خرید خودرو در اتریش

۷ فروردین ۱۴۰۱ خرید خودرو در اتریش

اتریش در شرق قاره اروپا قرار دارد و عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. زبان رسمی این کشور آلمانی، اتریشی است. تاریخ اتریش سرشار از درگیری‌ها و جانشینی‌های بسیاری برای تصاحب تخت سلطنت بوده و از این رو به آن لقب «قلمروی پادشاهان» داده‌اند.

در حال حاضر سیستم حکومتی اتریش، دموکراتیک مستقل است. اتریش شامل ۹ ایالت بزرگ و فدرال است که وین به عنوان پایتخت کشور، شناخته شده‌ترین ایالت آن محسوب می‌شود. خرید خودرو در اتریش و قوانین رانندگی در این کشور مشابه کشورهای اتحادیه اروپا است. با این حال قوانین جاده‌ای و محدودیت‌های سرعت سخت‌گیرانه‌تری دارد.

بررسی بازار خودرو در اتریش

اگرچه وضعیت حمل و نقل عمومی در اتریش بسیار خوب است و وین شهری با بهترین سیستم حمل و نقل عمومی در جهان است، اما تعداد خودروها در اتریش در حال افزایش است. شاخص هزینه نگهداری یک ماشین کوچک یا متوسط در اتریش ‌حدود ۶۸۰ یورو در ماه است. این آمار اخیراً توسط مدیر ناوگان LeasePlan منتشر شده است که نشان می‌دهد، طرفداران خودروهای برقی در اتریش، به ویژه به دلیل مشوق‌های مالی دولت رو به افزایش است.

در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون وسیله نقلیه فرسوده و ۴۲۰ هزار وسیله نقلیه جدید در اتریش ثبت شده است. از این تعداد، نزدیک به ۸۳۰ هزار خودرو سواری بودند که نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد کاهش داشته است. میانگین کل هزینه ماهانه مالکیت خودروهای بنزینی ۶۸۵ یورو و خودروهای دیزلی ۶۷۲ یورو است.

اگر یارانه دولت برای خودروهای برقی را در نظر بگیرید، هزینه ماهانه این خودروها به حدود ۶۱۴ یورو کاهش می یابد. این بدان معناست که کارکرد خودروهای الکترونیکی بسیار مقرون به صرفه‌تر از خودروهای معمولی است.

خرید و فروش خودرو در اتریش

خرید خودرو کارکرده یا صفر در اتریش از یک فروشنده خودرو اتریشی نسبتاً آسان است. شما باید تمام مدارک زیر را به فروشنده خودرو تحویل دهید. همچنین این مدارک باید به تایید اداره ثبت ایالتی که در آن ساکن هستید، برسد.

مدارک لازم برای خرید خودرو در اتریش

  • قرارداد خرید خودرو با نام شما
  • گواهی عنوان وسیله نقلیه موتوری (COC)
  • گواهی تایید (هنگام خرید ماشین جدید لازم نیست)
  • گواهی چک ایمنی (در صورتی که ماشین بیش از ۳ سال سن نداشته باشد لازم نیست)
  • مدرک هویت/ پاسپورت
  • گواهی بیمه ارائه شده توسط شرکت بیمه/ کارگزار بیمه

مراحل خرید خودرو در اتریش

  1. بررسی خودرو توسط کارشناس مستقل (برای خودروهای دست دوم)
  2. قرارداد فروش یا دریافت فاکتور فروش
  3. ثبت نام خودرو یا دریافت انتقال
  4. دریافت گواهی انطباق اروپایی (از فروشنده یا واردکننده برند خودرو)

اداره ثبت نام خودرو در اتریش

به محض اینکه همه این اسناد را آماده کردید، باید آنها را به اداره ثبت در شهرداری منطقه خود ببرید. اگر مطمئن نیستید کجا بروید، اداره کل بیمه اتریش، لیستی از تمام دفاتر ثبت نام را در اختیار شما قرار می‌دهد. کاری که اداره ثبت نام برای شما انجام می‌دهد، این است که تمامی مراحل خرید خودرو در اتریش را با مبلغ حدود ۱۸۸ یورو و به طور سیستماتیک طی می‌کند. کافیست مدارک بالا را به یکی از دفاتر ثبت نام خودرو برسانید تا با انجام کارهای لازم پلاک و برچسب ایمنی خودرو شما را تحویل دهند.

شرایط واردات خودرو به اتریش

در صورتی که مایل به واردات خودرو به اتریش باشید، اوضاع کمی پیچیده خواهد شد.

  • ابتدا باید با وارد کننده اصلی اتریشی برند خودروی خود قرار ملاقات بگذارید و این یکی از سخت‌ترین مراحل وارد کردن خودرو به اتریش است.
  • واردکننده اصلی خودرو، خودرو شما را در اتریش پیش‌ثبت‌نام خواهد کرد.
  • سپس باید با مقامات مالیاتی اتریش تماس بگیرید. در بیشتر موارد باید مالیات اضافی بپردازید.
  • پس از اینکه تاییدیه مالیاتی به شما تحویل داده شد، باید آن را به اداره ثبت نام خودرو ایالت تحویل دهید.
  • پس از آن، پروسه خرید خودرو در اتریش مطابق توضیحات اداره ثبت نام، انجام خواهد شد.

قوانین رانندگی در اتریش

رانندگی در اتریش به معنای داشتن گواهینامه رانندگی معتبر است. برای گرفتن گواهینامه رانندگی باید حداقل ۱۷ سال سن داشته باشید. همچنین باید در آزمون های تئوری و عملی قبول شوید. اگر گواهینامه خارجی دارید، بسته به کشور صادر کننده گواهینامه، حداکثر تا شش ماه می‌توانید رانندگی کنید.

هر مجوزی که به زبان آلمانی نباشد، باید با ترجمه رسمی از شرکتی مانند lingoking همراه باشد. اما در هر صورت گواهینامه غیرآلمانی باید به مجوز اتریشی تغییر داده شود. علاوه بر این، باید بدانید که علاوه بر گواهینامه غیر اتحادیه اروپا، باید مجوز رانندگی بین المللی را نیز داشته باشید.

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی در اتریش

در اتریش، گواهینامه رانندگی می تواند توسط مقامات مختلف صادر شود. برای مثال در وین، گواهینامه خود را از دپارتمان وسایل نقلیه موتوری (ورکهرسامت) دریافت خواهید کرد. با این حال، در اکثر شهرهای دیگر، باید به ستاد پلیس فدرال بروید.

اما اگر شهر شما یکی از این موارد فوق را ندارد، باید به اداره ثبت منطقه (شهرداری) بروید. مراحل اخذ گواهینامه رانندگی در اتریش بسیار دقیق تنظیم شده است و گرفتن گواهینامه رانندگی مستلزم پریدن از چند حلقه است.

  1. ابتدا باید گواهینامه معتبر سلامت را از پزشک دریافت کنید.
  2. سپس آموزش تئوری رانندگی را در آموزشگاه رانندگی کامل کنید.
  3. حتماً باید در دوره‌های نجات جان اضطراری و کمک‌های اولیه شرکت کنید و تاییدیه دوره‌ها را داشته باشید.
  4. سپس، باید آزمون تئوری مبتنی بر کامپیوتر را در آموزشگاه رانندگی قبول شوید.
  5. در نهایت، شما باید در آزمون عملی شرکت کنید. اگر برای این بخش از آزمون به مترجم نیاز دارید، می توانید درخواست کنید که یک مترجم همراه خود داشته باشید.
  6. پس از طی مراحل فوق، کارت گواهینامه رانندگی به آدرس محل سکونت شما ارسال می‌گردد. در غیر این صورت به اداره ثبت نام ایالتی فرستاده می‌شود.

مدارک اخذ گواهینامه رانندگی در اتریش

  • کارت شناسایی رسمی عکس‌دار (گذرنامه، شناسنامه یا هر مدرک شناسایی)
  • تاییدیه اداره ثبت نام در ثبت احوال (تاییدیه ثبت نام توسط مرجع گواهینامه رانندگی از طریق جستجو در ثبت احوال مرکزی قابل دریافت است)
  • مدرک تحصیلی (در صورت لزوم)
  • ۲ قطعه عکس جدید
  • فیش پرداختی شرکت در دوره

تعویض گواهینامه رانندگی خارجی در اتریش

اگر گواهینامه رانندگی خارجی دارید، می توانید تا سه ماه پس از نقل مکان به اتریش از آن استفاده کنید. اما اگر می خواهید بعد از این به رانندگی در اتریش ادامه دهید، باید گواهینامه اتریشی بگیرید. فرآیند این کار معمولاً بسیار ساده است. به طور کلی، شما فقط باید مدارک زیر را به اداره مجوز مربوطه که پیش تر به آن اشاره شد، ببرید و در ادامه با گواهینامه اتریشی رانندگی کنید.

  • گذرنامه یا کارت شناسایی شخصی
  • گواهینامه رانندگی خارجی
  • یک قطعه عکس
  • ترجمه (اگر مجوز به زبان آلمانی نباشد)

پرطرفدارترین خودروها در اتریش

در اتریش، ترجیح زیادی برای رانندگی با خودروهای اروپایی وجود دارد. محبوب‌ترین خودروهای اتریش شامل مدل‌های فولکس واگن (گلف، پولو، تیگوان)، اشکودا (اکتاویا) و رنو (کلیو) است.

کلام آخر

خرید خودرو در اتریش قواعدی مشابه اغلب کشورهای اتحادیه اروپا دارد که در این مقاله شرح کاملی از مراحل و مدارک خرید خودرو در اتریش، بررسی بازار خودرو و وضعیت رانندگی در اتریش گردآوری شده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فائزه سجادی