱۴ ثانیه (۱.۵ اتومات)

۱۲ ثانیه (۱.۶۵ دستی)

۱۳.۵ ثانیه (۱.۶۵ اتومات)

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۴ لیتر در صد کیلومتر (۱.۵ دستی)

۶.۷ لیتر در صد کیلومتر (۱.۵ اتومات)

۷.۸ لیتر در صد کیلومتر (۱.۶۵ دستی)

۷.۶ لیتر در صد کیلومتر (۱.۶۵ اتومات)

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

نیمه مستقل میله پیچشی

نوع بدنه

سدان جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

کاسه‌ای (دستی)

دیسکی (اتومات)

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۵۱۰ میلیمتر

عرض

۱۷۵۸ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۵۸۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۴۰ کیلوگرم (۱.۵ و ۱.۶۵ دستی)

۱۲۵۰ کیلوگرم (۱.۵ و ۱.۶۵ اتومات)

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

چرخ جلو و عقب

R15 195/65

حجم صندوق عقب

۴۶۰ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی ظاهری برلیانس H330

طراحی ظاهری برلیانس H330

در اوایل حضور محصولات برلیانس در ایران، تبلیغات فراوانی مبنی بر همکاری این خودروساز چینی با برند معتبر ب ام و در مجامع مختلف به صورت پنهان و آشکار بر سر زبان‌ها افتاد که البته چندان بیراه نیز نبود؛ همکاری برلیانس و شرکت ب ام و در امر مونتاژ محصولات کمپانی آلمانی سبب شد تا تولیدات برلیانس نیز در طراحی‌های خود از محصولات ب ام و الهام بگیرند و همان‌طور که مشاهده می‌شود، برلیانس h330 رگه‌هایی از شمایل بیرونی ب ام و سری۱ را در خود جای داده است.

به هر حال طراحی بیرونی برلیانس h330 به ویژه در مقایسه با محصولاتی همچون سمند، پژو پارس و رنو پارس تندر جذاب‌تر و مدرن‌تر جلوه می‌کند و همین عامل سبب شده تا عده نسبتا زیادی از مشتریان داخلی با پرداخت مبلغ بیشتر به سراغ این خودرو رفته و حاضر به خریداری تولیدات سنتی شرکت‌های خودروسازی داخلی نشده‌اند.

طرح جلو پنجره برلیانس اچ ۳۳۰ یکی از شاخص‌ترین المان‌هایی است که الگوبرداری برلیانس از محصولات بی ام و را به خوبی نمایان می‌سازد. حالت چراغ‌های جلو نیز گرچه چندان مهیج و خشن به نظر نمی‌رسند اما چهره‌ای نسبتا مصمم و در عین حال مهربان را برای برلیانس h330 در پی داشته‌اند. طراحان سعی کرده‌اند تا با اعمال برخی حجم پردازی‌ها روی پروفیل جانبی بدنه و همچنین درپوش موتور، چهره این خودرو را از سادگی درآورده و ظاهری خوش‌فرم و نسبتا عضلانی به سدان جمع‌وجور چینی اعطا کنند تا بدین وسیله مشتریان جوان‌تر را نیز به سوی h330 فرا بخوانند.

نمای عقب برلیانس h330 نیز گرچه طراحی چندان خارق‌العاده‌ای را تجربه نکرده اما به دلیل استفاده از چراغ‌های یک تکه در جوانب درب صندوق همراه با ظاهرسازی دلنشین سپر و سایر المان‌های این ناحیه که از هماهنگی مناسب بصری برخوردار شده‌اند، می‌توان گفت نمای عقب برلیانس h330 چهره نسبتا دلنشین و متینی را از خود به نمایش گذاشته و در جلب نظر مشتریان با مشکلات عدیده‌ای مواجه نبوده است.

به طور کلی می‌توان درباره نمای ظاهری برلیانس h330 این‌چنین سخن گفت که ظاهر این سدان چینی در مقایسه با محصولات هم‌قیمت موجود در بازار ایران به خصوص رنو پارس تندر، به میزان محسوسی برتری داشته و یکی از نکات مثبت اصلی آن به شمار می‌رود. همین موضوع نیز سبب شده تا مشتریان داخلی استقبال نسبتا شایسته‌ای از این خودرو به عمل بیاورند.

نقد و بررسی طراحی داخلی برلیانس H330

طراحی داخلی برلیانس H330

فضای درونی کابین برلیانس اچ330 در مقایسه با تولیدات روز صنعت خودروی جهانی و حتی مدل‌های جدید چینی، حرف چندانی برای گفتن از لحاظ جاذبه‌های بصری و زیبایی شناختی مدرن ندارد. اما با این حال در مقایسه با فضای داخلی بسیاری از تولیدات مشابه همچون مشتقات ماشین سمند و پژو پارس و تندر ۹۰، با طراحی نسبتا متعادل‌تر و رضایت‌بخش‌تری از جانب کابین اچ330 مواجه هستیم.

چینش کلیدها و دکمه‌ها روی داشبورد در نوع خود مناسب و زیبا به نظر رسیده و طراحی غربیلک فرمان به همراه پنل کیلومتر شمار پشت آن می‌تواند موجبات رضایت خاطر بسیاری از مشتریان را فراهم آورد. طراحی اهرم دنده و پنل اطراف آن در نسخه اتومات نیز به نوبه خود زیبا و جذاب جلوه می‌کند و نمایی نسبتا خوشایند را به نمایش می‌گذارد. با این حال از جمله المان‌هایی که باعث قدیمی‌تر جلوه کردن فضای کابین شده است می‌توان به طرح مستطیلی شکل و ساده دریچه‌های تهویه روی داشبورد اشاره کرد که به گونه‌ای مشابه با اتومبیل‌های قدیمی‌تر اروپایی دهه ۸۰ و ۹۰ به نظر می‌رسند.

کیفیت متریال به کار رفته در ساخت ادوات داشبورد و تودری‌ها نیز چندان سطح بالا ارزیابی نمی‌شود اما در قیاس با رقبای همرده نیز سطح مرغوبیت کمتری ندارد.گنجایش فضای کابین برلیانس h330 به گونه‌ای است که چهار تا پنج سرنشین با قد متوسط می‌توانند با حداقل محدودیت درون فضای داخلی این سدان چینی جمع‌وجور جای بگیرند؛ با این حال احتمال می‌رود افراد بلندقد محدودیت‌هایی را از ناحیه فضای سر و زانوها در داخل کابین برلیانس h330 تجربه کنند. ظرفیت صندوق عقب این خودرو نیز برابر با ۴۶۰ لیتر بوده و گنجایش نسبتا مناسبی را جهت جای دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی چهار تا پنج نفره در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که گرچه کابین برلیانس h330 در مقایسه با فضای داخلی خودروهای روز چندان مدرن و جذاب جلوه نمی‌کند اما با این حال از نوعی سادگی و متانت آرامش‌بخش برخوردار شده که نسبت به تولیدات مشابه داخلی نظیر پارس تندر بسیار جذاب‌تر بوده و به راحتی می‌تواند مشتریان این رنج قیمتی بازار را از خود راضی نگاه دارد.

آپشن‌ها و امکانات برلیانس H330آپشن‌های برلیانس H330

برلیانس h330 در حوزه تجهیزات رفاهی و ایمنی نسبت به خودروهای مدرن از امکانات گسترده‌ای سود نمی‌برد اما باید گفت که در این رنج قیمت امکانات نسبتا مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به مهمترین آپشن‌های رفاهی ایمنی برلیانس h330 نسخه ۱.۶۵ لیتری اشاره شده است: چراغ مه شکن جلو، فرمان برقی دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث USB، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده ۸ حالته دستی + تنظیم گودی کمر، ریموت شیشه بالابر، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات ۴ حالته دستی، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، سانروف برقی، دو عدد کیسه هوای جلو، سنسور پارک عقب، ترمز ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز.

مزایا و معایب برلیانس H330

از جمله نقاط قوت این سدان جمع و جور چینی پارس خودرو می‌توان به طراحی ظاهری جذاب‌تر نسبت به برخی رقبای داخلی، فضای مناسب کابین، سواری نسبتا نرم، عایق‌بندی قابل‌قبول کابین، خدمات پس از فروش گسترده، پیشرانه مجهز به زنجیر تایم و عملکرد مطلوب‌تر جعبه دنده اتوماتیک در قیاس با گیربکس موجود در محصولات پژو اشاره کرد. از طرف دیگر وجود برخی مشکلات در بحث کیفیت ساخت این خودرو، کمبود تجهیزات مدل دنده‌ای و عملکرد فنی نه‌چندان مطلوب به ویژه در مدل 1.5 لیتری را می‌توان در زمره نکات منفی این خودرو دسته‌بندی کرد.

وضعیت فروش برلیانس H330 در بازار ایران

با توجه به عرضه گسترده اچ330 در کنار مدل هاچبک اچ320 به بازار ایران، همچنین خدمات پس از فروش نسبتا وسیعی که شرکت پارس خودرو و سایپا برای این محصولات خود در نظر گرفته‌اند، می‌توان گفت که مشتریان داخلی نیز استقبال تقریبا مناسبی از این خودرو به عمل آورده و بازار خرید و فروش خودرو برلیانس را پر رونق کرده‌اند، به همین دلیل بایست اظهار داشت که برلیانس h330 از وضعیت فروش نسبتا مطلوبی در کشورمان بهره برده و مشتریان پرشماری را به دور خود گرد آورده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور