بررسی مشخصات فنی هیوندای پالیسید ۲۰۲۳

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی هیوندای پالیسید ۲۰۲۳

حدود دو سال از حضور هیوندای پالیسید در سبد محصولات این شرکت می‌گذرد. می‌توان گفت هیچ وقت هیوندای به عنوان یک محصول استراتژیک به این رده از خودروهایش، یعنی کراس اوورهای سایز متوسط با طول نزدیک به ۵ متر نگاه کرده است که دلیل آن هم، تعلل در تولید محصولاتی مثل ix55 و یا جایگزینی آن با سانتافه L که در واقع همان سانتافه با فاصله محوری بیشتر است، خواهد بود. در حال حاضر هم هرچند که از نظر آمار فروش، پالیسید مثل دیگر محصولات نامدار و قدیمی‌تر هیوندای نیست اما به خاطر ویژگی‌های خاص آن و اینکه در حال حاضر به عنوان بالاترین رده در محصولات این شرکت شناخته می‌شود، جایگاه ویژه‌ای در نزد مدیران هیوندای دارد. از این‌ رو یک فیس‌لیفت برای مدل ۲۰۲۳ آن در نظر گرفته شده است تا درست در روزهایی که قرار است رنگ کهنگی روی آن بشیند، دوباره جدید و تازه به نظر آید.

شرکت هیوندای که امروزه با کیا موتورز کره جنوبی می‌کند، به عنوان دهمین شرکت خودروساز دنیا در سال ۲۰۲۰ معرفی شده است که این عنوان را در سال ۲۰۲۱ نیز حفظ کرد. این خودروساز امروزه به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروسازها در آمریکای شمالی بوده که فروش بالای خود را مدیون محصولاتی مثل توسان، الانترا، سانتافه و سوناتا است. هیوندای در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ محصولی به نام ix55 داشت که به عنوان بزرگ‌ترین شاسی بلند این کمپانی شناخته می‌شد. با معرفی سانتافه L یا مکس کروز که در بعضی بازارها، گرند سانتافه نیز نام داشت و به نوعی جانشین ix55 بود، خلا نبود یک کراس‌اوور سایز بزرگ پر شده بود. در سال ۲۰۱۸، با معرفی هیوندای پالیسید به عنوان بزرگ‌ترین کراس‌اوور این کمپانی و معرفی نسل جدید سانتافه، سانتافه L از برنامه‌های تولید این شرکت کنار گذاشته شد. حالا پالیسید به عنوان یکی از امیدهای شرکت هیوندای، دچار یک تغییر چهره و فیس‌لیفت شده است که این تغییرات در بخش‌های مختلف بدنه و داخل آن دیده می‌شود.

مزایا و معایب

+ پیشرانه‌های قدرتمند

+ قیمت رقابتی

+ امکانات رفاهی و ایمنی بسیار خوب

+ فضای جادار کابین

+ عرضه به صورت تک و دو دیفرانسیل

+ کابین لوکس با طراحی مدرن

– وجود تنها یک پیشرانه

مشخصات فنی

برای مدل ۲۰۲۳ هیوندای پالیسید، فقط یک پیشرانه در نظر گرفته شده که آن هم موتور شش سیلندر خورجینی ۳.۸ لیتری به قدرت ۲۹۱ اسب بخار است. این پیشرانه تنفس طبیعی، دارای تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت است و از سیکل احتراق اتکینسون استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این سیکل، باز بودن سوپاپ هوا در زمان بالا آمدن پیستون در مرحله تراکم است به نحوی که سوپاپ هوا، تا زمان طی شدن ۲۰ تا ۳۰ درصد از کورس پیستون، همچنان باز است. به طور ساده، این نحوه طراحی باعث افزایش قدرت تولیدی در عین کاهش مصرف سوخت می‌شود. این خودرو هم به صورت دیفرانسیل جلو و هم به شکل دائم چهارچرخ قابل سفارش بوده که در این وضعیت، سیستم حرکتی HTRAC برای تقسیم هوشمند گشتاور بین چرخ‌ها، روی خودرو نصب است. این خودرو دارای سه وضعیت رانندگی معمولی، اسپرت و هوشمند است که در حالت هوشمند، بسته به نوع مسیر و حالت رانندگی، بهترین وضعیت حرکتی نیز تنظیم می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

خورجینی بنزینی

حجم موتور بنزینی

۳.۸ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

طبیعی با تزریق مستقیم سوخت
حداکثر قدرت

۲۹۱ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۳۵۵ نیوتن متر
مصرف سوخت ترکیبی

۱۰.۷ لیتر در صد کیلومتر

بیشترین سرعت

۲۳۳ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد

۷.۶ ثانیه

گیربکس

اتوماتیک هشت سرعته
محور محرک

دو دیفرانسیل دائم چهارچرخ

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور سایز متوسط
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۹۸۰ میلیمتر

عرض

۱۹۷۵ میلیمتر
ارتفاع

۱۷۵۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۹۰۰ میلیمتر
فاصله کف خودرو از زمین

۲۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۸۲۰ تا ۲۰۶۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین

۷ و ۸ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۵۱۰ لیتر
قطر رینگ

۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد
سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد
رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد
ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
چراغ بدرقه

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
استارت از راه دور

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد
تهویه سرنشینان عقب

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

صندلی ردیف سوم برقی

دارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

گرم‌کن صندلی عقب

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی هیوندای پالیسید ۲۰۲۳

اساس و ساختار کلی اتاق بدون تغییر مانده است و فقط در برخی بخش‌ها، تغییراتی دیده می‌شود. جلوپنجره به سبک نسل جدید خودروهای هیوندای، تغییر کرده است که این تغییر با دگرگونی سبک و گرافیک چراغ‌های جلو نیز همراه شده است. در واقع می‌توان گفت با تغییر نمای جلوی خودرو، قیافه پالیسید، زیباتر و اسپرت‌تر به نظر می‌آید. ضمن اینکه به خاطر استفاده از قطعات کرومی در گوشه‌های جلوپنجره، لبه‌های سپر و چراغ‌های پروژکتور بغل سپر، نمایی لوکس را نیز تداعی می‌کند. برای خودرو از رینگ‌های جدید ۲۰ اینچی استفاده شده و در عقب نیز، طراحی چراغ‌ها دگرگون شده است. ضمن اینکه پوسته سپر عقب به همراه دیفیوزر آن هم تغییراتی کرده است که با داشتن رنگ نقره‌ای در پایین آن، با بخشهای کرومی بدنه به خوبی هماهنگ است. چراغ‌های کوچک عقب که در کناره‌های سپر قرار داشتند، به صورت یک نوار سراسری در لبه سپر جای داده شده‌اند و همچنین، اگزوز دوتایی خودرو به جای طرح قدیم ذوزنقه ای، به صورت مربعی در آمده است. این خودرو با طولی برابر با ۴.۹ متر، هنوز هم در کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرد. چرا که معمولا کراس‌اوورهای با طول بیش از ۵.۱ متر را به عنوان فول سایزها می‌شناسند.

طراحی داخلی

نمای داخلی هیوندای پالیسید 2023

داخل کابین نیز تغییراتی کرده است تا هم مدرن‌تر و لوکس‌تر به نظر آید و هم از نظر ارگونومی، بهتر شده باشد. صندلی‌ خودرو طراحی جدیدی دارند و در عین اینکه شکل کلی داشبورد تغیری نکرده است، اما محل خروجی تهویه مطبوع که در سری قبلی به صورت ذورنقه بود، در این مدل به شکل نواری در سراسر داشبورد طراحی شده است. همچنین فرمان نیز تعویض شده و برخلاف مدل قبلی که سه پره بود، چهار پره دارد. از دیگر تغییرات داخل کابین باید به پشت آمپر این خودرو اشاره کرد که حالا کاملا دیجیتالی است. ضمن اینکه طراحی رودری ها نیز تغییر کرده تا ارگونومی و زیبایی بیشتری داشته باشد. این خودرو به صورت استاندارد هشت نفره است اما با سفارش صندلی‌های خلبانی برای ردیف دوم، ظرفیت آن به هفت نفر کاهش پیدا می‌کند. همچنین جدا از امکان سفارش سیستم سردکن و گرم‌کن برای ردیف دوم، صندلی‌های ردیف سوم را نیز می‌توان با گرم‌کن سفارش داد. در این میان امکان سفارش سیستم جمع کردن و باز شدن ردیف‌های دوم و سوم به صورت برقی نیز وجود دارد. این خودرو را می‌توان با تریم XRT نیز سفارش داد که با تیره‌تر شدن جلوپنجره و دیگر عناصر و المان‌های ظاهری خودرو مثل پوسته سپر و رینگ‌های چرخ و همچنین پوشش صندلی‌های مشکی رنگ داخل، چهره خودرو کمی خشن‌تر و اسپرت‌تر به نظر خواهد آمد.

پالیسید ۲۰۲۳، لوکس‌ و ایمن‌

نمای خارجی هیوندای پالیسید 2023

برای خرید خودرو هنوز قیمت دقیقی ذکر نشده است اما با توجه به سیاست کمپانی‌های بزرگ برای افزایش علاقه خریداران به محصولات جدید، افزایش قیمت هیوندای پالیسید ۲۰۲۳ باید بسیار اندک و در حدود ۵۰۰ دلار باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی