پایان سلطنت ۹۰ ساله جنرال موتورز

۱۸ دی ۱۴۰۰ پایان سلطنت ۹۰ ساله جنرال موتورز

سال‌هاست که کمپانی جنرال موتورز به عنوان پرفروش‌ترین برند خودرویی در صنعت ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود، اما حالا به نظر می‌رسد که خورشید حکمرانی این نام آمریکایی رو به افول است و به زودی جایگاه خود را به برند تویوتا واگذار خواهد کرد.

با تسریع روند واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که صنعت خودروسازی جهان را در دست گرفته‌اند، اوضاع بازار خودرو رو به بهبود است، بنابراین برند آمریکایی  جنرال موتورز (General Motors یا همان GM) نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند همیشه کار و بارش در بازار این کشور سکه است. دهه‌ها از نخستین سالی که این برند به پرفروش‌ترین خودروساز کشورش تبدیل شد می‌گذرد، با این حال به نظر می‌رسد که روزگار و سلیقه آمریکایی‌ها در انتخاب و خرید خودرو تغییر کرده است.

تویوتا، پرفروش ترین برند آمریکا

همانطور که چند ماه گذشته پیش‌بینی شده بود، تویوتا بالاخره در ژانویه ۲۰۲۲ تاج سلطنت را از جنرال موتورز گرفت و به پرفروش‌ترین برند بازار خودرویی ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. حالا برای نخستین مرتبه، این برند به بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا تبدیل شده و رقیب آمریکایی خود را بدون چون و چرا و سختی، کنار زده است.

طی سال میلادی گذشته، یعنی ۲۰۲۱، تویوتا توانست دو میلیون و ۳۳۲ هزار و ۲۶۲ دستگاه خودرو در بازار این کشور بفروشد. این آمار و ارقام به اندازه  ۱۰.۴ درصد از آمار سال ۲۰۲۰ جنرال موتورز آمریکایی بیشتر است. در سال گذشته، این خودروساز بزرگ توانست دو میلیون ۲۱۸ هزار و ۲۲۸ دستگاه خودرو بفروشد، بنابراین با اختلاف نسبتا چشمگیری قاعده را به تویوتا ژاپنی باخت. این رقم ۱۲.۹ درصد از آمار جنرال موتورز در سال ۲۰۲۰ میلادی کمتر بود.

جک هولیس، معاون ارشد تویوتا در آمریکای شمالی در یک بیانیه به مجله خودرویی Automotive News گفت: «تویوتا از مشتریان وفاداری که ایمنی و قابل اعتماد بودن تویوتا و لکسوس را اولویت قرار دادند، متشکر است. برای ما، هرگز اول بودن اولویت نیست. تمرکز این برند همیشه روی بهترین بودن در زمینه ایمنی، کیفیت و ارزشمند بودن در ذهن مشتریان است.»

به نظر می‌رسد که مدل راوفور که در بازار جهانی طرفداران بی‌شماری دارد، توانست با فروش ۴۳۰ هزار و ۳۸۷ دستگاه خودرو، به برگ برنده این برند آسیایی تبدیل شود. با این حال این رقم نیز نسبت به سال گذشته با افتی ۵.۳ درصدی روبه‌رو شد.

این باخت هیچ چیزی از ارزش‌های جنرال موتورز کم نکرد، چرا که یکی از بهترین و پرطرفدارترین محصولاتش، یعنی شورولت سیلورادو توانست عدد ۳۸۰ هزار و ۷۱ دستگاه خودرو را برای این غول بزرگ خودروسازی ثبت کند. ناگفته نماند که عملکرد سیلورادو هم نسبت به سال ۲۰۲۰، به اندازه ۱۲.۷ درصد افت کرده بود.

آمار نشان می‌دهد که که به احتمال زیاد تا ژانویه سال میلادی آینده، یعنی ۲۰۲۲، جنرال موتورز دیگر پرفروش‌ترین برند آمریکا نیست و این جایگاه پرافتخار به کمپانی آسیایی تویوتا تعلق خواهد گرفت. این جایگاه در ۹۰ سال گذشته همیشه نصیب جنرال موتورز شده بود.

در چند ماه اخیر فروش محصولات تویوتا در آمریکای شمالی به یک میلیون و ۸۵۷ هزار و ۸۸۴ دستگاه خودرو رسید. این در حالیست که تا آن زمان جنرال موتورز تنها موفق به فروش یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۴۳۸ دستگاه خودرو شده بود. تفاوت این اعداد ناچیز و در عین حال فاحش است. به نظر می‌رسد که چند ماه باقی مانده برای هر دو خودروساز حیاتی باشد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که جنرال موتورز افسانه‌ای را از جایگاه خود در فهرست پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خودروسازان کشورش پایین کشید، بحران کمبود میکروچیپ‌ها بود که برای تمامی اعضای صنعت خودرو مشکل‌ساز شد.

تویوتا راوفور هیبرید

امروزه تقاضا برای خرید محصولات جدید در بازار از هر زمان دیگری بالاتر و بحران کمبود قطعات مختلف خودرو از هر زمان دیگری جدی‌تر است؛ با این حال این دو برند به قدری حرفه‌ای عمل و اوضاع بحرانی را مدیریت کردند که آمار فروششان نه تنها کم نشد، بلکه افزایش یافت.

تویوتا که از زمان زلزله و سونامی مهیب سال ۲۰۱۱ کشور ژاپن تجربیات زیادی کسب کرده بود، اوضاع را به خوبی مدیریت کرد. باب کارتر، مدیر عامل تویوتا در آمریکای شمالی می‌گوید: «ما در زمان زلزله آموختیم که باید با موجودی کم انبار سر کرده و کارها را پیش ببریم. میکروچیپ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.»

به نظر می‌رسد که این رقابت تنگانگ و مویرگی هیچ پایان یا برنده مشخصی ندارد، خصوصا که هر دو خودروساز طی سال‌ها آموخته‌اند که برای حفط جایگاه و موفقیت خود در بازار داخلی و جهانی باید بدون وقفه تلاش کنند.

فروش فوری خودرو

منبع: motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان