بررسی کیا سلتوس ۲۰۲۱، شاسی بلندی محسورکننده اما از دور!

۱۰ آذر ۱۳۹۹ بررسی کیا سلتوس ۲۰۲۱، شاسی بلندی محسورکننده اما از دور!

اگر شما نیز از پیش با سبد محصولات کیا آشنایی داشته باشید احتمالا تصور می‌کنید که این کمپانی خودروسازی در حوزه خودروهای کراس‌اوور به انتهای خط رسیده و با در نظر گرفتن خودروهای سئول و اسپورتیج دیگر نیازی به معرفی و عرضه یک محصول جدید نیست. اما کیا نظر مخالفی دارد و چندان تمایلی به توقف و عدم عرضه محصولات جدید ندارد.

کمپانی کره‌ای کیا با معرفی سلتوس که از زبان طراحی جدیدی برخوردار است نشان داد که به دنبال کسب سهم بزرگتری از بازار خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور است. سلتوس که بر پایه معماری هیوندای کونا ساخته شده از المان‌های طراحی سنتی‌تری کمک گرفته‌ است و آن را می‌توان شاسی‌بلندی مابین سئول و اسپورتیج تصور کرد.

کیا اعلام کرده که با معرفی این محصول خواهان به چالش کشیدن خودروهایی همچون شورولت تریل بلیزر، مزدا CX-30، هوندا HR-V و هیوندا کونا است. کیا سلتوس ۲۰۲۱ که در بهترین تریم پسوند SX Turbo را نیز به دنبال می‌کشد نسبت به دیگر رقبای خود رانندگی کاملا اسپرت و پویایی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. البته که کیفیت متریال بکار گرفته شده برای این شاسی‌بلند چندان قابل قبول نیست و برچسب قیمتی معقول این خودرو نیز گواه همین موضوع است. مسئله اولویت اینجا مطرح می‌شود و کیا با عرضه این خودرو به دنبال مشتریانی است که خواهان خرید یک خودرو اسپرت و لوکس و نه چندان باکیفیت هستند.

فروش فوری خودرو

طراحی: ۶/۱۰

طراحی ظاهری کیا سلتوس 2021

کیا سلتوس ۲۰۲۱ به خصوص در تریم SX Turbo یکی از بهترین‌های کلاس خود محسوب می‌شود. طراحی این خودرو در نمای روبه‌رو کمی جسورانه‌تر شده و گواه این ادعا نیز جلو پنجره متفاوت و چراغ‌های جلو غیرعادی آن است.

علاوه‌بر نمای جلو در نمای عقب نیز شاهد تغییراتی هستیم. تغییراتی که در مجموع سبب شده خودرو حالت اسپرت‌تر و تهاجمی‌تری بگیرد.

در نمای داخل خودرو نیز ترکیب دو رنگ در دسترس خریداران است. متاسفانه کیفیت متریال درون کابین چندان عالی نیست و همین موضوع سبب شده که تماشای درون کابین سلتوس ۲۰۲۱ جذاب‌تر از نشستن درون آن باشد. کنسول میانی داشبورد و پنل در‌ها از جنس پلاستیک سفت و سخت است و این موضوع در بازار غنی کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها یک دافعه قوی برای کاهش قابل‌توجه شمار مشتریان کیا شود. البته همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم برای بسیاری از خریداران کیفیت متریال اولویت نخست را تشکیل نمی‌دهد.

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که فضای درون کابین کاملا مدرن و به‌روز است. یک صفحه نمایش ۱۰.۳ اینچی در مرکز کنسول به چشم می‌خورد که از نرم‌افزار تخصصی کیا یعنی UVO بهره می‌برد. این نرم‌افزار با سیستم عامل اندروید اتو و اپل کارپلی کاملا هم‌خوانی داشته و آسایش و راحتی کاملی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

راحتی ۶/۱۰

فضای درون کابین سلتوس ۲۰۲۱ برای سرنشینان بزرگسال درشت اندام نیز کاملا مناسب و راحت است. این راحتی هم در صندلی‌های ردیف جلو و هم در صندلی‌های ردیف عقب کاملا مشهود است. صندلی‌های عقب این شاسی‌بلند برخلاف دیگر رقبای خود به صورت غیر معمولی راحت و اندازه است و این موضوع یک مزیت عالی برای خودرو مذکور است.

سلتوس یک فضای حدودا ۴۱ اینچی را برای پای سرنشینان جلو و یک فضای ۳۸ اینچی را برای سرنشینان عقب خود فراهم می‌کند. در این حالت سلتوس جدید از هیوندا کنا، هوندا HR-V و مزدا CX-30 راحتی بیشتری را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد.

حجم فضایی نیز که برای جایجایی بار سرنشینان این شاسی‌بلند فراهم شده کاملا قابل‌قبول و راضی‌کننده است. فضای بیشتر بار این خودرو از دیگر رقبا به دنبال جلب توجه خانواده‌ها است و سعی دارد که این شاسی بلند را بیشتر خانوادگی نشان دهد.

تکنولوژی و امکانات ۷/۱۰

طراحی داخلی کیا سلتوس 2021

سلتوس ۲۰۲۱ در حوزه تکنولوژی بیشترین تمجید و تعریف‌ها را دریافت کرده است. یک نمایشگر ۷ اینچی مخصوص راننده در کنار نمایشگر لمسی مرکزی قرار گرفته بر روی کنسول از جمله نمایشگرهایی هستند که در درون کابین این خودرو مشاهده می‌شود.

سیستم اینفوتیمنت این خودرو به راحتی قابل استفاده و برای مشتریان کیا کاملا آشناست. این سیستم اطلاعات سرگرمی از سیستم عامل اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی کرده و می‌تواند به صورت همزمان به دو گوشی هوشمند متصل شود. خروجی سیستم پخش خودرو نیز از بلندگوهای برند Bose‌ خارج می‌شود و از کیفیت کاملا راضی‌کننده‌ای برخوردار است.

کارایی و هندلینگ ۷/۱۰

این خودرو با دو پیشرانه ۲ و ۱.۶ لیتری روانه بازار خواهد شد. پیشرانه ۲ لیتری از قدرتی برابر با ۱۴۶ اسب بخار برخوردار بوده و در تریم‌های LX S  و EX به صورت استاندارد نصب می‌شود. تریم SX  نمونه قوی‌تر این خودرو به یک موتور تقویت شده ۱.۶ لیتری مجهز است که می‌تواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو به صورت انحصاری با یک جعبه دنده ۷ سرعته ۲ کلاچه راهی بازار خواهد شد. نتیجه نهایی این ترکیب آن است که سلتوس در قوی‌ترین تریم خود یک تجربه رانندگی عالی را در اختیار سرنشینانش قرار می‌دهد. سلتوس در تریم SX نسبت به دیگر رقبای خود رانندگی اسپرت‌تری را ارائه می‌دهد. موضوعی که کیا تاکید فراوانی بر روی آن داشته و در واقع امید اصلی این کمپانی برای کسب سهم بیشتری از بازار هدف همین عامل است.

سلتوس جدید همچنین مجهز به یک قفل دیفرانسیل عقب است. بهره‌مندی از این قفل دیفرانسیل سبب شده که کنترل خودرو به خصوص در شرایط آب‌وهوایی خاص و همچنین در هنگام رانندگی در خارج از جاده راحت‌تر باشد.

این خودرو به صورت استاندارد در تریم‌های مختلف به سیستم چهار چرخ محرک مجهز است و همین موضوع نیز سبب شده که کیا مدعی شود ما با یک شاسی بلند آفرود روبه‌رو هستیم. ادعایی که خود جای سوال فراوان دارد. البته خریداران سلتوس ۲۰۲۱ می‌توانند این خودرو را به صورت دیفرانسیل جلو سفارش دهند.

فرمان‌پذیری عالی و واکنش سریع فرمان، وزن کم و سیستم تعلیق چند پیوندی از دیگر مزیت‌های این شاسی‌بلند جمع‌و‌جور نسبت به دیگر رقبای آن است.

امنیت ۸/۱۰

از جمله سامانه‌های مدرنی که روی تریم‌های مختلف این خودرو به صورت تخصصی نصب شده می‌توان به فناوری کروز کنترل تطبیقی و سیستم کمک‌راننده مخصوص حرکت در بزرگراه‌ها اشاره کرد. این دو سیستم کمک راننده نقش غیرقابل انکاری در کاهش استرس راننده و افزایش راحتی وی دارند.

سیستم‌های هشدار تغییر لاین و هشدار نقاط کور و هشدار برخورد از جلو از دیگر امکانات ایمنی این شاسی‌بلند است. به طور کلی سلتوس در حوزه ایمنی امتیاز ۸ را از ۱۰ می‌گیرد و به همین جهت نیز این خودرو جز محصولات ایمن بازار شاسی‌بلندها محسوب می‌شود.

مصرف سوخت ۵/۱۰

نمای عقب کیا سلتوس 2021

موتور نسخه استاندارد این خودرو در درون شهر مصرف سوختی برابر با ۹.۴ لیتر، در بزرگراه‌‌ها مصرف سوختی برابر با ۷.۸ لیتر و به صورت ترکیبی مصرف سوختی برابر با ۸.۷ لیتر دارد.

در حالت اکو سلتوس مصرف سوخت کمتری داشته و راننده را ترغیب می‌کند که از مصرف بی‌رویه سوخت جلوگیری کرده و با سرعت منطقی‌تری حرکت کند.

موتور ۱.۶ لیتری سلتوس که مخصوص تریم SX این خودرو است در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۸.۷ لیتر، در بزرگراه ۷.۵ لیتر و به طور متوسط ۷.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

این ارقام تقریبا مشابه با رقبای سلتوس است و مصرف این خودرو کمی بیشتر از آن‌هاست. البته که در بازار رقابتی‌ شاسی‌بلندها و کراس‌اورها حتی یک دهم لیتر مصرف سوخت بیشتر نیز می‌تواند تاثیر بالایی بر میزان فروش خودروسازان داشته باشد.

فروش فوری خودرو

قیمت ۵/۱۰

در کلاس کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای کامپکت ارزش‌گذاری بسیار نزدیک صورت می‌پذیرد و رقابت سختی در این حوزه برقرار است.

سلتوس نیز در این کلاس قرار دارد و با توجه به برچسب‌های قیمتی که مدل‌های مختلف این خودرو در اختیار دارند این خودرو در میانه‌های مسیر قرار دارد.

تریم پایه این خودرو یا همان تریم LX که به سیستم تمام چرخ محرک مجهز است با برچسب قیمتی حدودا ۲۲ هزار دلاری داد و ستد خواهد شد. این رقم با اضافه شدن تکنولوژی‌های ایمنی و فناوری‌های رفاهی صعود کرده و در بالاترین تریم و با همراهی تمامی آپشن‌ها و امکانات به حدودا ۳۰ هزار دلار می‌رسد.

رقم مذکور برای شاسی‌بلندی با چنین امکانات و مشخصاتی و حتی با وجود در نظر گرفتن متریال بی‌کیفیت درون کابین کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

در مقام مقایسه بهتر است بدانید که مزدا CX-30 در حالی از برچسب قیمتی حدودا ۳۰ هزار دلاری برخوردار است که کابین کوچکتری داشته و گشتاور موتور آن نیز کمتر است. این خودرو تولیدی مزدا در مقایسه با محصول کیا حرفی برای گفتن در جاده‌های خارج از شهر و شرایط آفرود نیز ندارد.

در انتها بد نیست اشاره کنیم برای مشتریانی که به دنبال خرید یک شاسی‌بلند لوکس و قدرتمند هستند سلتوس به خصوص در تریم SX یک انتخاب منطقی و کاملا درست است. اما اگر کیفیت متریال به کار رفته برای خریدار یک المان مهم است و ترجیح می‌دهند که از یک برند لوکس‌تر خریداری کنند این خودرو چندان توصیه نمی‌شود.

فروش فوری خودرو

منبع: مجله Motor1

مترجم و نویسنده: زهرا ملکی