آیا بوگاتی به فروش خواهد رسید؟

۳ مهر ۱۳۹۹ آیا بوگاتی به فروش خواهد رسید؟

گروه خودروسازی فولکس واگن که برندهای خودروسازی مختلفی همچون آئودی، لامبورگینی، بوگاتی، پورشه، سئات و … را در اختیار دارد به دنبال آن است که برند لوکس‌ساز بوگاتی را به شرکت ریماک Rimac‌ بفروشد. ریماک شرکت کرواسی تباری است که پورشه ۱۵ درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد بوگاتی نیز از این فروش خوشحال خواهد شد چراکه در ازای این انتقال مالکیت بوگاتی می‌تواند سهم بیشتری از بازار اروپا را در اختیار داشته باشد و این موضوع به معنی رقابت جدی‌تر با خودروساز آمریکایی تسلا است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده مدیران فولکس واگن هفته گذشته توافقی را با شرکت ریماک نهایی کرده‌اند اما این توافق هنوز به صورت قرارداد کامل توسط تمامی اعضای هیئت مدیره فولکس واگن امضا نشده است.

طرفداران بوگاتی در زمان مدیریت فردیناند پیچ مدیر سابق فولکس واگن هرگز تصور نمی‌کردند که روزی فولکس واگن دست از مالکیت بوگاتی بردارد چراکه این مدیر ارشد و رییس سابق هیئت مدیره علاقه وافری به بوگاتی داشت.

 

اما چرا فولکس واگن دیگر تمایلی به مالکیت بوگاتی ندارد؟

گروه فولکس واگن دیگر دنبال آن نیست که به تولید خودروهای لوکس و سرگرم‌کننده بپردازد و چندان در راستای سیاست‌های مدیرعامل پیشین خود حرکت نمی‌کند. این گروه خودروسازی ترجیح می‌دهد زمان، هزینه و نیروی انسانی خود را صرف سرمایه‌گذاری‌های عظیم در آینده صنعت خودروسازی کرده و به سمت خودروهای برقی و دیجیتالی و همچنین تکنولوژی رانندگی خودران حرکت کند.

اما شاید برای شما نیز سوال باشد با توجه به آنکه اعضای خانواده فردیناند پیچ مالکیت بیش از ۵۰ درصد از گروه خودروسازی فولکس واگن را در اختیار دارند این گروه خودروسازی چگونه می‌تواند رضایت آن‌ها را برای فروش بوگاتی بدست آورد؟

پاسخ این سوال ساده است. قرار دادن نام پورشه به عنوان مالک ۱۵ درصد از سهام ریماک به راحتی می‌تواند رضایت اعضای خانواده پیچ را بدست آورد. از دیگر مالکان شرکت ریماک می‌توان به هیوندا و جگوار اشاره کرد. اوایل سال میلادی جاری مجله خودرویی CAR عنوان کرد که ۱۵ شرکت خودروسازی مطرح از تکنولوژی‌ها و دانش‌بنیادی شرکت ریماک استفاده می‌کنند و تمامی این عوامل نشان می‌دهد که این شرکت آینده خوبی در پیش دارد.

ریماک سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر در بخش‌های مختلف این شرکت در حال کار هستند.

این شرکت عملکرد مثبتی در حوزه‌های مرتبط با باتری خودروهای الکتریکی، موتورهای سفارشی الکتریکی، سیستم‌های کمک راننده و اطلاعات سرگرمی و همچنین سیستم‌های یکپارچه‌سازی و الکترونیکی از خود نشان داده است.

مدیرعامل شرکت ریماک می‌گوید:

ما به دنبال افزایش کارایی خود هستیم و سعی داریم سیستم‌های انتقال قدرتی تولید کنیم که وزن کمی داشته و در عین حال خروجی آن قدرت‌مند است.

با این اوصاف شاید بتوان ریماک را تسلای قاره اروپا نامید. هرچند تسلا طی سه سال گذشته موفق شده حداقل ۶۰۰ هزار مدل ۳ و مدل Y به فروش برساند اما ریماک نیز موفق شده خودرو برقی بسازد و یا در تولید خودروهای برقی و قواهای محرکه برقی آن‌ها مشارکت کند.

قدرت‌مندترین محصول تولیدی شرکت ریماک یک کوپه ۱۹۱۴ اسب بخاری با نام C-Two است که هنوز به مرحله تولید وارد نشده است.

چرا بوگاتی فروش می رود

بوگاتی چگونه به فروش خواهد رسید؟

در حال حاضر ارزش برند ریماک در بازار بورس مشخص نیست اما بر اساس آخرین شایعات منتشر شده این برند ارزشی بیشتر از ۵۰۰ میلیون یورو دارد. ارزشی که چندان هم بیراه به نظر نمی‌رسد. فعلا ۵۱ درصد از سهام ریماک را مدیرعامل ریماک یعنی مت ریماک در اختیار دارد و پس از او پورشه و گروه کمل (گروه باتری سازی چینی) به ترتیب بیشترین سهم از این شرکت را در اختیار دارند.

بوگاتی در بازار افسرده و راکد این روزهای صنعت خودروسازی ارزشی برابر با ۵۰۰ میلیون یورو دارد. اما شاید ریماک بتواند بدون جابجایی پول بوگاتی را از آن خود کند.

احتمالا برای شما نیز سوال خواهد بود که خرید بوگاتی بدون پرداخت پول چگونه ممکن است؟

پاسخ این سوال به پورشه برمیگردد. پورشه می‌تواند سهم بزرگتری از سهام خود و همچنین بازار هایپرمارک‌ها را در اختیار فولکس واگن قرار داده و در عوض ۴۹ درصد دیگر از سهام ریماک را در اختیار گیرد. هرچند این موضوع با کاهش قابل‌توجه سهام مدیرعامل ریماک همراه خواهد بود اما در عوض بوگاتی پلتفرم و زیرساخت‌های لازم برای تولید C-Two را در اختیار ریماک قرار خواهد داد. این اتفاق یک معامله برد-برد برای تمامی طرفین است.

بعد از واگذاری بوگاتی چه اتفاقی برای این برند لوکس‌ساز می‌افتد؟

اگر تمامی سهام‌داران فولکس واگن با فروش بوگاتی موافقت کنند به احتمال قوی مدیرعامل فعلی این شرکت تغییر خواهد کرد. احتمالی که هیچ یک از طرفیت قرارداد در خصوص آن اظهاری نظری نکرده‌اند.

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که به احتمال قوی فولکس واگن به غیر از بوگاتی تعدادی دیگر از برند‌های زیرمجموعه خود از جمله لامبورگینی و سئات را نیز به فروش خواهد رساند.

البته در شرایط فعلی و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا ارزش روز سهام خودروسازان مختلف غیرقابل پیش‌بینی شده و با این وجود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی چندان تمایلی به انجام معاملات ندارند.

 

نویسنده: زهرا ملکی

 

منبع:

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-news/bugatti/vw-group-rimac/