درخشش تاکوما در سما ۲۰۲۱

۱۳ آبان ۱۳۹۹ درخشش تاکوما در سما ۲۰۲۱

تویوتا تاکوما برای ایرانی‌ها مدلی ناشناخته است و از این رو جای تعجب ندارد اگر ندانید که تاکوما چیست، از کجا آمده و جایش در میان محصولات شاسی بلند تویوتا کجا است. تویوتا تاکوما در حقیقت ادامه تولید سری وانت‌های هایلوکس اما مخصوص بازار آمریکای شمالی است که با ویژگی‌های به مراتب بهتر، پیشرانه‌های قدرتمند و آپشن‌های بیشتر برای بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان به تولید می‌رسد. از این رو بازار ایران با محدودیت‌های فراوانی که دارد نتوانست نسل جدید هایلوکس را تجربه کند چه برسد به تاکوما.

سوال آن است که چگونه می‌توان یک تاکوما TRD Pro ارتقا یافته تیم TRD تویوتا را ویژه مسافرت‌های طولانی مدت آفرود در طبیعت بکر، از قبل هم بهتر کرد؟ پاسخ آن است که هرآنچه تویوتا در چنته دارد را به انتخاب مشتریان برتر این برند، در تاکوما خالی کنید تا نتیجه نهایی همانی باشد که می‌‌خواهید.

آفرود لذت بخش تویوتا

تویوتا تاکوما ۲۰۲۱

تویوتا تاکوما اوورلندینگ (Overlanding) سما 360 امسال، همان‌طور که از نامش پیدا است ویژه سفرهای طولانی مدت آفرودی در دل طبیعت دست نخورده و خلوت طراحی شده است تا مالک بتواند چند روز را دور از دغدغه‌های شهری در منظره‌های منحصر به فرد دور از شهر بگذراند. در نتیجه اولویت اول عملکرد آفرودی و اطمینان خاطر مالک از کیفیت خودرو است. البته این حرف به این معنا نیست که تاکوما همانند گذشته خشک و تنبل است. به منظور ارتقا فنی، نسخه اوورلندینگ تاکوما ویژه نمایشگاه سما امسال، از سیستم سوپرشارژر مگنوسان بهره می‌گیرد که توان پیشرانه 3.5 لیتری V6 را از رقم استاندارد 278 اسب بخار و 360 نیوتون.متر به 370 اسب بخار و 450 نیوتون.متر افزایش داده است. اما متاسفانه همچنان از گیربکس 6 سرعت اتوماتیک نسبتا خنگ تویوتا برای انتقال این خروجی به دو دیفرانسیل این وانت مسافرتی استفاده شده است.

به منظور بهبود عملکرد آفرود در مسیرهای صخره‌ای و سنگلاخ، تویوتا از ریم‌های آلیاژی آلومینیومی 16 اینچی بسیار مستحکم استفاده کرده است که مقاومت آن‌ها در برابر برخورد با صخره و سنگ بسیار بالاتر از ریم‌های معمولی آفرود است. این ریم‌های جذاب و قلدر با تایرهای 33 اینچی آفرودی آج درشت مدل KM3 از برند BFG همراه شده‌اند. جالب آن است که نسخه آفرودی تاکوما TRD Pro به صورت استاندارد با تایرهای 30 اینچی به بازار جهانی عرضه شده اند و حالا این نمونه نمایشی با تایرهای 33 اینچی نه تنها ارتفاع کف از سطح زمین بهتری برای تاکوما اوورلندینگ فراهم‌ می‌آورد، بلکه زوایای حمله و فرار آن را نیز بسیار بهبود می‌بخشد.

گذشته از آن، سیستم تعلیق این نسخه نمایشی تاکوما نیز با نمونه‌های سری 2.5 برند ToyTec جایگزین شده‌اند که در افزایش ارتفاع این خودرو نیز نقش موثری داشته‌اند. بسیاری از قطعات سیستم تعلیق با نمونه‌های ارتقا یافته افترمارکت جایگزین شده و محافظ فلزی کف خودرو از سوی شرکت CBI Offroad تامین شده است. این شرکت همچنین وظیفه تولید سپرهای آلومینیومی مجهز به وینچ با سیستم روشنایی روز LED در جلو به همراه جک مخصوص خودروهای شاسی بلند معروف به جک های-لیفت (Hi-Lift) و کمپرسور هوا را بر عهده داشته است.

تویوتا تاکوما 2020 نمایشگاه سما

سایر ویژگی‌های تکمیلی چون وافل بُرد‌های برند MaxTrax، پک ذخیره آب و سوخت اضافی برند Rotopax، قفسه بندی و چادر خواب برند Yakima در محفظه بار نصب شده است اما به شکل جالبی اسنورکل (هواکش بیرونی پیشرانه) از نوع استاندارد کمپانی تویوتا است و تغییری در آن ایجاد نشده است. مجموعه‌ای که تویوتا با نسخه اوورلندینگ تاکوما TRD Pro نمایشگاه سما ارائه داده است تقریبا پکیج کامل سفری برای آفرودبازهای حرفه‌ای را با خود به همراه دارد. اگرچه تجهیزاتی چون سیستم دوش یا آشپزخانه سیار در آن تدارک دیده نشده است اما هر آنچه بر این خودرو نصب شده است برای یک سفر آفرودی نسبتا بلند مدت کافی است و در صورت عرضه کامل این خودرو یا تجهیزات نصب شده بر آن در بازار جهانی، نصب باقی آپشن‌های مورد نیاز بر اساس صلاح‌دید مالک و بر عهده او خواهد بود.

 

نویسنده: شهاب انیسی