خودروهای قدیمی که هنوز تولید می‌شوند

۱۲ دی ۱۳۹۹ خودروهای قدیمی که هنوز تولید می‌شوند

در دنیای خودروسازی، سه دسته ماشین وجود دارد. دسته اول آن گروهی هستند که محض خالی نبودن میدان، به نمایشگاه‌ها قدم می‌گذارند و راهشان را به چند صفحه از کتاب‌های تاریخ کمپانی سازنده باز می‌کنند، اما در یک چشم به هم زدن محو شده و به فراموشی مطلق سپرده می‌شوند.

دسته دوم، اوضاع بهتری دارند. این گروه در طی چند نسل تولید می‌شوند و در طول عمر متوسط خود و پیش از خارج شدن از رده در سکوتی غمبار، دل طرفدارانی را به دست می‌آورند. اما دسته سوم. این خودروها طی دهه‌ها، نسل به نسل وارد بازار می‌شوند و تا سال‌های سال طرفداران خود را همراهی می‌کنند و در نهایت، به مدل‌هایی تاریخی، فراموش نشدنی و مثال زدنی تبدیل می‌شوند.

در این مطلب، لیستی از پنج خودروی به یادماندنی تهیه کرده‌ایم که در کمال تعجب، هنوز هم تولید می‌شوند.

شورولت کوروت

(Chevrolet Corvette – 1953)

شورولت کوروت 1953

شورولت کوروت 2020

شورولت کوروت که با لقب «ماشین اسپرت آمریکا» نیز شناخته می‌شود، در سال 1953 به عنوان یک ماشین دلفریب بدون سقف رونمایی شد. از همان لحظه ورود به نمایشگاه، مردم شیفته این ماشین خوش ساخت شده و برای خرید آن سر و دست شکستند.

نسل دوم این شورولت دوست داشتی، یک کوپه بود که با نام «سفره ماهی» نیز شناخته و در سال 1963 وارد بازار شد. از آن زمان تا به امروز، این ماشین بخشی جدانشدنی از خط تولید این کمپانی محبوب آمریکایی است. در سال 2020، نسل هشتم این کوروت معرفی شد، اما برخلاف سنت معمول بین نسل‌های پیشین، موتور آن در بخش جلویی تعبیه نشده بود. این مدل جدید که برای نخستین بار با فرمانی در سمت راست ارائه می‌شود، در اواخر سال 2021 قابل خریداری است.

نکته جالب توجه: در سال 1977، از مدل مفهومی یک کوروت دیگر به نام آیرووِت (Aerovette)، با یک موتور 5.7 لیتری V8 رونمایی شده که به مرحله تولید نهایی در سال 1980 نزدیک شد، اما حامیان این طرح بازنشسته شده و رئیس جدید جنرال موتورز (General Motors) تولید را کنسل کرد.

تویوتا لندکروز

(Toyota Land Cruiser – 1951)

تویوتا لندکروز 1951

برای ورود تویوتا لندکروز دوست داشتنی، باید از تهدید کومونسیم در دهه 50 میلادی تشکر کنیم! در زمان جنگ با کره، نیروهای ارتش آمریکا که پس از پایان جنگ با ژاپن همچنان آمادگی خود را حفظ کرده بودند، به یک خودروی نظامی جدید و قوی نیاز داشتند.

کمپانی تویوتا موظف بود این ماشین را که از یک موتور تیپ B 3.4 لیتری شش سیلندر استفاده می‌کرد، برای ارتش تامین کند. بدنه آن تا حد زیادی از طراحی جیپ ویلیس (Willys Jeep) الهام گرفته بود. نسل اول این تویوتا جیپ BJ بسیار موفق بود، هرچند پس از گذشت مدتی، تیم حقوقی جیپ ویلیس شاکی شدند. بنابراین نام این مدل، به تویوتا لندکروزر تغییر یافت. حالا پس از گذشت سال‌ها، مردم از رانندگی با نسل هشتم این ماشین محبوب یعنی J200 لذت می‌برند.

نکته جالب توجه: نام لندکروزر توسط سرپرست تیم تکنیکال، یعنی هانجی یومِهارا انتخاب شد. او گفت: «در انگلستان یک رقیب دیگر به نام لندروور (Land Rover) داشتیم. باید نامی انتخاب می‌کردم که درخور رقابت با رقبایمان باشد. بنابراین، نام لندکروز را انتخاب کردم.»

فولکس واگن ترنسپوتر

(Volkswagen Transporter – 1950)

فولکس واگن ترنسپوتر 1950

فولکس واگن ترنسپوتر 2020

زمانی که بِن پون، طرح اولیه این وسیله نقلیه دوست داشتنی را در سال 1947 کشید، فکرش را هم نمی‌کرد که روزی به یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های تاریخ تبدیل شود. با گذشت 70 سال از آن روز، شش نسل از این ون پرطرفدار آمده و رفته‌اند.

در آن زمان، طراحی پون رادیکال و عجیب و غریب به نظر می‌رسید زیرا جای راننده دقیقا در جلو و موتور آن در بخش پشتی جای گرفته بود. در نهایت این مدل بر روی پلتفرم فولکس واگن بیتل (Volkswagen Beetle) ساخته شده، اما مهندسان در شاسی آن تغییراتی ایجاد کردند که ظرفیت جا به جایی 750 کیلو گرم بار را داشته باشد. تا سال 1964، حدودا یک میلیون دستگاه از این ماشین به فروش رفته بود.

حالا نسل ششم فولکس واگن ترنسپورتر در خیابان‌ها می‌چرخد. در طول عمر 70 ساله آن، حدودا بیش از 13 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

نکته جالب توجه: در زمانی که اوج موفقیت بیتل و ترنسپورتر بود، یعنی در دهه 60 میلادی، فولکس واگن از طریق یک ناوگان خصوصی متشکل از 80 کشتی باری، این ماشین‎‌ها را به سراسر دنیا صادر می‌کرد. این کشتی‌ها، بزرگ‌ترین ناوگان بازرگانی دنیا را تشکیل داده بودند.

فورد سری F سال 1947

(Ford F-Series )

فورد سری F سال 1947

فورد سری F 2020

وانت سری F کمپانی فورد، توانست به یکی از به یادماندنی‌ترین مدل‌های تاریخ تبدیل و به قدری محبوب شود که تولید آن تا به امروز ادامه یابد. F-1 که به عنوان فورد بونس-بیلت (Ford Bonus-Built) شناخته می‌شود، به همراه F-2 و F-3، سگمنت خود را دگرگون کردند. تا زمان رسیدن بونس-بیلت به بازار، هیچ وانت جمع و جوری وجود نداشت و وانت‌های بزرگ‌تر، توسط کمپانی‌هایی مثل مَک (Mack) ساخته می‌شدند.

بونس-بیلت که بر پلتفرم یک پیک‌آپ ساخته شده بود، تمامی این‌ها را برای همیشه تغییر داد. شاسی آن، مخصوص بوده و برای وانت‌های سبک وزن طراحی شده بود. سال‌ها گذشت و این خودرو، به یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های آمریکا تبدیل شد.

نکته جالب توجه: نام F-150 فقط و فقط مختص کمپانی فورد است. زمانی که کمپانی فراری مدل F150 را در سال 2011 معرفی کرد، از طرف کمپانی فورد با آن تماس گرفته شد. در نتیجه نام این ماشین فراری به فراری 150º ایتالیا (Ferrari 150º Italia) تغییر کرد.

شورولت سابربن سال 1935

(Chevrolet Suburban – 1935)

شورولت سابربن سال 1935

شورولت سابربن سال 2020اولین و آخرین جایگاه این لیست متعلق به کمپانی پرطرفدار شورولت و مدل‌های محبوبش است. شوی سابربن حیات خود را در سال 1395، به عنوان یک واگن دو در آغاز کرد. این خودرو ظرفیت جا به جایی حجم قابل توجهی بار و هشت سرنشین را داشت. همین موضوع، باعث موفقیت این مدل در طی 12 نسل شده است. این خودرو در طول زمان، همان واگن دو در باقی نماند، پیشرفته‌ کرد و به روزتر شد.

نکته جالب توجه: جالب است بدانید که این ماشین، به لطف حضور یافتن در 1750 فیلم و سریال، در هالیوود (Hollywood Walk of Fame) ستاره مخصوص به خود را دارد

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان