بررسی نسل های فولکس واگن گلف

۱۴ خرداد ۱۴۰۳ بررسی نسل های فولکس واگن گلف

بعضی از کلاس‌های خودرویی در نتیجه نوآوری یک خودروساز بنا شده است که از این نظر می‌توان به کلاس کراس‌اوورها اشاره کرد که امروزه طرفداران زیادی دارد. اما از شناخته‌شده‌ترین و پرطرف‌دارترین کلاس‌های خودرویی که جوانان علاقه بسیار زیادی به آن دارند، کلاس هاچبک است که همگان آن را با فولکس واگن گلف شناخته‌اند و حتی تا امروز، تمام خودروسازانی که در این کلاس شرکت می‌کنند، هدفی جز رسیدن و پیروزشدن بر فولکس واگن گلف را ندارند. هرچند که سال‌ها قبل از معرفی فولکس گلف، این کلاس ابداع شده بود؛ اما از سال ۱۹۷۴ و با معرفی نسل اول گلف، این خودرو به عنوان هدف و سنگ محک کلاس خودروهای هاچبک شناخته می‌شود. بررسی نسل های فولکس واگن گلف، تاریخ یکی از پرفروش ترین خودروهای تاریخ را نشان می‌دهد.

 انقلاب فولکس واگن با گلف

گلف در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان یک خودرو انقلابی از سوی فولکس واگن معرفی شد. فولکس که تجربه زیادی در ساخت خودروهای موتور عقب و دیفرانسیل عقب داشت، گلف را به عنوان یک هاچبک سایز متوسط با موتور جلو و دیفرانسیل جلو و همچنین صندلی‌های قابل خوابیدن در عقب، معرفی کرد. اتفاقی که تا آن روزها برای این شرکت آلمانی رخ نداده بود.

فولکس واگن گلف سعی کرده در همه نسل‌هایش، ترکیب کاملی از لذت رانندگی، راحتی، استهلاک پایین، امکانات، قابلیت اطمینان، کیفیت ساخت، فرمان‌پذیری و عملکرد باشد که به لطف همین موارد، همیشه در راس گروه خود قرار داشته و به عنوان هدفی برای دیگر شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته است.

تا امروز فولکس واگن گلف به عنوان پرفروش‌ترین خودرو اروپایی تاریخ شناخته می‌شود که بیش از ۳۷ میلیون دستگاه از آن در دنیا فروخته شده است و به‌عنوان پرچم‌دار کلاس خود از ابتدای تولید تا امروز بوده است. رکوردی که بعد از گلف، بازهم در دست فولکس واگن با دو محصول پاسات و بیتل است و نشان از آن دارد که این شرکت بزرگ، دست توانایی در ساخت خودروهای مردمی و پرفروش دارد.

نسل اول گلف: ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳

نسل اول گلف

فولکس واگن گلف نسل اول در سال ۱۹۷۴ متولد شد. در آن روزها، فولکس در ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو، تجربه چندانی نداشت و گلف در کنار شیروکو و پاسات به عنوان سرآغازی برای این تجربه جدید بودند. نسل اول توسط فولکس واگن و طراح معروف ایتالیایی یعنی جورجتو جیوجیارو طراحی شد و توانست به سرعت به فروش یک میلیون دستگاهی خودش در سال ۱۹۷۶ برسد.

برای نسل اول گلف، طیف بسیار وسعی از پیشرانه‌ها در نظر گرفته شد که یکی از دلایل فروش بسیار خوب آن نیز، همین گستردگی پیشرانه‌هایش است. هم حجم پیشرانه‌ها متنوع بود و هم از حجم‌های مشابه، قدرت‌های مختلفی گرفته می‌شد. از ۱.۱ لیتری ۵۰ اسبی تا ۱.۸ لیتری ۱۱۰ اسبی که روی سری GTi نصب شد. همچنین پیشرانه‌های دیزل نیز قابل سفارش و خریداری بود که آن هم تنوع بالایی داشت. گیربکس‌ها نیز ۴ و ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک بودند.

نسل یک در نسخه‌های هاچبک ۳ و ۵ در، پیکاپ تک کابین و همچنین استیشن و سقف بازشو طراحی شد. نسخه سدان این خودرو نیز به نام جتا فروخته می‌شد.

از نسل اول در حدود ۶.۹ میلیون دستگاه در طی سال‌های تولیدش، فروخته شد. یکی از محبوب‌ترین نسخه‌هایی که از گلف عرضه می‌شود، سری GTi آن است که این سری از نسل اول تا امروز تولید می‌شود. نسخه‌ای با تغییرات اندک در وضعیت ظاهری، اما با پیشرانه‌ای قوی‌تر و خصوصیات اسپرت.

نسل دوم گلف: ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱

نسل دوم گلف

فولکس واگن برای نسل دوم گلف از همان طرح کلی نسل اول الهام گرفت، اما با استفاده از خطوط نرم‌تر و آیرودینامیک‌تر کردن طرح خودرو، گلف نسل دوم را بسیار ساده و در عین حال زیبا طراحی کرد. فولکس برای این سری از کاتالیزور برای کاهش آلایندگی استفاده کرد و همچنین ترمز ضد قفل نیز روی این سری نصب شد. ضمن اینکه از این سری، سیستم حرکتی دو دیفرانسیل نیز برای گلف در نظر گرفته شد که در کنار موتور ۱۶۳ اسب بخاری، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. این سیستم توسط دایملر، اشتایر و پوخ طراحی شده بود و قادر بود تا تقسیم قدرت را بین دو محور انجام دهد. از این نسخه فقط ۱۶ هزار دستگاه تولید شد.

پیشرانه‌های مختلفی برای نسل دوم به کار رفت که البته اصلا در حد تنوع نسل اول نبود. از موتور یک لیتری ۴ سیلندر تا ۲ لیتری ۱۶ سوپاپه و همچنین دو موتور ۱.۶ لیتری دیزل. قدرت موتورها از ۴۴ اسب بخار شروع می‌شد و در بالاترین حالت به ۲۰۷ اسب بخار می‌رسید که برای نسخه تولید محدود بود و رقم فوق‌العاده ای برای یک هاچبک در آن سال‌ها به شمار می‌رفت. نسخه گلف GTi در ابتدا با موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ انژکتوری عرضه شد که ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۸۵ موتور ۱۶ سوپاپ ۱۳۷ اسب بخاری جای موتور قبلی را گرفت. همچنین یکی دیگر از نسخه‌های هیجان‌انگیز نسل دوم با نام رالی، دارای سیستم چهار چرخ محرک و موتور سوپرشارژر ۱.۸ لیتری به قدرت ۱۵۸ اسب بخار بود که در نمای جلو نیز ظاهر کمی متفاوتی داشت.

نسل دوم نیز بعد از تولید ۶.۳ میلیون دستگاه در سال ۱۹۹۱ از خط تولید کنار رفت و جای خود را به نسل سوم داد.

نسل سوم گلف: ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷

نسل سوم گلف

در نسل سوم، ایمنی اهمیت زیادی پیدا کرد و در کنار افزایش کیفیت در دیگر شاخصه‌های گلف مثل کیفیت سواری و لذت رانندگی، استهلاک پایین، جاداری فضای داخلی، ایمنی نیز ارتقا پیدا کرد. برای اولین بار در سری محصولات گلف از ایربگ برای سرنشینان جلو استفاده شد و بدنه نیز با اصول جذب انرژی حاصل از تصادف، طراحی شد. نصب کروز کنترل و ایربگ‌های جانبی نیز در سال‌های بعد صورت گرفت که برای اولین بار در سری فولکس واگن گلف اتفاق افتاد.

موتورهای در نظر گرفته‌شده برای نسل سوم، از ۱.۴ لیتر تا ۲ لیتر بودند. اما برای اولین بار در سری VR6 از موتورهای ۶ سیلندر با آرایش VR استفاده شد که ۲.۸ و ۲.۹ لیتر حجم داشتند. نسخه ۲.۸ لیتری قدرتی معادل ۱۷۴ اسب بخار داشت و نسخه ۲.۹ لیتری با ۱۸۷ اسب بخار، تولید شد. همچنین نسخه GTi نسل سوم نیز با موتور ۲ لیتری عرضه شد که در نسخه ۸ سوپاپ ۱۱۶ اسب بخار قدرت داشت و نسخه ۱۶ سوپاپ ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در نسل سوم، موتورهای دیزلی نیز مثل همیشه دیده می‌شوند که با حجم ۱.۹ لیتر به بازار آمدند. برای اولین بار از سیستم تزریق مستقیم سوخت و مبدل کاتالیتیکی اکسیدکننده برای این موتورهای دیزلی استفاده شد.

نسل سوم فولکس گلف بعد از تولید ۴.۸ میلیون دستگاه در سال ۱۹۹۷ از خط تولید کنار رفت و جای خود را به نسل چهارم داد.

نسل چهارم گلف: ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳

نسل چهارم گلف

نسل چهارم فولکس واگن گلف در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. این خودرو در کارخانه‌های مختلف فولکس واگن در آلمان، برزیل، مکزیک، بلژیک، اسلواکی، بوسنی، آفریقای جنوبی و چین روی خط تولید رفت.

برای این نسل از گلف از موتورهای ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر تا موتور پر قدرت VR6 فولکس واگن با ۳.۲ لیتر حجم و ۲۳۸ اسب بخار استفاده شد. این خودرو بعدها به گیربکس دستی ۶ سرعته و سیستم چهار چرخ محرک مجهز شد تا یک هاچبک تند و تیز باشد. اما برای گلف نسل چهارم، سه موتور دیزل و یک موتور گازسوز نیز قابل سفارش بود.

نسل چهارم، معرف سیستم ESP در سری فولکس واگن گلف شد. این در حالی است که بعدها در آلمان، نصب سیستم ESP روی خودروها به عنوان یک استاندارد اجباری درآمد.

در سال ۲۰۰۱، نسخه GTi نسل چهارم به عنوان محصولی برای جشن ۲۵ سالگی این خودرو معرفی شد که پیشرانه‌ای ۱۸۰ اسب بخاری داشت.

همچنین در سال بعد اولین موتور FSI که معرف تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت است، روی گلف نسل چهارم نصب شد. در همان سال نسخه R32 گلف با سرعت محدودشده ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت معرفی شد که برای آن گیربکس دوکلاچه در نظر گرفته بودند. فولکس واگن گلف نسل چهارم با تولید ۴.۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۳ از خط تولید کنار گذاشته شد و جای خود را به گلف نسل پنجم داد.

نسل پنجم گلف: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸

نسل پنجم گلف

نسل پنجم فولکس گلف، ترکیبی از کارایی، راحتی و قدرت مانور بالا بود که از این نظر حتی برخی از خودروهای رده‌بالاتر خود را نیز پشت سر می‌گذاشت. در این خودرو برای اولین بار در سری محصولات فولکس واگن از جوشکاری لیزری استفاده شد که قدرت پایداری در پیچش بدنه را تا ۳۵ درصد بیشتر نشان می‌داد. در این گلف MK5 از ۶ کیسه هوای استاندارد استفاده شد و برای اولین بار، امکان سفارش کیسه هوای جانبی برای ردیف عقب نیز فراهم شد.

اما نوآوری‌های پیاده‌شده فولکس واگن روی گلف نسل پنج به همین جا ختم نشد. یک سیستم تعلیق چهار لینکی جدید برای محور عقب طراحی شد که پایداری خودرو را در سر پیچ‌ها به مقدار زیادی بالا می‌برد. همچنین یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته به همراه چراغ‌های جلو که دارای دو زنون بودند، برای این نسل پنجم گلف استفاده شد.

ضمن اینکه اولین موتور بنزینی با تزریق مستقیم سوخت و دارای توربوشارژر نیز روی این نسل نصب شد. همچنین اولین پیشرانه تویین شارژر دنیا که دارای یک توربوشارژر و یک سوپرشارژر است نیز روی گلف نسل پنجم قرار گرفت. در حالی که ضعیف‌ترین نسخه از گلف نسل پنجم از یک موتور ۱.۴ لیتری بنزینی با ۷۴ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد، نسخه GTi گلف با موتور ۲ لیتری ۱۹۷ اسب بخاری عرضه شد و موتور VR6 نصب‌شده روی مدل پرقدرت R32 معادل ۲۴۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

از این خودرو در حدود ۳.۴ میلیون دستگاه تولید شد تا در نهایت در سال ۲۰۰۸ جای خود را به نسل بعدی گلف بدهد.

نسل ششم گلف: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲

نسل ششم گلف

در فولکس واگن گلف نسل ششم ایمنی یکی از مهم‌ترین مقوله‌های مورد نظر طراحان قرار گرفت. نتیجه کار، دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP بود. در این نسل برا اولین بار در تاریخ فولکس واگن گلف از ایربگ زانویی به‌طور استاندارد استفاده شد. همچنین وجود سیستم‌های ایمنی و کمکی جدیدی مثل نوربالای اتوماتیک، سیستم کمک پارک و شروع حرکت در سربالایی، استارت/استاپ، چراغ‌های LED عقب، چراغ‌های روشن‌کننده گوشه‌های مسیر و همچنین قرار گرفتن تکنولوژی DCC که در آن، یک هماهنگی بین کمک‌فنرها و فرمان برای پایداری و فرمان‌پذیری بیشتر برقرار می‌شود، باعث شد تا این خودرو به عنوان اتومبیل برتر سال ۲۰۰۹ انتخاب شود.

برای گلف نسل ششم امکان سفارش سیستم چهارچرخ محرک فولکس واگن به نام Motion4 فراهم بود. پیشرانه‌های ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر تا ۲.۵ لیتری ۵ سیلندر و دو موتور دیزل برای این خودرو در نظر گرفته شد.

نسخه بسیار محبوب گلف GTi از یک موتور ۲ لیتری ۲۰۷ اسب بخاری استفاده می‌کرد و البته برای نسخه مخصوص ۳۵ سالگی تولد GTi قدرت موتور ۲ لیتری به ۲۳۲ اسب بخار ارتقا داده شد. در این مدل دیگر از نسخه پرقدرت گلف R32 خبری نبود و از این سری، گلف R جای آن را گرفت. پیشرانه ۲ لیتری نسخه R هم ۲۶۶ اسب بخار قدرت داشت که شتابی ۵.۵ ثانیه‌ای با گیربکس دوکلاچه به این خودرو می‌داد.

از نسل ششم در طول ۴ سال، حدود ۳.۶ میلیون دستگاه فروخته شد.

نسل هفتم گلف: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹

نسل هفتم گلف

نسل هفتم گلف در سال ۲۰۱۲ جای نسل ششم را گرفت. تا معرفی نسل هفتم، نزدیک به ۳۰ میلیون دستگاه از گلف فروخته شده بود که آن را تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ کرد.

در این نسل، کاهش مصرف سوخت در حدود ۲۳ درصد نسبت به نسل قبل در بعضی از مدل‌ها دیده می‌شد. ترمز چند مرحله‌ای کمکی که ترمزگیری را تا توقف کامل خودرو برای جلوگیری از تصادف دوباره ادامه می‌دهد، کروز کنترل هوشمند، سیستم مانیتورینگ ترمزگیری خودروهای جلویی و… باعث شد تا این نسل از گلف نیز یکی از ایمن‌ترین نسخه‌های کلاس خودش باشد.

برای نسل هفتم، تنوع موتورها و نسخه‌های خاص از گلف بسیار زیاد بود. برای اولین بار یک موتور ۳ سیلندر توربو بنزینی با یک لیتر حجم و ۱۱۳ اسب بخار برای این خودرو در نظر گرفته شد. نسخه GTi یک موتور ۲ لیتری ۲۱۷ اسب بخاری داشت و نسخه GTI Performance Package با قدرت ۲۲۷ اسب بخار عرضه شد. همچنین یک نسخه خاص هیبریدی به نام GTE نیز از موتور ۲ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری و یک موتور برقی ۹۹ اسب بخاری استفاده می‌کرد که در حالت مجموع، قدرت آن به ۲۰۲ اسب بخار محدود می‌شد.

در سال‌های بعد و با اصلاحاتی که روی مدل GTi انجام شد، قدرت آن به ۲۲۷ اسب بخار رسید و نسخه GTI Performance Package نیز با ۲۴۲ اسب بخار و نسخه Clubsport با ۲۶۱ اسب بخار و مدل GTI TCR با ۲۸۶ اسب بخار و در نهایت مدل پرقدرت Clubsport S با ۳۰۶ اسب تولید شدند.

مدل‌های مختلف از فولکس واگن گلف سری R نیز با قدرت‌های ۲۹۶ و ۲۰۶ اسبی و شتاب ۴.۹ ثانیه‌ای تولید می‌شدند. همچنین برای اولین بار یک نسخه کاملا الکتریکی از گلف نیز با نام e-Golf روی خط تولید رفت که در دو مدل ۱۱۳ و ۱۳۴ اسب بخاری بود. اما برای افرادی که خواهان داشتن یک خودرو دیزل سریع بودند، نسخه GTD گلف طراحی شد که با موتور ۲ لیتری توربودیزل به قدرت ۱۸۱ اسب بخار، شتابی در حدود ۷.۵ ثانیه داشت.

این نسخه از گلف یکی از محبوب‌ترین مدل‌های آن به حساب می‌آید که محبوبیت آن باعث شد تا هفت سال روی خط تولید باقی بماند و بار دیگر فروش گلف به رقم بالای ۶.۳ میلیون دستگاه برسد.

نسل هشتم گلف: از ۲۰۱۹ تا امروز

نسل هشتم گلف

نسل هشتم گلف در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ به آمریکای شمالی که یکی از مهم‌ترین بازارهای دنیاست، قدم گذاشت. این خودرو به صورت ۵ در هاچبک و استیشن ساخته می‌شود و موتورهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است که ضعیف‌ترین آنها، یک موتور ۳ سیلندر یک لیتری توربو به قدرت ۸۹ اسب بخار است.

در کنار موتورهای دیزل ۲ لیتری به قدرت‌های ۱۱۳ و ۱۴۸ اسب بخار، نسخه GTD نیز با موتور ۲ لیتری توربودیزل به قدرت ۱۹۷ اسب بخار، شتابی ۷ ثانیه‌ای دارد تا علاقه‌مندان به موتورهای دیزل نیز بتوانند تجربه شتاب‌گیری سریع با گلف را داشته باشند.

اما گلف نسل هشت در نسخه‌های قلدر GTi و GTE نیز عرضه شده است. نسخه GTE که در واقع مدل پلاگین هیبرید است، از موتور ۱.۴ لیتری توربو به قدرت ۲۰۱ اسب بخار استفاده می‌کند که در ترکیب با موتور برقی، قدرت این هات هچ به ۲۴۲ اسب بخار می‌رسد. اما مدل‌های گلف GTi و GTi Clubsport و همچنین مدل پرقدرت R، همگی از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو استفاده می‌کنند که قدرت آنها به ترتیب برابر با ۲۴۲ و ۲۹۶ و ۳۱۶ اسب بخار است و همه آنها، گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه دارند.

این نسخه دارای برنامه‌های کمکی مختلفی است که از بین آنها می‌توان به پارک خودکار، حفظ کردن خودرو در مسیر و بین خطوط، رانندگی خودکار، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، چراغ‌های اتوماتیک و تطبیقی، اطلاع رسانی از مسیر پیش رو و… نام برد.

نتیجه گیری

فولکس واگن امسال، پنجاهمین سالگرد تولد گلف را جشن گرفته است. پرفروش‌ترین خودرو اروپایی که همیشه به عنوان الگویی برای تمام خودروهای هم‌کلاسش محسوب می‌شود و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در پی رسیدن به مشخصات فنی و طراحی آن هستند. خودرویی که همیشه با نوآوری‌هایی در کلاس خودش همراه است تا رقبا و خریدارانش را متعجب و غافلگیر کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی