بررسی فیات ۵۰۰ مدل 3+1، ساندویچ ایتالیایی با یک نان اضافه!

۱۱ آبان ۱۳۹۹ بررسی فیات ۵۰۰ مدل 3+1، ساندویچ ایتالیایی با یک نان اضافه!

شرکت ایتالیایی فیات چندی پیش از نسخه جدید مدل ۵۰۰ خود که در واقع نسل سوم این خودرو به شمار می‌رود، رونمایی کرد. فیات 500 جدید از قوای محرکه تمام الکتریکی بهره برده و ظاهری جذاب را به عنوان یک خودروی شهری کوچک به نمایش می‌گذارد. شرکت فیات به منظور آنکه مدل ۵۰۰ جدید نسبت به نسخه‌های پیشین خود به طور کامل متمایز شود، از برندهای معروف ایتالیایی نظیر: آرمانی، کارتل و … در فرایند طراحی برخی نسخه‌های خاص فیات ۵۰۰ کمک گرفته است.

حتی به جهت تبلیغ مدل 500 جدید لئوناردو دی-کاپریو را به روی صحنه آورد و موسیقی یک فیلم کلاسیک فلینی را به عنوان آهنگ هشدار عابر پیاده برای این خودرو برقی در نظر گرفت.

نسخه ویژه لاپریما نیز بیش از گذشته ریشه‌های تاریخی فیات 500 را به یاد می‌آورد. درون کابین کلاسیک‌تر به نظر می‌رسد و درب کاپوت جلو بیشتر به نسل‌های گذشته این هاچبک ریز نقش شباهت داشته و فرمی کلاسیک‌تر به خود گرفته است. از سوی دیگر جلوه‌های مدرن در طراحی ظاهری این خودرو به چشم می‌خورد؛ مواردی همچون خط چشمی بالای درب کاپوت، جلو پنجره بدیع، لوگوی جدید 500 که زیرکانه عدد صفر انتهایی را به فرم e به نمایش می‌گذارد، در این دسته جای می‌گیرند.

لوگوی جدید جانشین نماد فیات در تمامی مدل‌های پانصد خواهد شد؛ این یک انحراف تمام عیار نسبت به مدل‌های پیشین فیات ۵۰۰ است که همگی لوگوی فیات را بر پیشانی خود داشتند.

فیات ۵۰۰ در قالب نسخه کانورتیبل (کروک) و همچنین با استایل رول-بک رونمایی شده است. به علاوه چند روز بعد از رونمایی رسمی از فیات ۵۰۰ جدید، شرکت ایتالیایی از یک نسخه چهار در تحت عنوان 3+1 هم رونمایی کرد. این نسخه از فیات ۵۰۰ دارای یک درب کوچک اضافه در سمت شاگرد است تا خانواده‌ها و افرادی که به طور روزمره از این خودرو استفاده می‌کنند، راحتتر بتوانند خود یا وسایلشان را در ردیف عقب جای دهند. وزن فیات ۵۰۰ در نسخه 3+1 حدود ۳۰ کیلوگرم نسبت به مدل استاندارد بیشتر است اما با این حال کمپانی سازنده ادعا می‌کند که در بحث فنی و عملکردی این خودرو، به ویژه مصرف انرژی آن نسبت به مدل استاندارد تفاوت چشمگیری وجود نخواهد داشت.

طراحی ظاهری فیات 500

طراحی ظاهری فیات 500 جدید

درون کابین شیک این خودرو همچنان نور و هوای کافی وجود دارد؛ در نسخه لاپریما صندلی‌ها با چرم طبیعی مزین به لوگوی فیات پوشش داده شدند. داشبورد نیز از متریال مرغوب ساخته شده و نمایشگر ۱۰.۳ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی یوکانکت ۵ را روی خود جای داده است. یو کانکت ۵ بر مبنای سیستم عامل اندروید طراحی شده و فیات ۵۰۰ جدید یکی از اولین خودروهایی است که در سری تولیدات فیات کرایسلر از این سامانه استفاده می‌کنند. در حال حاضر اپل کارپلی وایرلس توسط یوکانکت ۵ ساپورت می‌شود. در آینده نیز انتظار داریم که اندروید اتو بی‌سیم نیز به این سامانه افزوده شود. در مجموع پیشرفته این سیستم بسیار عالی به نظر می‌رسد.

 

فروش فوری خودرو

مشخصات فنی فیات ۵۰۰ برقی

طراحی داخلی فیات 500 جدید

چیزی که فیات ۵۰۰ جدید را بسیار جالب می‌سازد، نوع قوای محرکه در زیر کف اتاق خودرو است. باتری ۴۲ کیلووات ساعت با ظرفیت بیشتر از نمونه‌ موجود در نیسان لیف معمولی که سبب شده حدود ۳۱۸ کیلومتر مسافت با یک بار شارژ توسط این خودرو پیمایش شود. این در حالی است که فیات ۵۰۰ برقی نسل گذشته تنها از باتری ۲۴ کیلووات ساعت استفاده کرده و برد حرکتی آن به ۱۴۳ کیلومتر محدود می‌شد.

فیات پانصد جدید از موتورهای الکتریکی ۸۷ کیلووات نیرویی برابر با ۱۱۸ بخار دریافت می‌کند و قادر است ظرف مدت زمان حدود ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سبک و سیاق انتقال قدرت نیز در سه حالت رانندگی نرمال، رنج و شِرپا امکانپذیر است. شرپا در واقع نوعی مبانی راهنمایی کوهنوردی به شمار می‌آید و در این حالت خودرو فیات ۵۰۰ طوری تنظیم می‌شود که بتواند تا حد امکان شما را به مقصدتان برساند. حداکثر سرعت فیات ۵۰۰ برقی در رقم ۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. در حالت نرمال تجربه رانندگی مشابه یک خودرو بنزینی به نظر می‌رسد؛ در حالت Range نیز قابلیت رانندگی با یک پدال فعال خواهد شد.

در اینجا حالات شارژ مختلفی وجود دارد؛ در وضعیت شارژ سریع، ظرف مدت زمان ۵ دقیقه باتری برای پیمایش مسافتی در حدود ۵۰ کیلومتر تغذیه می‌شود. همچنین ۳۵ دقیقه زمان نیاز است تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری شارژ شود. در ضمن انرژی برق خانگی با شارژر دیواری سه کیلووات می‌تواند باتری را ظرف مدت زمان ۶ ساعت فول شارژ کند.

نوعی سرویس جالب توجه از سوی کمپانی فیات کرایسلر با نام «گاراژ رویایی من» در نظر گرفته شده که در قالب آن مالک خودرو فیات ۵۰۰ جدید می‌تواند جهت انجام برخی مسافرت‌های طولانی که از توان این خودرو خارج است و یا به دلایل دیگر، از سایر محصولات متنوع فیات- کرایسلر جهت انجام آن سفر استفاده کنند.

نمای عقب فیات 500 جدید

همچنین شرکت فیات به علت ارائه سیستم‌های کمک راننده سطح ۲ در فیات 500 جدید به خود می‌بالد؛ این سامانه شامل تجهیزاتی همچون کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، سیستم کمکی شناسایی علائم محدودیت سرعت، هشدار نقاط کور و سامانه کمکی پایش هوشیاری راننده می‎شود. از سوی دیگر توسط یک اپلیکیشن تلفن همراه مالک خودرو می‌تواند با اتومبیل خود در ارتباط بوده و وضعیت آن را از راه دور چک کند. همچنین اعلام شده که فیات ۵۰۰ جدید به سیستم اینترفیس شناسایی گفتاری مجهز خواهد شد که در واقع توسط دستیار صوتی الکسا ساپورت می‌شود.

شرکت فیات قصد دارد تنها پانصد دستگاه نسخه لاپریما را در هر کشور عرضه کند. قیمت این خودرو ۴۲ هزار و ۲۰۰ دلار بوده و مشتریان می‌توانند با پیش پرداخت ۵۰۰ دلار نسبت به ثبت‌نام و رزرو این خودرو اقدام کنند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور