بررسی مشخصات فولکس واگن ID.Life

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فولکس واگن ID.Life

اواخر سال ۲۰۱۹ شرکت بزرگ خودروسازی فولکس واگن آلمان از سری جدیدی از خودروهای مفهومی خود پرده برداری کرد که سری ID نام گرفت. سری ID سری خودروهای کاملا نوین تمام الکتریکی به طراحی گروه فولکس واگن است که به منظور تولید در مقیاس انبوه از سوی خود فولکس واگن و زیرمجموعه‌های خودروساز این شرکت طراحی شد.

یکی از جدیدترین مدل‌های مفهومی ارائه شده از سری ID فولکس واگن، مینی شاسی بلند ID.Life است که در نمایشگاه خودرو بین المللی مونیخ سال جاری به نمایش درآمد و احتمالا از سال ۲۰۲۵ به بعد وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد.

مشخصات فنی ID.Life مفهومی ۲۰۲۱

تمامی نسخه‌های مفهومی آینده‌نگر مورد معرفی سری ID الزاما به نیت تولید انبوه طراحی نشدند اما نسخه ID.Life به عنوان یک مینی شاسی بلند ارزان قیمت با هدف جایگیری میان دو مفهومی دیگر، یعنی هاچبک ID.3 و کراس اوور کامپکت ID.4 در خط تولید آینده فولکس واگن معرفی شده است.

فولکس واگن از ID.Life به عنوان ارزان‌ترین مینی شاسی بلند در خط تولید محصولات آینده خود یاد می‌کند. با وجود اینکه سری ID محصولات کوچک‌تری را نیز در آینده نزدیک بر خط تولید خواهد فرستاد اما تا این لحظه ID.Life کوچک‌ترین نسخه از کلاس شاسی بلندهای تمام برقی فولکس واگن خواهد بود.

هنوز برای ارائه اطلاعات فنی دقیق از این مفهومی ریزنقش بسیار زود است اما تا این لحظه، نیروبخش این مینی شاسی بلند یک موتور الکتریکی ۲۳۱ اسب بخاری خواهد بود که بر محور جلو قرار گرفته و از یک پک باتری ۵۹ کیلووات/ساعت تغذیه خواهد کرد. خروجی این ترکیب فنی برد مفیدی برابر با حدود ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود که با توجه به ابعاد و اندازه ID.Life، می‌تواند اعداد و ارقام رضایت بخشی باشند.

این مفهومی الکتریکی از دیدگاه ابعادی جایی میان یک خودرو بسیار کوچک شهری و یک شاسی بلند ساب کامپکت قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود طیف خودروهای تولیدی تمام الکتریکی فولکس واگن که قرار است از ۲۰۲۵ روانه بازار شوند را بیشتر خودروهای بسیار کوچک شهری تشکیل دهند که ID.Life یکی از کوچک‌ترین‌ آن‌ها است.

سقف این خودرو از جنس الیاف پارچه و پلاستیک پر شده با هوا تشکیل شده است که به منظور انتقال حس سواری لذت بخش‌تر، قابلیت برداشته شدن دارد. همچنین بسیاری از بخش‌ها و قطعات داخلی ID.Life از مواد قابل بازیافت و متریال طبیعی نظیر پلاستیک بازیافتی و پودر چوب تشکیل شده است.

طراحی ID.Life مفهومی ۲۰۲۱

ID.Life در نمای خارجی بلافاصله المان‌های طراحی ظاهری رایج و همیشگی برند فولکس واگن را به نمایش می‌گذارد. خودرویی جعبه مانند با المان‌هایی حتی شبیه به گلف نسل اول که در دهه ۱۹۷۰ میلادی روانه بازار شد. چراغ‌های تقریبا دایره‌ای جلو و عقب در این مفهومی به صورت بخشی مشترک با بدنه خودرو ترکیب شده است. خطوط نمای جانبی خودرو بر گلگیرهای جلو و عقب با شکستی مربع مانند، حس یک شاسی بلند را به بیننده منتقل می‌کنند. به منظور حفظ فضای داخلی معقول و طراحی پنج در خودرو، فاصله محورها تقریبا با طول کلی خودرو برابر و زوایای حمله و فرار در این خودرو بسیار تند و تیز است. این سبک طراحی باعث می‌شود ابعاد بسیار جمع و جور ID.Life چندان به چشم نیاید.

ID.Life فاقد آینه‌های جانبی است چرا که در این مفهومی بجای آینه از دوربین استفاده شده است. البته این ویژگی آینده نگرایانه به دلیل عدم مطابقت با بسیاری از استانداردهای جهانی در نسخه تولید انبوه پیاده سازی نخواهد شد.

نمای داخلی ID.Life حتی از نمای خارجی آن نیز میانه‌رو و ساده‌تر است. استفاده از مواد بازیافتی و مخصوصا پودر چوب در طراحی و تولید بخش‌های مهم داشبرد در کنار ویژگی مهم نورپردازی انتزاعی و مخفی نمای داخلی، جلوه بسیار گرم و دلپذیری به فضای کابین این خودرو مفهومی می‌بخشد.

خودرو فاقد نمایشگر سیستم مولتی مدیا است و در عوض تنها برای نمایش اطلاعت حیاتی خودرو در میان فرمان دو شاخه خلبانی خود، به یک نمایشگر لمسی نسبتا  کوچک مجهز است. البته سرنشینان می‌توانن تلفن همراه هوشمند خود را به سیستم مرکزی خودرو متصل کرده و از آن به عنوان نمایشگر سیستم مولتی مدیا بهره بگیرند یا به هنگام پارک بودن خودرو، از تماشای فیلم و انجام بازی‌های کامپیوتری بر سطح داخلی شیشه جلو که می‌تواند نقش یک نمایشگر بسیار بزرگ را ایفا کند، لذت ببرند.

نمای داخلی ID.Life با قابلیت شخصی سازی و انتخاب حالت افزایش فضای بار، بسیار قابلیت تغییر و جابجایی مخصوصا در چیدمان صندلی‌ها دارد. حتی در این مینی شاسی بلند، صندلی‌های ردیف جلو و عقب به نوعی در جای خود تاه می‌شوند که می‌توانند در کنار یکدیگر یک تخت خواب را تشکیل دهند.

مزایا و معایب ID.Life مفهومی ۲۰۲۱

نمای داخلی فولکس واگن ID.life

ID.Life در نسخه تولید انبوه نیز به عنوان یکی از خودروهای ناوگان تمام الکتریکی فولکس واگن روانه بازار جهانی خواهد شد. نوع کلاس‌بندی و قیمت نهایی ID.Life برای کسب سهم فروش ۷۰ درصدی فولکس واگن از بازار خودروهای برقی بازار اروپا تا سال ۲۰۳۰ بسیار حیاتی خواهد بود چرا که این خودرو احتمالا پرفروش ترین نسخه تولید انبوه سری مفهومی ID را تشکیل خواهد داد.

اسکات کیو، مدیرعامل فولکس واگن در آمریکای شمالی در خصوص ویژگی‌ها و اهدافی که ID.Life قرار است به آن دست یابد، می‌گوید: “بزرگ‌ترین پیامی که در مورد برقی شدن آینده صنعت خودرو از دیدگان مشتریان و علاقه‌مندان دور مانده است احتمالا این مقوله است که قیمت متوسط خودروهای امروزی در آمریکا در حدود ۳۲ هزار دلار است. اما اگر نگاهی به بازه قیمت نهایی خودروهای الکتریکی رونمایی شده در سال‌های اخیر بی‌اندازیم، رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار را شاهد خواهیم بود. هدف فولکس واگن از تولید سری ID ارائه خودروهای برقی با قیمت نهایی بسیار پایین است. ID.Life با رقم نهایی تقریبی ۲۴ هزار دلار، یک خودرو تمام الکتریکی کاملا در دسترس و قابل خریداری است.”

نتیجه گیری

شرکت فولکس واگن قصد دارد تا با فرا رسیدن سال ۲۰۳۰ میلادی، بیش از نیمی از محصولات تولیدی خود در دو بازار بزرگ آمریکای شمالی و کشور چین را در نسخه‌های الکتریکی به فروش برساند. در نتیجه با وجود اینکه فولکس واگن هنوز قصد فروش نسخه تولیدی ID.Life را در بازار آمریکای شمالی در ذهن ندارد اما محصولات سری ID دیگری نظیر مینی ون ID.Buzz و کراس اوور سه ردیف صندلی ID.8 را برای رونمایی در بازار مریکای شمالی در نظر گرفته است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی