افزایش آمار تولید خودرو ۱۴۰۰

۱ تیر ۱۴۰۰ افزایش آمار تولید خودرو ۱۴۰۰

تولید خودرو از سوی گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا، در ۲ ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری افزایشی شد. این را می‌توان از تحلیل گزارش وزارت صمت  در خصوص عملکرد خودروسازان در بهار ۱۴۰۰ فهمید.

از ابتدای فروردین، تا پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری، در مجموع، بیش از  ۷۹ هزار دستگاه خودرو توسط دوخودروساز بزرگ تولید شد. هر چند این عدد، کمتر از پیش‌بینی‌ها بود.

اواسط سال ۹۹ بود که مجلس شورای اسلامی، طی برگزاری جلسات متعدد با کمیسیون تخصصی صنایع و معادن و وزارت صمت، طرح خود برای جهش تولید خودرو را ارائه داد.

از آنجایی که یکی از پیش زمینه‌ها برای جهش تولید خودرو، کاهش هزینه تولید برای خودروسازان است، پس کمیسیون تخصصی صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصمیم گرفت  سازوکاری برای عرضه خودرو در بورس فراهم شود. این تصمیم، موافقان و مخالفان بسیاری  دارد.

جهش تولید در گرو کاهش هزینه خودروسازان

موافقان بر این باور  هستند که فروش خودرو در بورس، موجب کوتاه شدن دست دلالان از بازار خودرو و همچنین متعادل شدن قیمت‌ها خواهد شد. مخالفان اما به عدم شفافیت در صورت‌های مالی خودروسازها تاکید دارند و عرضه خودرو در بورس را از پیش شکست خورده می‌دانند.

در این میان، برنامه جهش تولید خودرو و همچنین طرح نمایندگان مجلس برای هدایت خودرو به بورس نیز اگر به صورت اصولی و براساس سازوکار بازار عملیاتی شود، شکل‌گیری فضای رقابتی ناشی از آن باعث تنوع تولید و کاهش قیمت خواهد شد.

افزایش تولید کامیون وانت، سواری و کمباین

حالا بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت،  آمار تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی را در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۰ اعلام کرد. بر اساس این آمار، تولید انواع کامیون، وانت، سواری و کمباین،  ۶.۹ تا ۴۵.۵ درصد در مقایسه با  ۲ ماهه اول سال گذشته افزایش داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت صمت، در فروردین و اردیبهشت سال جاری،  ۱۲۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده است که با توجه به آمار ۱۱۷ هزار و ۳۰۰ دستگاهی سال گذشته رشد ۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد. دو خودروساز بزرگ؛ گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا،  بیشترین سهم را در این آمار تولید داشته‌اند.

جمع‌بندی

آمار تولید وانت خودروسازان داخلی هم افزایش داشته است. در دو ماه اول سال ۱۳۹۹، در حدود ۸ هزار و ۳۹۲ دستگاه وانت تولید شد که با افزایش ۱۲.۹ درصدی در سال جاری به ۹۴۷۷ دستگاه رسید. اما آمار تولید اتوبوس، مینی بوس و ون از ۲۲۰ دستگاه در سال گذشته به ۲۱۵ دستگاه در سال جاری رسیده که نشان از افت ۲.۳ درصدی دارد.

لاستیک‌ سازان داخلی ۵۰۰ تن بیشتر از دو ماه اول سال قبل لاستیک تولید کرده‌اند و آمار وزارت صمت نشان از رشد ۱.۳ درصدی دارد. این شرکت‌ها در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ موفق به تولید ۴۰ هزار و ۳۰۰ تن لاستیک برای انواع مختلف خودرو شده‌اند.

نویسنده: میلاد قزللو- فرشته بهروزی‌نیک

فروش فوری خودرو