توقف تولید مدل‌های رده پایین بنز تا ۲۰۲۵

۲۸ تیر ۱۴۰۱ توقف تولید مدل‌های رده پایین بنز تا ۲۰۲۵

وقتی کمپانی خودروسازی آلمانی مرسدس بنز تصمیم گرفت تولید کلاس A را در بعضی بازارها، مثل ایالات متحده متوقف کند، خبر عجیب و ناراحت‌کننده‌ای نبود. کیفیت ساخت و همین طور سواری این کلاس از دیگر محصولات بنز پایین‌تر بود و نمی‌توانست هویت و ماهیت ستاره سه پر را نشان دهد. با این وجود، مرسدس بنز کلاس A در بعضی کشورها خودرو محبوبی است و به خصوص مدل هاچبک آن طرفدارانی دارد که حاضراند بودجه متوسطی را به خرید رده‌پایین‌ترین محصول بنز اختصاص دهند.

خداحافظی با کلاس A و B

مرسدس بنز کلاس A ۲۰۲۲

با این حال، محبوبیت کلاس A در بعضی کشورها نیز نمی‌تواند آن را از توقف تولید و تعطیلی نجات دهد. طبق گزارشی که در رسانه Handelsblatt آلمان منتشر شده، بنز در سال ۲۰۲۵ سدان و هاچبک کلاس A و همین طور مینی‌ون مرسدس بنز کلاس B را از فهرست محصولاتش حذف خواهد کرد. این پروژه بخشی از استراتژی جدید شرکت است. در گذشته تمرکز مرسدس روی فروش تعداد زیادی اتومبیل بود، اما حالا هم و غم خود را روی کسب سود بیشتر با فروش خودروهای لوکس گذاشته است.

محصولات بنز به سه دسته لوکس پایه، لوکس اصلی و لوکس رده‌بالا تقسیم می‌شود. میتوس S از کلاس لوکس رده‌بالا، اولین خودرو از سری جدید تولیدات کمپانی آلمانی است که معرفی و رونمایی شده و نشان می‌دهد که با چه نوع ماشین‌های مواجه خواهیم شد.

بعد از ادغام شرکت با دایلمر کرایسلر، مرسدس بنز به سرعت تعداد محصولاتش را افزایش داد تا به میزان فروش بیشتری دست پیدا کند. در کنار مدل‌های کلاسیک بنز کلاس S و بنز کلاس E، نسل اول کلاس M، کلاس V و البته، کلاس A روانه بازار شدند.

مرسدس بنز قصد داشت خودروهایی بسازد که نیازهای همه خریداران را پوشش دهد و طبق سلیقه تمام مشتریان باشد. در عرض یک دهه، شهرتی که مرسدس بنز برای تولید خودروهای باکیفیت کسب کرده بود، لکه‌دار شد. اما با استراتژی جدیدی که خودروساز آلمانی در پیش گرفته، به نظر می‌رسد که در حال بازگشت به اصل خود است. موفقیت میباخ نشان می‌دهد که این برنامه جواب داده است.

مرسدس بنز کلاس B ۲۰۲۲

با این حال، تولید خودروهای لوکس پایه بنز به طور کامل متوقف نخواهد شد. هر چند کلاس A و کلاس B از فهرست محصولات حذف می‌شوند، اما ساخت و عرضه مدل‌های بنز CLA، بنز GLA و بنز GLB همچنان ادامه خواهد داشت.

مدل‌های جایگزین با خودروهایی که بنز تا به حال عرضه کرده، متفاوت خواهد بود. ماشین‌های جمع و جور شرکت روی پلتفرم جدید MMA تولید می‌شود که جایگزین معماری فعلی MFA2 است. این پلتفرم با عبارت «اول برقی» (electric first) معرفی شده و به این معنا است که اولویت با پیشرانه‌های برقی است، اما آن طور که مدیرعامل بنز گفته در این پلتفرم می‌توان از موتور بنزینی نیز استفاده کرد.

استراتژی مرسدس بنز از نظر تجاری منطقی است. حاشیه سود در خودروهای رده‌بالا و لوکس بیشتر است و تولید و عرضه خودروهای کوچک‌تر برای شرکتی که ماشین‌های لوکس تولید می‌کند، وقت تلف کردن است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو