آیا تویوتا FJ-E جانشین جدید لندکروزر می‌شود؟

۲۰ دی ۱۳۹۹ آیا تویوتا FJ-E جانشین جدید لندکروزر می‌شود؟

تویوتا طرفداران پروپا قرص خود را دارد و بر کسی پوشیده نیست که این کمپانی خودروساز با تولید محصولات آفرود بی‌نظیر سطح جدیدی از کیفیت را حتی برای دیگر کمپانی‌ها تعریف می‌کند.

شاسی‌بلندها و خودروهای سواری آفرود تویوتا نه تنها بین عموم مردم که در میان سازمان‌های دولتی و نظامی نیز جایگاه خاصی داشته و انتخاب اول بسیاری از علاقه‌مندان حوزه آفرود سواری هستند.

سری لندکروز تویوتا یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین محصولاتی است که در حوزه آفرود تاکنون معرفی شده است. به عنوان نمونه نسل پنجم تویوتا لندکروزر که با نام J200 شناخته می‌شود مابین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ حتی به بازار کشور ما نیز راه یافت.

تویوتا لندکروز همواره محصولات فورد علی‌الخصوص برانکو و محصولات جیپ علی‌الخصوص رانگلر را به چالش می‌کشید و با توجه به عرضه نسل‌های جدید این دو خودرو طرفداران تویوتا انتظار داشتند که نسل جدیدی از لندکروز معرفی شود. در حال حاضر زمزمه‌هایی از پایان تولید تویوتا لندکروز به گوش می‌رسد و این شایعات طرفداران لندکروزر را به وحشت انداخته است.

در همین راستا یکی از طرفداران لندکروز به نام شون هادلی (Sean Hadley) که در شرکت فورد در حال انجام کارورزی است دست بکار شده است. وی به صورت مجازی از نام و نشان تویوتا برای یک شاسی‌بلند استفاده کرده تا بدین طریق فورد برانکو و رانگلر را به چالش بکشد. دور از انتظار نیست که هدف وی به چالش کشیدن تویوتا و وادار کردن این کمپانی به عرضه جانشین برای آخرین سری لندکروزر نیز باشد. احتمالا این طراح به دنبال آن است که با معرفی کانسپت فوق تویوتا را وادار به رقابت کند. این شاسی‌بلند مجازی تویوتا FJ-E نامگذاری شده و گویا مدل سال ۲۰۳۰ است.

جالب است بدانید که شون هادلی با در نظر گرفتن قوانین مرتب با آلایندگی‌های زیست محیطی این خودرو مفهومی را به یک پیشرانه تمام الکتریکی مجهز کرده است. خودرویی که ماحصل پایان‌نامه وی بوده و جانشین FJ کروزر است.

 

تویوتا FJ-E جانشینی برای FJ کروزر

تویوتا FJ کروزر از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ بر روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو تا سال ۲۰۱۷ نیز به تولید خود در ژاپن ادامه داد اما به علت عدم فروش مناسب سرانجام به طور کامل از خط تولید خارج شد. این خودرو همچنان در کشورهای خاورمیانه، شیلی، فیلیپین و آفریقای جنوبی عرضه می‌شود.

FJ کروزر جانشینی برای خودرو تویوتا اف‌جی ۴۰ است. خودرویی که سال‌های طولانی بر روی خط تولید قرار داشت و حتی در جنگ ایران و عراق نیز از آن استفاده شد.

کمپانی تویوتا تمایل چندانی برای معرفی جانشین FJ کروزر از خود نشان نداده است اما به طور قطع و با توجه به قوانین زیست محیطی جانشین این خودرو هیبرید خواهد بود. اتفاقا تویوتا نیز برای عرضه خودروهای تمام برقی و نیمه برقی اعلام آمادگی کرده است اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که عرضه مدل‌های آفرود برقی و نیمه برقی با چالش باتری مواجه است.

در حال حاضر تکنولوژی مرتبط با باتری‌ها به حدی پیشرفته نشده است که بتوان از آن‌ها در خودروهای سنگین وزن استفاده کرد و انتظار داشت که برد حرکتی عدد قابل‌توجهی باشد.

 

تویوتا FJ-E جانشینی برای FJ کروزر

کمی با تویوتا FJ-E آشنا شوید

شون هادلی برای طراحی  FJ-Eخودرو FJ کروزر را ملاک قرار داده است و الگو برداری از این محصول کاملا در طراحی وی مشهود است. به عنوان نمونه در کانسپت تویوتا FJ-E نیز درست مشابه با FJ کروزر درب عقب از سمت راست باز می‌شود. وینچ یکپارچه با سپر، قلاب‌های مخصوص بکسل، قفل دور رینگ برای آفرودهای سخت، باربند سقفی و پنل‌های بدنه جدا شونده از دیگر مشخصات این کانسپت است.

با توجه به گفته‌های طراح این محصول تویوتا FJ-E از شاسی اسکیت‌بردی، سینی فولادی و محافظ‌های مخصوص برخوردار است و همچنین یک پیشرانه مجهز به چهار موتور برقی نیز زیر کاپوت این خودرو قرار دارد. سیستم تعلیق مورد استفاده نیز در هر دو محور مستقل است.

از آنجا که تویوتا FJ-E یک کانسپت مناسب آفرود و سواری در بیایان است طبیعی است که طراح این خودرو امکانات جانبی خاصی را نیز برای این محصول در نظر بگیرد. از جمله این امکانات می‌توان به دو باتری جداشدنی و یک محفظه کشویی اشاره کرد. باتری برای مواقع ضروری و کشو به جهت تعبیه فضای مناسب برای لوازم کاربردی تعبیه شده‌ است.

در نمای درون FJ-E از طراحی ساده و مینیمال کمک گرفته شده است. شون هادلی تمام تلاش خود را بکار برده که در کنار پیروی از اصول طراحی رایج به سراغ مینیمال‌گرایی رود. مفهومی که اتفاقا این روزها بسیاری از طراحان به آن علاقه نشان داده‌اند.

در درون کابین یک نمایشگر دیجیتال در کنسول میانی دیده می‌شود و راننده نیز برای آگاهی از اطلاعات موردنیاز خود از یک پشت آمپری دیجیتال بهره می‌برد.

 

نویسنده: زهرا ملکی