از آیفون تا آیکار: خودروی اپل چه شکلی است؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ از آیفون تا آیکار: خودروی اپل چه شکلی است؟

یکی از طراحان صنعت خودرو با نام جان پیزرت، اولین تصاویر از خودرو اپل را منتشر کرد. این طرح بر اساس اطلاعات موجود در رسانه‌ها و خلاقیت پیزرت طراحی شده است. چند سال قبل بود که غول دنیای فناوری خبر از ورود به صنعت خودرو داد. از آن زمان اپل، شرکت آمریکایی که تلفن همراه، تبلت، رایانه و لوازم الکترونیکی تولید می‌کند، تلاش کرد تا اولین خودرویش را بسازد.

گه گاهی خبرهایی از همکاری این شرکت آمریکایی با خودروسازان بزرگ منتشر می‌شد و سرعت انتشار این اخبار در سال ۲۰۲۰ بیشتر شد که نشان از جدی شدن پروژه خودرو اپل داشت. مذاکره با هیوندای و بعد از آن با دیگر خودروساز کره‌ای، کیا از جمله این اخبار بود.

با این حال، اپل هیچ اطلاعات و یا طرح و تصویری از این خودرو منتشر نمی‌کرد و فقط در بعضی مواقع اطلاعات کمی به بیرون درز می‌کرد. در این مدت طراحان خودرو تلاش کردند تا بر اساس این اطلاعات و شنیده‌ها و تصور خودشان، طرحی رایانه‌ای از خودرو اپل ارائه دهند.

جدیدترین طرح خودرو اپل را جان پیزرت ارائه کرده است که شبیه‌ترین تصوری است که می‌توان از محصول اپل داشت.

خودرو اپل وان

پروژه خودرو اپل

اولین شایعات و اخبار درباره پروژه خودرو اپل در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. در سال ۲۰۱۵ این اخبار جدی‌تر شد و مدیران اپل اعلام کردند که به همراه استیو جابز در حال کار روی خودرو هستند و پای خودروسازانی مثل فورد، فارادی و لکسوس به ماجرا باز شد.

در سال ۲۰۱۸ رسانه‌ها خبر از سیستم خودرو خودران اپل دادند که طرحی انقلابی و جلوتر از زمان خود بود. یک سال بعد اپل ۲۰۰ نفر از کارکنان خود را تعدیل کرد و استارتاپ خودرو خودران Drive.ai را خریداری کرد.

در دسامبر ۲۰۲۰، خبرگزاری رویترز گزارش داد که خودرو اپل در سال ۲۰۲۴ تولید و روانه بازار خواهد شد.

در ژانویه سال جاری بود که اخباری مبنی بر مذاکره و همکاری اپل با خودروساز کره‌ای هیوندای منتشر شد. اما در فوریه، هیوندای و کیا خبر از شکست مذاکرات برای تولید خودرو اپل دادند.

اپل برای تولید خودرو خود، متخصصان و کارشناسانی را از خودروسازان فولکس واگن، پورشه، تسلا، فورد، فیات کرایسلر و استون مارتین به خدمت گرفته است.

خودرو اپل وان

Apple One، طرح‌هایی از خودرو اپل

هرچند تصاویر خودرو اپل به طور رسمی توسط شرکت سازنده منتشر نشده اما جان پیزرت بر اساس اطلاعات درزکرده، طرح‌هایی از این خودرو را با نام‌های Apple One و Apple One Sport منتشر کرده است.

بر اساس طرح‌های پیزرت، خودرو اپل، ماشینی لوکس و شاسی بلند است. قیمت احتمالی این خودرو را هم می‌توان بر اساس قیمت تلفن همراه هوشمند اپل تعیین کرد. تلفن‌های همراه هوشمند اپل یکی از گران‌ترین‌ها است و جدیدترین نسخه آن، آیفون ۱۲ با قیمت ۱۰۹۹ دلار عرضه می‌شود. پس می‌توان گفت که خودرو اپل هم جزو گرانقیمت‌ترین خودروها خواهد بود.

خودرو اپل وان

هنوز اطلاعات و جزئیات دقیقی درباره خودرو اپل به رسانه درز پیدا نکرده اما باید انتظار داشت که این اتومبیل برقی قدرت و گشتاور بالایی داشته باشد و رکورد بیشترین بُرد در بین خودروهای برقی را هم از آن خود کند.

با عرضه هر مدل جدید از تلفن همراه هوشمند اپل جنب و جوشی در بین دارندگان این موبایل‌ها می‌افتد و تلاش می‌کنند تا آیفون قدیمی‌شان را با آیفون جدید عوض کنند. احتمالا اگر تا سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۴۰۳ خورشیدی) واردات خودرو آزاد و وضع اقتصاد کشور بهتر شود، شاید بتوان شاهد خودروهای اپل در ایران هم بود.

خودرو اپل وان اسپرت

خودرو اپل وان

خودرو اپل وان اسپرت

 

نویسنده: میلاد قزللو