بررسی مشخصات بی وای دی تانگ ۲

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی وای دی تانگ ۲

شرکت کارمانیا از زیرمجموعه‌های شرکت کرمان موتور، با ارائه محصولات شرکت بی وای دی چین در ایران کار خود را آغاز کرد. سه خودرو کراس اوور S6، سدان F3 و MPV تمام الکتریکی e6 محصولاتی بودند که از سوی کارمانیا برای خریداران بازار ایران در نظر گرفته شد.

اگرچه کارمانیا برای مدت بسیار طولانی از مونتاژ داخلی و عرضه دو محصول دیگر کراس اوور اس ۷ و کراس اوور سانگ صحبت می‌کرد اما با بروز بدشانسی‌هایی نظیر ناپایداری اقتصادی و تحریم‌های سنگین بر صنایع کشور از جمله صنعت خودروسازی، ورود این دو محصول جدید به بازار ایران ممکن نشد.

اخیرا صحبت هایی پیرامون بازگشت برند بی‌ وای ‌دی با مدل تانگ ۲ (Tang II) به ایران شنیده می‌شود که سر منشا این موضوع درخواست رسمی واردات دو دستگاه تانگ ۲ از سوی شرکت کارمانیا برای اجرای آزمایش‌های فنی است.

مشخصات فنی بی وای دی تانگ ۲

مشخصات فنی BYD Tang II

تعداد سیلندر/سوپاپ

۱۶/۴

حجم (سی‌سی)

۱۹۹۹

نوع تنفس/ نوع پاشش سوخت

تربوشارژر/انژکتوری تزریق مستقیم

قدرت (HP) در دور (RPM)

۵۵۰۰/۲۰۵

گشتاور (N.M) در دور (RPM)

۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰/۳۲۰

گیربکس

۶ سرعت اتوماتیک دو کلاچ (6 DCT)

محور متحرک

جلو

 

تانگ ۲ در ترکیب هیبرید

طراحی ظاهری بی وای دی تانگ 2

بی وای دی تانگ ۲، شهرت خود را به سیستم انتقال نیرو هیبرید خود مدیون است. شرکت کارمانیا با تلاش برای ارائه مدل‌های الکتریکی چون e6 و eK1 ثابت کرد که در عرضه خودرو برقی (یا هیبرید) چینی در ایران پیشگام است و اولین شرکت‌ خودروسازی کشور به شمار می‌آید که در ارائه این دست خودرو‌ها ریسک قابل توجهی را متوجه شده است.

محصولات برقی کارمانیا به دلیل مشکلات رایجی که همه خودروهای برقی در جهان دارند، تا کنون با استقبال مواجه نشده‌اند اما تانگ ۲ با ارائه ترکیب منحصر به فردی از یک پیشرانه قدرتمند بنزینی با ترکیب قابل قبولی از سیستم انتقال نیرو برقی می‌تواند به یکی از محبوب‌ترین و البته قدرتمندترین خودروهای هیبرید بازار ایران بدل شود.

سیستم هیبرید مورد انتخاب شرکت کارمانیا در صورت عرضه تانگ ۲ در ایران هنوز مشخص نیست اما این خودرو با ستاپ از پیش تعیین شده‌ای روانه بازار می‌شود که پیشرانه کوچک‌تر ۱.۵ لیتری توربوشارژر بنزینی و دو موتور برقی ۱۵۰ و ۲۴۰ اسب بخاری (به ترتیب برای محور جلو و عقب) را شامل خواهد شد.

این خودرو در دو نسخه پلاگین هیبرید (Plug-In Hybrid / قابلیت شارژ باتری با برق خانگی و صنعتی) و نسخه تمام الکتریکی (EV) روانه بازار چین شد و از دو پک باتری‌ متفاوت بهره می‌برد که نتیجه آن برد مفیدی است که با توجه به مدل ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

نسخه پلاگین هیبرید تانگ ۲ وابسته به نوع باتری و نوع پیشرانه که در دو تریم DM و DM-i شناسایی می‌شود، به صورت ترکیبی بین ۵۲ تا حدود ۱۱۲ کیلومتر شعاع حرکت تمام برقی برای خودرو به ارمغان می‌آورد که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان مصرف سوخت درون‌ شهری آن بگذارد. نسخه تمام الکتریکی این خودرو در دو مدل دیفرانسیل جلو (FWD) و چهارچرخ متحرک (AWD) به تولد می‌رسد که برد مفید آن‌ها به ترتیب برابر با حدود ۵۶۵ و ۵۰۵ کیلومتر خواهد بود.

بازگشت دوباره BYD به ایران

نمای داخلی بی وای دی تانگ 2 کارمانیا

برند بی وای دی و شرکت کارمانیا در ایران با کم لطفی مشتریان و بدشانسی مواجه شد و نتوانست به سطح محبوبیت کافی برای کسب سهم بزرگ‌تری از بازار فروش داخلی ایران دست یابد. مشکلات و معضلات متعدد شرکت در زمینه عرضه ناپیوسته محصولات و شبکه نه چندان گسترده خدمات پس از فروش باعث شد مشتریان احتمالی این برند ریسک خرید را به جان نخرند.

با این وجود باید آگاه بود که برند بی وای دی یکی از برندهای موفق چینی در زمینه همکاری با سایر خودروسازان بین‌المللی و قدرتمندترین شرکت‌ خودروسازی در این کشور پهناور آسیای شرق است که در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی سابقه بسیار درخشانی دارد. ارائه محصولات تمام الکتریکی چون e6 در بازار ایران از سوی کارمانیا نیز در حقیقت ریشه در توان مهندسی برند بی وای دی در تولید خودروهای برقی دارد.

حال شرکت بی وای دی با درخواست رسمی که از صنایع خودرو نیرو محرکه به منظور کسب مجوز تست فنی دو دستگاه بی وای دی تانگ ۲ داشته است، اینطور برداشت می‌شود که شرکت کارمانیا در گفت و گو با شریک چینی خود به تفاهم‌هایی دست یافته که می‌تواند در گذر زمان به حضور دوباره این برند چینی در بازار ایران منجر شود. با وجود تمامی مشکلات اقتصادی و سیاسی موجود، از تحریم‌ها گرفته تا بهم خوردن توافقات جهانی، هنوز امید به بهبود وضعیت دیده می‌شود.

تانگ ۲ را بیشتر بشناسید

طراحی داخل کابین بی وای دی تانگ 2 کارمانیا

نسل اول مدل تانگ (Tang I) در سال ۲۰۱۵ بر پلتفرم مشترک با مدل اس ۶ اما از کلاس کراس اوورهای سایز کوچک به بازار جهانی معرفی شد و تا سال ۲۰۱۸ برخط تولید شرکت بی وای دی قرار داشت. یکی از بارزترین ویژگی‌های تانگ ۱، استفاده این خودرو از خط انتقال نیرو هیبرید (بنزینی/برقی) است که از آن یک کراس اوور قابل می‌سازد.
نسل دوم تانگ با نام تانگ ۲ (Tang II) در سال ۲۰۱۸  و این بار از کلاس کراس اوورهای سایز متوسط با ابعادی بزرگ‌تر، روانه بازار چین شد. تغییرات طراحی خارجی و داخلی اعمال شده بر تانگ ۲ به اندازه‌ای بزرگ و چشمگیر است که دیگر هیچ شباهتی به نسل اول خود و سایر محصولات موجود بی وای دی در بازار ایران ندارد.

این خودرو کاملا دگرگون شده و انقلابی با داشتن ابعادی برابر با ۴۸۷۰×۱۹۵۰×۱۷۲۵ میلی‌متری و فاصله محورهای ۲۸۲۰ میلی‌متری، اندکی بزرگ‌تر از مدل اس ۶ و خودرویی نسبتا بزرگ و پهن به شمار می‌آید. همانند نسل پیشین آن، این خودرو نیز با ترکیب‌های مختلفی از سیستم‌های انتقال نیرو بنزینی و هیبرید روانه بازار شده است که توان تولیدی این مجموعه‌ فنی، تانگ ۲ را به یکی از بهترین خودروهای چینی حال حاضر بازار‌های هدف تبدیل می‌کند.

نامه درخواست مجوز تست جاده‌ای کارمانیا از واردات دو دستگاه Tang 2 اتوماتیک به قدرت ۲۰۵ اسب بخار یکی از تریم سوپریم و دیگری از تریم کامفورت سخن می‌گوید. با این حال نمی‌توان به صورت دقیق حدس زد که تانگ‌هایی که به منظور تست جاده‌ای روانه ایران می‌شوند تنها از نوع بنزینی هستند یا از سیستم انتقال نیرو هیبرید بهره خواهند برد.

تانگ در ایران

نمای کناری بی وای دی تانگ 2 کارمانیا

ورود تانگ ۲ به بازار مونتاژی‌های ایران فعلا در حد یک شایعه است، اما اقدام کارمانیا برای واردات دو نسخه از این خودرو به منظور انجام آزمایش فنی، خود بر احتمال بالای این داستان می‌افزاید. مشخص نیست که دقیقا کدام نمونه از گزینه‌های قابل انتخاب تانگ ۲ برای بازار ایران برگزیده خواهد شد اما با توجه به عدم استقبال چشمگیر مشتریان ایرانی از خودروهای تمام برقی و هیبرید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که کارمانیا تنها نمونه بنزینی را برای بازار مونتاژی ایران سفارش دهد.

پیشرانه ۲.۰ لیتری تانگ ۲ به تنهایی قدرت قابل توجهی به تولید می‌رساند که می‌تواند به گزینه تغییر دهنده بازار حال حاضر ایران بدل شده و مشتریان ایرانی را کاملا راضی و بی‌نیاز از مجموعه هیبرید کند اما باید دید آیا این خودرو با سیستم هیبرید به بازار ایران خواهد رسید یا فقط در نسخه معقول‌تر بنزینی عرضه می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی