آیا خودروهای الکتریکی چینی، بازار اروپا را نشانه می‌ گیرند؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ آیا خودروهای الکتریکی چینی، بازار اروپا را نشانه می‌ گیرند؟

صنعت خودروسازی کشور چین در طول چند سال اخیر رشد و پیشرفت زیادی به خود دیده است. نمایشگاه شانگهای که امسال با قوای هرچه تمام‌تر به صحنه برگشت و خودروهای چینی شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشت، گواه این حقیقت بود.

به نظر می‌رسد که این خودروهای الکتریکی جدید که حاصل فعالیت و نبوغ استارتاپ‌ها و خودروسازان تازه کار چینی هستند، قصد دارند بازارهای بزرگ‌تری را به خود اختصاص داده و کشورهای اروپایی را نشانه بگیرند.

با اینکه خودروهای خارجی و محصولات غول‌های خودروسازی مختلف جهان جایگاه خوبی در بازار این کشور دارند، اما حدودا بیش از 10 سال است که پکن، قطب خودروسازی این کشور پر جمعیت، میلیاردها دلار از سرمایه خود را صرف طراحی و تولید خودروهای الکتریکی داخلی کرده است.

این سرمایه‌گذاری بزرگ و بی‌سابقه باعث شد کسب و کارهای کوچک چین به ساخت باتری برای خودروهای الکتریکی روی آورند؛ باتری‌هایی که حالا به دلیل کیفیت بالایی که دارند، آماده صادرات به نقاط مختلف جهان هستند. تحلیل‌های مختلف در رابطه با صنعت خودروسازی نتایج جالبی را نشان می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود که تنها طی چهار سال، محصولات الکتریکی این کشور آسیایی، نه تنها بخش بزرگی از بازار کشور خود را تشکیل دهند، بلکه موقعیت خودروهای خارجی را در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز به خطر اندازند.

به نظر می‌رسد که تنها تا چند ماه آینده، محصولات Nio وارد به بازار اروپا تزریق می‌شود. مدیرعامل این کمپانی، یعنی Lihong Qin اعلام کرده است که به زودی، بیانیه‌ای بلند بالا در خصوص این تصمیم مهم و تاریخی صادر خواهد شد.

بر خلاف تنش‌های این غول اقتصادی جهان و ایالات متحده آمریکا، سال گذشته کشور چین توانست حدودا 63 هزار 500 دستگاه خودرو الکتریکی به سراسر جهان صادر کند و تا به امروز، بخش عمده‌ای از بازار هدفش را عربستان صعودی و مصر تشکیل می‌دادند. بر اساس گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده، صادرات خودرو از چین به کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان و بلژیک نیز به طرز چشمگیری رشد کرده است.

استارتاپ هایی تازه کار اما حرفه ای

Xpeng نام یکی از استارتاپ‌های چینی است که این روزها به وفور شنیده می‌شود. این کمپانی قصد دارد به یکی از بزرگ‌ترین و قدرترین رقبای Tesla تبدیل شود. در دسامبر سال میلادی گذشته (2020)، 100 دستگاه از G3 که یکی از شاخص‌ترین شاسی بلندهای الکتریکی این نام جوان است، به کشور نروژ صادر شد. حالا این شرکت خودروسازی تازه کار و حرفه‌ای، امیدوار است بتواند سدان الکتریکی جدید خود، یعنی P7 را به کشورهای بخش شمالی اروپا صادر کند. خبرها حاکی از این است که اکسپنگ قصد دارد پیش از ورود به اروپای شرقی و غربی، کارخانه خود را در بخش شمالی این قاره راه‌اندازی کند.

استارتاپ بعدی که ظاهرا با تمام قوا بر بازار کشورهای خارجی همچون اسرائیل و کشورهای اروپایی چیره شده است، Aiways نام دارد. این کمپانی در سه ماه نخستین سال میلادی جاری، 1000 دستگاه خودرو به این کشورها وارد کرد.

تو لی، بنیانگذار شرکت Sino Auto Insights می‌گوید: «اینکه استارتاپ‌های چینی بلندپروازی‌هایی جهانی دارند، بر کسی پوشیده نیست. این موضوع به دلیل نبود خودروهای الکتریکی خوب و مناسب در منطقه ادامه داشته و باعث رشد این کمپانی‌ها می‌شود.» بر اساس تحقیقات و آمار، این کمپانی‌ها عملکرد خوبی در اروپا نشان داده و بدون شک موفق خواهند شد.

اوضاع این استارتاپ ها در کشور خود چگونه است؟

قراردادهای این خودروسازان چینی تازه کار، همگی نتیجه بالا گرفتن و داغ شدن رقابت در بازار کشور خودشان است. به گفته مدیر عامل Nio، تصمیم کمپانی‌هایی مانند Apple و Huawei برای ورود به عرصه خودروسازی، این رقابت تنگانگ را تشدید کرده است.

از طرفی کمپانی تسلا در خط مقدم این جنگ تن به تن حضور دارد و با تمام قوا می‌تازد. سال گذشته Model 3 که یکی از محبوب‌ترین محصولات این خودروساز آمریکایی است، توانست با کنار زدن رقبای خارجی و داخلی روی سکوی «پر فروش‌ترین خودرو الکتریکی چین» بایستد.

جایگاه بعدی متعلق به مدل S کمپانی Aion بود که یکی از زیر مجموعه‌های مهم کمپانی چینی GAC محسوب می‌شود. محصول موفق بعدی خودرویی از کمپانی Nio بود، اما متاسفانه هیچ کدام از محصولات Xpeng جایی در لیست 10 خودرو پر فروش این کشور نداشتند.

Qiu Liangping، سرپرست دپارتمان برنامه‌ریزی Aion می‌گوید که این روزها، مشتریان چینی خودروهای الکتریکی را بهتر و بیشتر درک کرده و به دنبال تجربه رانندگی دل انگیزتر و ویژگی‌های جدید می‌گردند.

این رقابت گسترده در دنیای خودروهای الکتریکی و فناوری‌های مربط به آن‌ها باعث شده است که خودروسازان آمریکایی و آلمانی، به دنبال صادر کردن محصولات الکتریکی خود به کشور چین باشند تا از این رقابت سرنوشت ساز، عقب نمانند.

 

منبع: cnbc

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده