حراج جنجالی پورشه ۹۲۸ هالیوودی

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ حراج جنجالی پورشه ۹۲۸ هالیوودی

پورشه ۹۲۸ فیلم «Risky Business» که یکی از مهم‌ترین خودروهای سینمای هالیوود است، به مزایده گذاشته می‌شود. این محصول نیز مانند خودروهای سری فیلم‌های جیمز باند مشهور و محبوب است.

در دنیای امروز اگر آنقدر خوش شانس باشید که یک پورشه ۹۲۸ گیرتان بیاید، باید برای خرید این خودرو کلاسیک و معروف حدود ۲۰ هزار مارک پرداخت کنید. با این حال تنها یک دستگاه از این خودرو در دنیا پیدا می‌شود که با دیگر خواهر و برادرهای خود متفاوت بوده و از آن‌ها بسیار گران‌تر است. این پورشه نه تنها یک کوپه معمولی نیست، بلکه یار و همراه تام کروز، ستاره فیلم‌های اکشن هالیوود، در فیلم Risky Business است. این خودرو که نقشش به اندازه نقش اول فیلم مهم بود، با قیمت یک میلیون و ۹۸۰ هزار دلار به مزایده رفت.

طبق اعداد و ارقامی که برگزارکننده این حراج، یعنی کمپانی مزایده بِرِت-جکسون (Barrett-Jackson) ارائه داد، این نسخه از پورشه ۹۲۸ که با سال ۱۹۷۹ تعلق دارد، از تمامی ورژن‌های دیگر که هر ساله به مزایده گذاشته می‌شوند، گران‌تر است.

مزایده پورشه ۹۲۸

مجموع آمار فروش این کمپانی برابر ۳۷.۵ میلیون دلار است و حالا این نسخه از پورشه ۹۲۸ ستاره خبرساز برت-جکسون محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این مزایده یکی از مهم‌ترین رویدادهای عالم و صنعت خودروسازی است و در سال میلادی جاری، یعنی ۲۰۲۱، موفق به شکستن از ۲۰۰ رکورد جهانی شد. اکثر خودروهایی که در این حراج خرید و فروش می‌شوند، ستاره فیلم‌های هالیوودی هستند و در بسیاری از صحنه‌های تعقیب و گریز، خصوصا بزرگ‌ترین شاهکارهای هالیوود، نقشی پررنگ، مهم و غیر قابل انکار دارند. به عبارت دیگر جذب گروهی بزرگ از مخاطبان در این فیلم‌ها بدون حضور این خودروهای محبوب و پرطرفدار، امری غیرممکن بود.

نکته جالب توجه درباره این خودرو جدای حضور پررنگش در فیلم، استفاده تام کروز از آن برای یادگیری رانندگی با گیربکس دستی بود. نسخه دیگری از پورشه ۹۲۸ در حین ساخت فیلم در دریاچه میشیگان غرق شد و به تاریخ پیوست.

آنطور که کارگردان فیلم ریسکی بیزنس، یعنی پاول بریکمن، عنوان کرده است، پورشه ۹۱۱ تاریخی گزینه دیگر عوامل پشت صحنه برای نقش آفرینی در این فیلم بود. او ترجیح داد به جای استفاده از این خودرو محبوب و پرطرفدار، برای ساخت فیلم خود ۹۲۸ کمک بگیر، چرا که از نظر وی پورشه ۹۱۱ کلیشه‌ای و پیش پا افتاده بود. رنگ اصلی این ستاره هالیوودی در ابتدا سبز بود، اما برای نقش آفرینی در این فیلم به رنگ بژ ملایم در آمد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان