ورود خودروهای کارکرده، راه خروج از گرانی بازار

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ورود خودروهای کارکرده، راه خروج از گرانی بازار

فرید زاوه، کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با خودرو ۴۵، کاهش قیمت‌ خودرو در روزهای اخیر را به نوعی بازگشت به عقب تورم جلو افتاده از بازار عمومی عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد راه خرو ج از گرانی قیمت خودرو، ورود خودروهای کارکرده خارجی است.

بازار خودرو ایران کاهش قیمت را پس از مدت طولانی در روزهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تجربه کرد. قیمت خودروهای داخلی تا ۲۰ میلیون و خودروهای خارجی حدود یک میلیارد کاهش داشت و نوسان نسبتا شدیدی را تجربه کرد اما هنوز هم بازار خودرو همچنان با قیمت‌های مورد انتظار فاصله دارد. فرید زاوه، کارشناس خودرو در این زمینه معتقد است بازار خودرو باید با سیاست‌های دولت کنترل شود؛ چرا که این هیجانات در دراز مدت تاثیری ندارد.

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ما با تورم سنگینی در کشور مواجه هستیم، گفت: در شش ماه گذشته بازار خودرو تورم بیشتر از صد درصد را تجربه کرد. کاهش فعلی قیمت خودرو به نوعی بازگشت به عقب بخشی از تورم جلو افتاده از بازار عمومی محسوب می‌شود. البته این کاهش قیمت‌ها با سیاست‌های کلان ماندگار خواهد بود و در غیر این صورت قیمت خودرو براساس تورم کشور تغییر خواهد کرد. کف قیمت به توزیع و تولید نقدینگی ارتباط دارد و می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

زاوه افزود: افزایش قیمت شدید در یک آبان‌ماه، تورم انتظاری در اثر تحریم‌ها بود اما چون سایه تحریم‌ها کمتر شده حباب قیمت‌ خودرو خالی شده یا در حال خالی شدن است. از این رو سیاست‌های کلی و انضباط مالی در دراز مدت می‌تواند وضعیت بازار را کنترل کند و قمیت‌ها را به سمت کاهشی شدن ببرد. لازم به ذکر است که کاهش قیمت خودرو با سیاست‌های کلان ماندگار می‌شود.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه کل بازار خودرو با یک فرمول قابل تنظیم نیست، اظهار کرد: خودروهای بازار را باید دسته‌بندی کرد. دسته اول خودروهای ارزان قیمت پر تیراژ، دسته دوم خودروهای مونتاژی و دسته سوم خودروهای وارداتی است. خودروهای پرتیراژی که هم اکنون در خط تولید وجود دارند و تولید می‌شوند مستعد افزایش قیمت هستند ولی قدرت خرید بسیار محدود است. خودروهای پر تیراژی که گرچه ارزان قیمت هستند، اما همواره روند رو به افزایش قیمت دارند.

اما در رابطه با وضعیت خودروهای مونتاژی، باید گفت که اوضاع  خیلی بد است؛ چرا که بخشی از آنها از خط تولید خارج شده‌اند و از طرفی خودروهای چینی به بازار عرضه می‌شوند که ارزش دلار آن ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است.  خودروهای وارداتی نیز که تکلیفشان مشخص است  فعلا راه ورودی به کشور ندارند.

وی ادامه داد: متوسط قیمت دلار برای خودروهای وارداتی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است که تنها راه کنترل قیمت خودروهایی که دلار آن به بالاتر از ۵۰ هزار تومان رسیده، آزادسازی واردات خودرو است که با این کار می‌توان تا حدی فشار را از روی بازار خودرو برداشت. متاسفانه در بحث خودروهای پرتیراژ داخلی، مشکل با آزادسازی واردات خودرو نیز حل نمی‌شود. دولت هم اکنون در وضعیتی نیست که بتواند واردات گسترده خودرو داشته باشد اما در دراز مدت راهی جز صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم نخواهد داشت.

فرید زاوه به خودرو ۴۵ گفت: در کارخانه‌های خودروسازی ایران بحث انضباط مالی و تولید اقتصادی مطرح نیست و مدیرانشان نیز چیز زیادی از آن نمی‌دانند. از طرفی دیگر فضای سیاسی در بحث خودرو بسیار تاثیر گذار است و دخالت‌های مکرر مجلس و دولت سبب شده که شرکت‌های خودروسازی نتوانند درست عمل کنند. به صورت کلی اقتصاد ایران باید با تورم مبارزه کند و مبارزه با تورم یعنی کاهش سرعت افزایش قیمت، تنها راه آن هم تغییر سیاست‌های پولی و مالی است. دولت در سال گذشته که با کاهش درآمد مواجه بود به سمت کاهش هزینه حرکت نکرد و برعکس هزینه‌ها را نیز افزایش داد.

 بهترین فرصت خرید خودرو

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون فرصت خوبی برای خرید خودرو است یا خیر عنوان کرد: فرصت خوبی است اما توصیه می‌کنم حتما به تفاوت فنی خودروها دقت کنند و گول تغییر اسم را نخورند. خودرو ۲۰۶، رانا و ۲۰۷ یک خودرو است و باید هنگام خرید به آن توجه کنند. مردم باید هوشمندانه خرید کنند و برای محصولاتی که ارزش بیشتری دارد پول بپردازند.

وی با تاکید بر نوسانات بازار خودرو افزود: در بازار شب عید به دلیل تجمیع تقاضا ممکن است افزایش قیمتی را شاهد باشیم اما به صورت کلی نباید نوسان شدیدی در بازار خودرو اتفاق افتد.

این ‌کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر گفته‌های وزیر صمت، تصریح کرد: حرف‌های آقای ویز جنبه گفتار درمانی و سیاسی دارد. آقای رزم حسینی این حرف‌ها را می‌زند اما از آدم‌هایی استفاده می‌کند که عامل این وضعیت نا به سامان هستند. مشاور خودرویی آقای وزیر و رییس سازمان گسترش نقش اساسی در ناهنجاری فعلی صنعت خودرویی بازی کردند و به همین دلیل حرف وزیر صنعت، معدن و تجارت باور پذیر نیست. مشارو خودرویی آقای رزم حسینی اعلام کرد که تا انتخابات ۱۴۰۰ واردات خودرو اتفاق نمی‌افتد. این حرف‌ها بیشتر تامل رسانه‌ای وزیر است و تغییری در سیاست‌ها و اجرا به شکل مشهود وجود ندارد و مباحث مطرح شده در حد همین کلام باقی خواهد ماند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده:  شقایق صفی خانی