تاریخچه دانگ فنگ، خودروساز جوان چینی

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ تاریخچه دانگ فنگ، خودروساز جوان چینی

دانگ فنگ یک خودروساز چینی نسبتا جوان است. از آنجایی که برخی از مدل‌های این برند در ایران حضور دارند، این شرکت نقش مهمی در بازار کشورمان ایفا می‌کند. تاریخ بیش از ۵۰ ساله این برند از آنچه فکر می‌کنید درخشان‌تر است.

کمتر کسی پیدا می‌شود که با نام مهم و مشهور دانگ فنگ در این صنعت آشنا نباشد، خصوصا حالا که خودروسازان این کشور، بازار خودرو ایران و البته دنیا را قبضه کرده اند. این کمپانی در کنار برندهای مطرح دیگری مانند Changan Automobile، FAW Group و SAIC Motor بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کمپانی‌های خودروسازی کشورشان، یعنی چین را تشکیل می‌دهند.

حیات دانگ فنگ از چه زمانی آغاز شد؟

Dongfeng در سال ۱۹۶۹ در استانی دور افتاده در شهر ووهان پایه‌گذاری شد. با اینکه از کمپانی‌هایی مانند شرکت مرسدس بنز بسیار جوان‌تر و البته کم تجربه‌تر است، اما دلیل نمی‌شود که راه و چاه این صنعت را به خوبی از بر نباشد. از آنجایی که این شرکت خصوصی نیست، تمام و کمال آن به دولت کشورش تعلق دارد. برخی از طرفداران ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از اسم کامل، از عبارت کوتاه شده DFM نیز استفاده کنند.

نام این برند بزرگ، ریشه جذاب و دلنشینی دارد و در زبان چینی از آن به عنوان «باد شرقی» یاد می‌شود، اما جالب است بدانید که از زمان افتتاح آن تا سال ۱۹۹۲، این شرکت با یک عنوان کاملا متفاوت، یعنی Second Automobile Works، شناخته می‌شد. مائو زیدونگ (Mao Zedong) یکی از کسانی بود که با کمک گرفتن از استراتژی «جبهه سوم»، این شرکت را به امید اینکه روزی به اقتصاد کشورش کمکی کرده باشد، پایه‌گذاری کرد.

جبهه سوم یا همان «Third Front»، یک جنبش صنعتی مهم در چین بود که در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. در این جنبش، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش توسعه دفاع ملی، تکنولوژی، حمل و نقل عمومی و صنایع پایه شد تا اقتصاد این کشور پر جمعیت سر پا بماند. از حق نگذریم که زیدونگ با تاسیس این کارخانه، لطف بسیار بزرگی در حق بازار کشور خود کرد.

سال‌های ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۰

از آنجایی که در آن زمان نگرانی‌های بسیار زیادی در خصوص هجوم دشمن و بیگانگان و نابودی کارخانه‌های مختلف وجود داشت، Dongfeng در یک استان دور افتاده به نام «هوبئی» بنا شد.

در بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۵، فعالیت این نام محبوب چینی در زمینه ساخت خودروهای تجاری سنگین جدی‌تر از همیشه بود. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این دوران، اصلاحاتی بود که در سال ۱۹۸۵و در هیئت مدیره و رویکرد این کمپانی عظیم چینی صورت گرفت، اصلاحاتی که در نهایت، همه چیز را به نفع شرکت و کسب و کار رقم زد. این تغییرات سازنده باعث شدند که آرام آرام، دانگ فنگ به یک نام جهانی و یک برند معتبر در سراسر دنیا و صنعت خودرو تبدیل شود.

سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰

این ۱۰ سال نقش بسیار مهمی در تاریخچه کمپانی بازی کردند. در این دهه طلایی، اتفاقات خوبی برای دانگ فنگ پرطرفدار رخ داد و کارنامه آن از همیشه درخشان‌تر شد. حالا این شرکت محبوب اسم و رسمی دست و پا کرده بود و به همه، خصوصا به رقبایش، نشان داد که لیاقت دارد در این بازار پر جنب و جوش رشد کند و بدرخشد.

همین موفقیت‌های روز افزون باعث شدند که سران کمپانی ریسک کنند. در این دوران، هیئت مدیره توانست با دیگر رقبای خود که عمدتا ژاپنی و کره‌ای بودند در یک تیم قرار بگیرد و با امضای قراردادهای مختلف در خصوص همکاری‌های دو جانبه، به یاری مهم و مهر‌ه‌ای اساسی برای آن‌ها تبدیل شود. این حرکت مهم جایگاه کمپانی را در صنعت تضمین کرد.

تا سال ۲۰۰۳، این خودروساز توانست با برندهای قدر، نام آشنا و بزرگی مانند کیا، هوندا و نیسان قرارداد ببندد و فصل جدیدی از موفقیت را برای خود و اقتصاد کشور رقم بزند.

تا ۲۰ سال گذشته عمده درآمد شرکت، یعنی حدودا ۷۳ درصد آن، از ساخت انواع و اقسام خودروهای تجاری تامین می‌شد، اما پس از گذشت تنها ۱۱ سال، این موضوع به شکل دیگری تغییر مسیر داد. در ۲۰۱۲ طراحی، تولید و توزیع خودروهای سواری معمولی بود که ۷۳ درصد از درآمد دانگ فنگ را تشکیل می‌داد. در همان روزها، این کمپانی به ساخت میکرو ون‌ها مشغول شد. میکرو ون‌ها نوعی خودرو تجاری هستند که در کشور چین طرفداران بسیار زیادی دارند.

سال ۲۰۱۰ تا به امروز

در سال ۲۰۱۰ ، این کمپانی آسیایی موفق به فروش ۲.۷۲ میلیون دستگاه وسیله نقلیه شد و در نتیجه توانست به دومین خودروساز پربار و بزرگ کشور خود تبدیل شود و افتخارات بی‌شماری کسب کند.

سال ۲۰۱۱ نیز به همان اندازه برای دانگ فنگ پر افتخار و موفقیت‌آمیز بود. در همین سال مشخص شد که این برند بیش از هر خودروساز چینی دیگری متحد و قرارداد خارجی دارد، بنابراین با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کمپانی‌های چین در بازار جهانی پیشرفت کرد.

یک سال بعد، خبر مهمی صنعت خودروسازی جهان را پر کرد که نقطه عطف موفقیت کمپانی بود. طبق این اخبار، مشخص شد که دانگ فنگ قصد دارد پس از سال‌ها حضور در این عرصه، بالاخره اولین مرکز تحقیق و توسعه خود را راه‌اندازی کند. البته این مرکز در خارج از چین ساخته و افتتاح شد.

این اتفاق زمانی رخ داد که کمپانی توانست ۷۰ درصد از سهام شرکت سوئدی T Engineering AB را بخرد. یک سال بعد، Dongfeng با شرکت رنو فرانسه وارد مذاکرده شد و یک قرادادی ۵۰-۵۰ امضا کرد که Dongfeng Renault Automotive Co Ltd نام گرفت. طبق این توافق مهم و تاریخی، طرف چینی می‌تواند خودروهای رنو را در کشور خود تولید کرده و در بازارش بفروشد. البته که این اولین توافق کمپانی محبوب با یک خودروساز فرانسوی بزرگ و معروف نبود. پیش‌تر در سال ۱۹۹۲، شرکت با PSA Peugeot Citroen همراه شده بود.

در حال حاضر دانگ فنگ دوست‌داشتنی در زمینه ساخت انواع سدان‌، خودروهای شاسی بلند، MPV‌ها، مینی ون‌ها و خودروهای سنگین فعالیت دارد. حالا اکثر محصولات این برند تحت نام Fengshen تولید می‌شوند که خود بخش مهمی از این برند معروف را تشکیل می‌دهد.

پیش بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور، دانگ فنگ چینی به رقیب بسیار خطرناکی برای غول‌های بزرگ و مهم این صنعت تبدیل شود.

معرفی ۴ مدل از محصولات دانگ فنگ

فنگشن E30

دانگ فنگ E30

این خودروی جمع و جور شهری اهمیت زیادی برای کمپانی سازنده خود دارد، چرا که به عنوان یکی از محصولات تمام الکتریکی آن شناخته می‌شود. Fengshen E30 و همتا دیگر آن، یعنی Fengshen E30L، به یک موتور الکتریکی مجهز بودند که ۲۵ کیلووات نیرو تولید می‌کرد و سرعت را به ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

فنگشن A30

فنگشن A30

این سدان نیمه جمع و جور با نام D23 نیز شناخته می‌شود. D23 جذاب با قابلیت FWD، یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی و یک گیربکس پنج سرعته دستی ارائه شد. خریداران می‌توانستند این جعبه سرعت را با یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک جایگزین کنند. A30 تا سال ۲۰۱۹ در بازار حضور پر رنگی داشت.

فنگشن A60

دانگ فنگ A60

این خودرو در نمایشگاه گوانگژو رونمایی و معرفی شد و پس از گذشت مدت زمان کمی به مرحله تولید انبوه رسید. برای ساخت این سدان از پلتفرم Nissan B استفاده شده بود. این خودرو با یک پیشرانه بنزینی ۲ لیتری و یک جعبه دنده CVT اتوماتیک ارائه می‌شد. البته گزینه‌های دیگری هم وجود داشت.

فنگشن L60

دانگ فنگ L60

مدل مفهومی این سدان جمع و جور در سال ۲۰۱۴ و در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد. L60 از پلتفرم PSA PF2 کمک گرفت که بین آن و پژو 408 مشترک بود. مشتریان و طرفداران می‌توانستند در صورت تمایل، از بین یک موتور 1.6 لیتری یا موتور 1.8 لیتری که هر دو بنزینی بودند، یکی را انتخاب کنند. برای جعبه سرعت نیز دو گزینه پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده بود.

۴ مدل مهم دانگ فنگ در بازار خودرو ایران

دانگ فنگ ix5

دیگنیتی یا Ix5

این خودرو با نام Dignity Prime نیز شناخته می‌شود. دیگنیتی پرایم یک کراس اوور کوپه است که طراحی بسیار زیبا و البته مدرنی دارد. این خودرو جذاب مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو بوده و با یک گیربکس CVT همراه می‌شود که نیرو را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند.

دانگ فنگ H30 کراس

دانگ فنگ H30 کراس

همانطور که پیش‌تر گفته شد، یکی از مهم‌ترین متحدان این کمپانی، پژو فرانسوی است. بنابراین جای تعجبی ندارد که دانگ فنگ از پلتفرم پژو 308 برای ساخت H30 کراس کمک بگیرد. این خودرو به موتور Tu5 و یک جعبه دنده چهار سرعته که به یک کمپانی ژاپنی تعلق دارد، مجهز است. این پیشرانه بیشتر در محصولات پژو و سیتروئن دیده می‌شود. H30 کراس نسبتا جمع و جور، با امکانات پیشرفته بی‌شماری ارائه شده است.

دانگ فنگ S30

دانگ فنگ S30

در حقیقت تفاوت عمده‌ای بین این خودرو و مورد قبلی نمی‌بینید، چرا که که دانگ فنگ  S30  نسخه سدان H30 خودمان است و با همان پیشرانه و گیربکس مشابه ارائه می‌شود.

فردا SX5

دانگ فنگ فردا SX5

این خودرو محصول مشترک کمپانی خودروسازی فردا و دانگ فنگ است و با همین نام در بازار کشور حضور دارد. فردا SX5 که یک کراس اوور متوسط است که با یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ارائه می‌‎شود. این پیشرانه می‌تواند ۱۲۳ اسب بخار نیرو و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با قابلیت FWD، این سیستم قدرت را همراهی می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان