هیوندا سنتنیال VI در برابر مرسدس بنز S کلاس W221

۲۱ دی ۱۳۹۹ هیوندا سنتنیال VI در برابر مرسدس بنز S کلاس W221

بازار خودروهای لوکس ایران در برهه‌ای از زمان تقریبا با بازار خودرو کشورهای درجه یک جهان تفاوت چندانی نداشت چراکه به لطف آزادی واردات تقریبا بدون محدودیت خودرو، این امکان فراهم شد که شاهد حضور برخی از برترین محصولات لوکس بازار جهانی در کشور باشیم. زمانی که مرسدس بنز و بی ام و خط و نشان‌های برترین سدان‌های فول سایز لوکس بازار ایران را برای یکدیگر می‌کشیدند، کره‌ای‌ها در صدد بودند تا سهمی از این بازار خاص به دست آورند.

حدود 10 سال پیش با واردات رسمی هیوندای سنتنیال، سدان فول سایز لوکس هیوندای به ایران، مردم کشور برای اولین بار چشمشان به جمال خودرویی فول سایز و لوکس از دیار چشم بادامی‌های غیر ژاپنی روشن شد. لوکس و فول سایز از کشوری که در آستانه رقابت با برندهای خودروساز اقتصادی از دیار سرزمین آفتاب، برندهایی چون تویوتا، نیسان و هوندا بود اما به ناگه برگی با نام سنتنیال رو کرد که تصورات مردمان سرزمین ما را نسبت به نام کره‌ای‌ها در آستانه تغییر قرار داد.

هیوندای سنتنیال بدون شک رقیب جدی برای مرسدس بنز و بی ام و به شمار نمی‌آمد اما مجموعه‌ای از ویژگی‌های فنی و مباحث مالی پیرامون این خودرو باعث شد تا پاره‌‌ای از مشتریان بازار سدان‌های سایز بزرگ لوکس، به سنتنیال، نگاهی فراتر از یک سدان گران‌ قیمت کره‌ای داشته باشند. در نتیجه این خودرو نیامده به یکی از مهم‌ترین گزینه‌‌های رقیب برای خودروهای لوکس درجه یک بازار ایران، از جمله مرسدس بنز کلاس S تبدیل شد.

ریشه شناسی، قدمت کلاس اس

ماجرای تولید کلاس اس (S Class) مرسدس بنز به دهه 1970 میلادی و معرفی پلتفرم W116 در سال 1972 و تحت عنوان رسمی نسل اول کلاس اس بازمی‌گردد. اگرچه سابقه خودروهای فول سایز مرسدس بنز پیش از حضور W116 از پلتفرم W180 در سال 1952 آغاز شد اما این W116 بود که برای اولین بار از سوی مرسدس بنز به عنوان Sonder klasse یا Special Class )در زبان انگلیسی( و به اختصار ژرمن‌ها؛ S-Klass خطاب شد. با توجه به روابط دیپلماتیک بسیار خوب ایران با کشور آلمان؛ پیش و پس از انقلاب، شانس آن را داشتیم تا پس از W116 شاهد حضور چهار نسل دیگر مرسدس بنز کلاس اس (W126، W140، W220 و W221) در بازار ایران باشیم.

واردات کلاس S تا نسل پنجم (W221/تولید از 2006 تا 2013) ادمه یافت اما با وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس مجهز به پیشرانه‌های فراتر از 2.5 لیتر حجم، ورود نسل ششم این خودرو افسانه‌ای به بازار ایران ممکن نشد. در نتیجه W221 را می‌توان آخرین نسل کلاس اس دانست که به صورت رسمی شانس حضور در بازار ایران را یافت تا به عنوان یکی از برترین‌های دسته سدان‌های لوکس سایز بزرگ در کشور خودنمایی کند.

کره‌ای‌ها اگرچه در دهه گذشته بال و پر بزرگی برای بلند پروازی خود یافتند اما این بلند پروازی‌ها را در اصل مدیون تلاش‌های چندین و چند ساله خود در سال‌های پیش از 2000 هستند. نسل اول هیوندای سنتنیال در سال 1999 روانه بازار کره شد. اگرچه هیوندای ادعا کرده بود که این خودرو را به منظور رقابت با مرسدس بنز کلاس اس و بی ام و سری 7 طراحی کرده است اما در حقیقت رقابت این خودرو در بازار داخلی کره و با رقیب هموطن خود یعنی سانگ یانگ چِرمن (سوار بر پلتفرم اس کلاس W140) بود. این محصول تنها یک بار با نام LZ450 در نمایشگاه خودرو بین المللی نیویورک در سال 2001 میلادی به منظور سنجش طبع مشتران آمریکایی به نمایش درآمد اما تقریبا جایی جز بازار داخلی کره به فروش نرسید.

نسل دوم هیوندای سنتنیال با جهشی قابل توجه از دیدگاه طراحی و توان فنی با کد شناسایی VI در سال 2009 روانه بازار جهانی شد. این محصول که از ابتدا در بیشتر بازارهای جهان با نام اِکوئِس (Equus/به معنای اسب در زبان لاتین) شناخته می‌شد؛ با تکیه بر طراحی و پلتفرمی کاملا جدید موفق شد به بازار آمریکای شمالی نیز راه پیدا کند. خوشبختانه بازار ایران نیز از حضور نسل دوم سنتنیال (تولید از 2009 تا 2016) بهره‌مند شد که در مدل‌های 2011 تا 2013 به کشور وارد شدند.

سنتنیال با نام جهانی اکوئس، پس از انتخاب رسمی نام جنسیس به عنوان زیر مجموعه لوکس‌ساز هیوندای در سال 2015، با توقف تولید مواجه شد و در حال حاضر نسخه جایگزین آن مدل G90 از زیرمجموعه برند جنسیس است. این خودرو هم اکنون به عنوان خودرو رسمی مقامات دیپلماتیک دولت کره جنوبی به کار گرفته می‌شود.

کلاس اس از سوی نماینده برند مرسدس بنز در ایران؛ یعنی شرکت ستاره ایران و سنتنیال از سوی نماینده هیوندای در کشور؛ یعنی شرکت آسان موتور به بازار راه یافتند.

طراحی: پختگی بنز و میانه روی هیوندای

نسل‌های مختلف مرسدس بنز از پلتفرم W140 به بعد تغییرات بارزی به خود دید اما خوشبختانه حفظ المان‌های ظاهری اصلی در این خودرو؛ پیوستگی بصری با خود به همراه داشت که باعث می‌شد هر نسل آن به سرعت به عنوان یک مرسدس بنز خود را معرفی کند. W221 در مقایسه با W220 از خطوط تیز بیشتری در طراحی خود بهره گرفت که مهم‌ترین آن‌ها تیز شدن گرافیک چراغ‌های جلو و تغییر گرافیک مثلث مانند چراغ‌های عقب به مستطیلی عمودی در بخش انتهایی خودرو بود. استفاده از دو قوس و برجستگی بزرگ در گلگیرهای جلو و عقب W221 به این خودرو ظاهری متمایز و جسورتر داد که به خوبی چرخ‌های خودرو را در بر می‌گرفتند. قوس‌ها به اندازه‌ای در طراحی نمای خارجی W221 جلوه می‌کرد که با ورود نسل ششم (W222) به بازار که فاقد این قوس‌ها بود، نقدهایی مبنی بر میانه‌روی مجدد مرسدس بنز در طراحی ظاهری برترین محصول این برند وارد شد.

نسل پنجم کلاس اس در مقایسه با نسل چهارم از دیدگاه کلی تغییرات فاحشی به همراه نداشت و از این رو به سرعت به عنوان جایگزین جدید کلاس اس درجهان مورد پذیرش واقع شد اما در عین حال همین تغییرات به ظاهر جزئی انقلابی در زبان طراحی این برند لوکس‌ساز در آن دوران به شمار می‌آمد که حاصل ذوق بی‌مانند گوردِن وَگنر، سر طراح وقت مرسدس بنز بود.

هیوندای سنتنیال با جود سابقه نه چندان طولانی خود در برابر مرسدس بنز کلاس اس، در نسل دوم انقلاب طراحی را شاهد بود که با وجود همه تمایز‌ها همچنان پیرو زبان طراحی میانه‌رو برند هیوندای در سال‌های پیش از 2010 بود. از این رو جای تعجب ندارد که در یک نگاه شاهد المان‌های مشترک طراحی این خودرو با سایر محصولات برند هیوندای مخصوصا جنسیس سدان باشیم.

چراغ‌های بزرگ جلو در تناسب کامل با هندسه سپر و جلوپنجره و ابعاد قابل توجه اما طراحی کاملا محافظه‌کار سنتنیال از مهم‌ترین المان‌های نشان دهنده لوکس‌‌گرایی این خودرو به دور از هرگونه اغراق است. تنها جلوه نمای جانبی این خودرو برجستگی اطراف گلگیر عقب است که از نمای جانبی شباهتی اندک با محصولات بنتلی را در ذهن تداعی می‌کند.

مقایسه ابعاد خارجی دو خودرو نشان می‌دهد که کلاس اس معادل 79 ملی متر در طول کوتاه‌تر، 28 میلی‌تر در عرض باریک‌تر و در ارتفاع معادل 22 میلی‌تر بلند‌تر است. این درحالی است که فاصله محورهای اس کلاس معادل 10 میلی‌متر از سنتنیال سدان کوتاه‌تر است. از این رو جای تعجب ندارد که ابعاد و جثه قابل توجه سنتنیال آن را به رقیبی برازنده برای کلاس اس اسطوره‌ای تبدیل کند؛ حتی اگر این رقابت به مذاق بسیاری از افراد خوش نیاید.

نمای داخلی: توازن میان کلاس S و سنتنیال

نمای داخلی W221 را می‌توان در قالب ارتقا و بهبود چشمگیر نمای داخلی نسل پیشین آن تعریف کرد. اگرچه سبک مینیمال و میانه‌رو طراحی نمای داخلی کلاس اس به جلوه لوکس و سنگین آن کمک شایانی کرده است اما در عین حال بسیار جذاب و گیرا است. در طرحی عرضی، داشبرد دربخش وسط با تریم زیبای چوبی با اندکی برجستگی؛ مجموعه بسیار مختصر دریچه‌ها و سیستم‌های کنترلی تهویه مطبوع و سیستم مولتی مدیا را دربر می‌گیرد و با رعایت کامل تقارن بر سرتاسر نمای داخلی و رودری‌ها امتداد می‌یابد تا انسجام طراحی نمای داخلی را به خوبی حفظ کند.

در اوج میانه‌روی، برجستگی پیوسته وسط داشبرد تا پشت غربیلک چهارشاخه فرمان، مجموعه‌ای از نشانگرهای دیجیتال و آنالوگ را دربر می‌گیرد که شامل نمایشگر چند منظوره سیستم مولتی مدیا بر وسط داشبرد و نمایشگر مرکزی چند منظوره سرعت لحظه‌ای و اطلاعات حیاتی مورد نیاز راننده و مخصوصا سیستم دید در شب (در صورت تجهیز) است. استفاده از سیستم نورپردازی محیطی مخفی در زیر تریم چوبی داشبرد و رودری‌ها و کنسول میانی کشیده جلو و عقب در کنار انتقال تقریبا تمامی مجموعه کلید‌های کنترلی به سیستم مولتی مدیا از طریق اهرم گردشی قرار گرفته بر کنسول میانی، در عین سادگی جلوه بسیار آینده‌ نگرایانه‌ای به نمای داخلی کلاس اس می‌دهد.

از یاد نبریم که کیفیت متریال به کار رفته در نمای داخلی کلاس اس از چرم و چوب حقیقی گرفته تا کیفیت مونتاژ در سطح قابل توجهی است و در نتیجه این خودرو از این دیدگاه به سادگی قابل تقابل نیست. نمای داخلی این خودرو با تمرکز بر آسایش و راحتی سرنشینان عقبی طراحی شده است چرا که ماهیت سواری با این خودرو بیشتر بر سبک شوفر متمرکز شده است و نه رانندگی شخص مالک.

نمای داخلی سنتنیال با وجود رعایت کامل تقارن و حجم قابل توجهی از تریم طرح چوب بر داشبرد، فرمان و رودری‌ها؛ در برابر کلاس اس ظاهری قابل قبول دارد. کیفیت متریال و تریم به کار رفته در نمای داخلی سنتنیال نیز بسیار رقابتی است اما بدون شک به کیفیت مرسدس بنز نخواهد رسید. متاسفانه در این خودرو به اندازه کلاس اس خبری از رویاپردازی‌ و تکنولوژ‌ی‌های آینده‌ نگرایانه نیست اما هیوندای سعی داشته است تا با استفاده از المان‌های مشترک نظیر کنسول‌های مرکزی جلو و عقب و ایجاد فضای نشیمن 4 نفره، حس لوکس‌گرایی و رانندگی به سبک شوفر را در این خودرو پیاده سازی کند. در ذهن داشته باشید که سنتنیال تلاش مستقیم هیوندای به عنوان خودروساز اقتصادی کره‌ای است که به منظور ارائه محصولی لوکس در رده بنز و بی ام و آن هم پیش از پیدایش برند جنسیس انجام گرفته شده است. از این رو حتی اقدام هیوندای برای رقابت در این کلاس، بسیار ستودنی و تحسین برانگیز است.

مشخصات فنی: برتری بدون تردید بنز

هیوندای جز در نسخه سنتنیال میل چندان زیادی به استفاده از پیشرانه‌های توانمندتر V8 نداشت اما رقابت در این کلاس به کارگیری پیشرانه‌های V8 به یک اجبار بدل کرد. در نتیجه این خودرو با طیف قابل قبولی از پیشرانه‌های لامبدا V6 (Lambda V6/مشترک با محصولات کیا) و سری Tau V8 (مشترک با کیا موهاوی V8) روانه بازار جهانی شد. پیشرانه برگزیده بازار ایران نسخه 4.6 لیتری Tau V8 از نوع DOHC مجهز به 32 سوپاپ بود که قادر به تولید 365 اسب بخار در دور 6500 و گشتاور 440 نیوتون.متر در دور 4500 است.

این خروجی به کمک گیربکس 8 سرعت اتوماتیک به محور عقب منتقل می‌شود تا سنتنیال با وزن نزدیک به 2 تن در حدود 6.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که بدون شک رقم قابل احترامی است. مصرف سوخت متوسط این خودرو در حدود 12.5 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است اما با توجه به نوع رانندگی به سادگی توان عبور از مرز 16 لیتر در هر صد کیلومتر را خواهد داشت.

کلاس S نیز با طیف گسترده‌تری از پیشرانه‌های V6، V8 و البته V12 ( نسخه‌های V8 و V12 ارتقا یافته AMG) روانه بازار جهانی شد. اما نسخه متقابل سنتنیال در کلاس اس نسخه S500 مجهز به پیشرانه 5.5 لیتری V8 از نوع DOHC مجهز به 32 سوپاپ است که می‌تواند قدرتی برابر با 388 اسب بخار در دور 6000 و گشتاری معادل با 530 نیوتون.متر در دور 4800 به تولید برساند.

با تجهیز کلاس اس به گیربکس اتوماتیک 7 سرعت 7G-Tronic؛ جای تعجب ندارد که این خودرو با داشتن نزدیک به یک لیتر حجم بیشتر اما یک ضریب دنده کمتر، همچنان با وزن تقریبی 2 تنی خود بتواند در مدت زمان خیره کننده 5 ثانیه به تندی صد کیلومتر بر ساعت دست یابد و مصرف سوخت ترکیبی معادل با 12 لیتر در هر صد کیلومتر از خود بر جای بگذارد.

بخش عملکرد فنی همانند سطح امکانات ایمنی و رفاهی ارائه شده و کیفیت مونتاژ و متریال نمای داخلی، جایی است که سنتنیال به این سادگی نمی‌تواند از پس کلاس اس برآید. هیوندای با پیشرانه قدرتمندتر 5.0 لیتری نیز روانه بازار جهانی شد اما اگر صحبت به رخ کشیدن توان خروجی باشد، کلاس اس با پیشرانه‌های حجیم‌تر از 6.0 لیتر نیز به بازار جهانی راه یافت پس باز هم در برابر سنتنیال تا آسمان هفتم قد علم می‌کند.

سخن نهایی

قیاس میان دو خودرو کلاس S W221 و سنتنیال VI شاید قیاس منطقی برای ایرانیان به نظر نرسد اما سنتنیال در بازار صفر کیلومتر نیز برای رقابت با خودرویی چون کلاس اس طراحی شده بود و از این رو این قیاس هرچند ناعادلانه و دور از انتظار، اما کاملا منطقی است. مزیت‌های محصولات برند مرسدس بنز بر هیچ ‌کس پوشیده نیست، اما برای هیوندای نقاط قوتی چون قیمت رقابتی، استهلاک منطقی‌تر، هزینه‌های نگهداری پاین‌تر و پشتیبانی بهتر خدمات فروش باعث می‌شود حداقل در بازار خودروهای کارکرده، سنتنیال رقیب بسیار توانمندی برای کلاس اس به نظر برسد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی