قابلیت تغییر رنگ بی ام و iX Flow

۲۰ دی ۱۴۰۰ قابلیت تغییر رنگ بی ام و iX Flow

نمایشگاه CES ۲۰۲۲ که در حال حاضر در لاس وگاس آمریکا در جریان است، به بستری تبدیل شده تا برندهای بزرگی همچون بی ام و آلمانی، مدل‌های مفهومی و تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز خود را در آن به نمایش بگذارند.

شاید از نظر بسیاری از افراد، دنیایی که در آن تنها با فشار دادن یک دکمه بتوان رنگ بدنه ماشین خود را تغییر داد، تنها در دیگر سیارات کهکشان راه شیری وجود داشته باشد. با این حال بی ام و، این غول خودروسازی آلمانی که بخش قابل توجهی از بازار جهانی خودرو را قبضه کرده است، بیش از ۱۰ سال در حال آماده‌سازی و نهایی کردن این فناوری بود. با اینکه این تکنولوژی هنوز برای رسیدن به مرحله تولید انبوه راه درازی در پیش دارد، اما یک دستاورد مهم و بزرگ در صنعت خودرو و تکنولوژی محسوب می‌شود. در حال حاضر تنها بی ام و iX Flow به یک چنین قابلیتی مجهز است که آن چند روز پیش در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ رونمایی شد.

منشا تغییر رنگ iX Flow

بدنه مشکی iX Flow

شاید از خودتان بپرسید که تغییر رنگ بدنه یک ماشین تنها با فشردن یک دکمه، چطور ممکن است. به نظر می‌رسد که این خودروساز آلمانی از جوهر الکتریکی (همان جوهری که از آن برای آماده‌سازی کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود)، بهره گرفته است. بدنه این مدل مفهومی جذاب و با ابهت که به یکی از ستاره‌های به یادماندنی نمایشگاه CES امسال تبدیل شد، با میلیون‌ها میکرو کپسول پوشیده است که همگی حاوی جوهر الکتریکی‌اند.

قطر این کپسول‌ها به اندازه قطر موی انسان است. هر کدام از این کپسول‌های کوچک، از جمعی از رنگدانه‌های منفی سفید و رنگدانه‌های مثبت سیاه تشکیل شده‌اند که وظیفه تغییر رنگ بدنه را بر عهده دارند. بار الکتریکی که با فشردن دکمه تشکیل می‌شود، باعث حرکت رنگدانه‌های سیاه و سفید را به سمت سطح کپسول‌ها می‌شود.

بدنه سفید iX Flow

شاید از نظر شما تغییر رنگ این کپسول‌ها از خاکستری به سفید، دستاورد چندان مهمی محسوب نشود، اما فناوری تعبیه شده در این پالت رنگی در حال حاضر در دنیای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق گفته‌های بی ام و، تغییر رنگ بدنه iX Flow از سفید به سیاه/خاکستری و بر عکس، بر دمای فضای داخل کابین تاثیر گذاشته و می‌تواند آن را طبق فصل، افزایش یا کاهش دهد.

طبیعتا بدنه سفید در تابستان باعث جذب گرمای خورشید و در نتیجه گرم نگه داشتن فضای داخلی در فصل سرما می‌شود.

این فناوری به ذخیره انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آن کمک می‌کند. طی پروسه تغییر رنگ، انرژی جریان پیدا می‌کند و به هیچ وجه هدر نمی‌رود. هنوز مشخص نیست که این فناوری مهم و جالب به صورت تولید انبوه روی خودروهای بی ام و تعبیه می‌شود یا خیر.

فروش آنلاین خودرو

منبع: motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان