قیمت خودرو پایین می آید؟

۱ تیر ۱۴۰۰ قیمت خودرو پایین می آید؟

برخی کارشناسان معتقدند که برای پیش بینی قیمت در بازار خودرو باید کمی منتظر برنامه های دولت جدید ماند.

بازار خودرو چند ماهی است که در وضعیت انتظار به سر می‌برد. چه آن زمان که منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود و چه در یک ماه گذشته که انتظارهایش را به مشخص شدن رئیس‌جمهور جدید ایران گره زده بود. همه این مدت، فعالان بازار معتقد بودند که معاملات بازار خودرو به وضعیت انتظار درآمده و آنطور که باید تکاپویی در این بازار صورت نمی‌گیرد.

اما حالا که وضعیت ریاست‌جمهوری ایران مشخص شده و احتمال مثبت شدن نتیجه مذاکرات برجام هم وجود دارد، تحلیل بازار خودرو و پیش‌بینی قیمت در این بازار قدری متفاوت شده است. برخی کارشناسان معتقدند که مشخص شدن قطعی نتیجه مذاکرات احیای برجام می‌تواند مسیر بسیاری از بازارهای اقتصادی از جمله بازار خودرو را مشخص کند و برخی دیگر هم، پیش‌بینی را به برنامه‌های آینده دولت جدید وابسته می‌دانند.

بازار قدری آرام می شود

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار خودرو در همین خصوص به خودرو۴۵ می‌گوید: به نظر می‌رسد که حضور فردی مثل ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم این سینگال را به فعالان بازار می‌دهد که قرار است با فساد و رانت و دلالی مقابله شود. این سیگنال، به مرور باعث آرام شدن بازار می‌شود. در واقع به این معناست که هر کسی فکر نکند می‌تواند در بازار جولان دهد.

وی تاکید می‌کند: اما این مساله تا زمانی باعث آرامش در بازار می‌شود که بدانیم دولت آینده قرار است چه برنامه‌ای برای بازار داشته باشد؛ چه در حوزه داخلی و چه سیاست خارجی. به همین خاطر به نظرم قدری آرامش را تا زمان شروع دولت سیزدهم تجربه خواهیم کرد. در واقع تا زمانی که جزئیات کابینه دولت جدید در کنار برنامه‌ها مشخص شود، این ثبات در بازار ادامه می‌یابد. البته ممکن است که دولت فعلی تا وقتی زمان دارد، دست به فعالیت‌هایی بزند که قدری وضعیت بازار خودرو را بهتر کند. کما اینکه در حال حاضر هم قدری سیگنال مثبت از سمت مذاکرات به چشم می‌خورد.

فعلا دست نگه دارید

این کارشناس بازار خودرو می‌گوید: من اگر جای مصرف‌کننده در بازار خودرو بودم، قدری دست نگه می‌داشتم تا دولت بعدی به صورت عملیاتی کار خود را آغاز کند و وضعیت روشن‌تر شود. در واقع بهتر است تا زمان مشخص شدن برنامه‌ها، قدری دست نگه دارند. در واقع با توجه به روحیات دولت جدید، بهتر است دست نگاه دارند چون قیمت ها پایین می‌آید.

وی تاکید می‌کند: تا این لحظه برنامه مشخصی از سوی رئیس‌جمهور بعدی درباره بازار خودرو مطرح نشده و هرچه که بیان شده به صورت رویکردهای کلان مطرح شده است. یعنی مکانیزم‌های اجرایی آن مشخص نبوده و این مکانیزم‌ برنامه‌هاست که عیار مدیران را روشن می‌کند.

قیمت گذاری، منطقی می شود؟

مصطفوی در خصوص برخی شعارهای مطرح شده در زمان مناظره‌های انتخاباتی و مساله قیمت‌گذاری منطقی در بازار خودرو، می‌گوید: وقتی از قیمت‌گذاری آزاد صحبت می‌کنیم قدری بار منفی دارد و افکار عمومی نسبت به این مساله حساس هستند. اما وقتی صحبت از قیمت‌گذاری منطقی می‌شود، وضعیت متفاوت است. به نظرم دولت آینده بیشتر قصد دارد به سمت بازار آزاد برود اما قدری از اقشار ضعیف هم حمایت کند. این بدان معناست که احتمالا روی کاغذ افزایش قیمت خواهیم داشت اما باید دید برنامه‌ها و نحوه اجرای آن به چه صورت است. در واقع به نظر می‌رسد بیان کردن مساله قیمت‌گذاری منطقی به معنای آزاد کردن قیمت در کنار حمایت از اقشار ضعیف باشد.

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو