کسب صفر ستاره ایمنی در بررسی ماروتی سوزوکی S-Press

۲۵ آبان ۱۳۹۹ کسب صفر ستاره ایمنی در بررسی ماروتی سوزوکی S-Press

سازمانNCAP  که نام آن مخفف عبارت انگلیسی European New Car Assessment Program است به صورت جهانی در حوزه ارزیابی عملکرد ایمنی خودروها فعالیت کرده و نتایج تست‌های ایمنی آن بسیار مورد قبول است. بسیاری از خودروسازان در راستای افزایش فروش و محبوبیت محصولات خود المان‌های موردنظر این سازمان را مدنظر قرار داده تا بتوانند در تست‌های مذکور نمره بالایی کسب کنند.

نتایج بدست آمده در تست‌های این سازمان مورد قبول اکثر سازمان‌های ایمنی بوده و در افزایش فروش محصولات تولیدی خودروسازان و یا حتی کاهش فروش آن‌ها نیز تاثیر بالایی دارد.

این سازمان به تازگی خودرو ماروتی سوزوکی S-Presso را مورد ارزیابی قرار داده است.

خودرو مذکور که محصول کمپانی سوزوکی است یک هاچبک ۵ درب مخصوص بازار هند بوده و در حقیقت جز جدیدترین محصولاتی است که سوزوکی در راستای بازار هدف قشر کم‌درآمد معرفی کرده است.

این خودرو که گفته می‌شود با الهام از رنو کوئید طراحی و تولید شده یک کراس‌اوور مقرون‌به‌صرفه است. قوای محرکه این خودرو توانایی تولید ۶۸ اسب بخار قدرت و ۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یک گیربکس ۵ سرعته دستی و همچنین اتوماتیک برای خریداران ماروتی سوزوکی S-Presso در بازار هند در دسترس است که با توجه به بودجه آن‌ها بر روی خودرو قرار می‌گیرد.

مدیران سوزوکی اعلام کرده‌اند که قصد دارند به زودی نسخه هیبریدی این خودرو را نیز راهی بازار کنند. با توجه به آنکه بازار هند نیز همچون بازار ایران مملو از خودروهای گازسوز است دور از انتظار نیست که نسخه CNG سوز این خودرو نیز به بازار هند راه پیدا کند.

براساس آزمایشی که سازمان NCAP انجام داده است خودرو مذکور از نظر ایمنی بسیار ضعیف است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که خریداری شود. این محصول در ارزیابی مذکور در بخش ایمنی بزرگسالان حتی یک ستاره ایمنی را نیز دریافت نکرده و در واقع بزرگسالانی که از این محصول استفاده می‌کنند در صورت تصادف در معرض خطرات شدید و یا حتی مرگ قرار دارند.

طراحی ظاهری ماروتی سوزوکی

در ویدئوی منتسب به این ارزیابی نسخه پایه ماروتی سوزوکی  S-Presso مورد آزمایش قرار گرفته و موفق نشده است حتی یک ستاره ایمنی را دریافت کند.

تنها سرنشینی این خودرو که وضعیت ایمنی وی اندکی نسبت به مابقی سرنشینان بهتر است راننده است. علت این موضوع نیز به کیسه هوایی برمی‌گردد که سوزوکی برای راننده تعبیه کرده است. البته این کیسه هوا نیز نمی‌تواند به طور کامل از راننده حافظت کند. در نسخه‌های دیگر خودرو که صد البته بهای بیشتری نیز دارند علاوه‌بر راننده برای سرنشین کنار وی نیز کیسه هوا در نظر گرفته شده است.

البته نکته حائز اهمیت آن است که حتی با وجود کیسه هوا نیز هر دو سرنشین از ناحیه گردن و سر دچار آسیب خواهند شد.

مطابق با ویدئو علاوه‌بر راننده ناحیه سر و گردن دیگر سرنشین بزرگسال خودرو دچار آسیب می‌شود. علت این موضوع به نحوی باز شدن کیسه هوا و محل جای‌گیری آن برمی‌گردد. با باز شدن کیسه هوا سر هر دو سرنشین با شتاب بالایی به صندلی و ستون B خودرو برخورد کرده و این موضوع بسیار خطرآفرین است.

در تست تصادف خودروها از عروسک‌های خاصی برای ارزیابی عملکرد آن‌ها استفاده می‌شود. در درون این عروسک‌ها سنسورهایی تعبیه شده که می‌توانند میزان و جهت نیروی وارد شده را مشخص کرده و بر این اساس پیش‌بینی کنند که در هنگام تصادف چه احتمالاتی بیشتر مطرح است.

اطلاعاتی که از تست خودرو ماروتی سوزوکی S-Presso منتشر شده نشان می‌دهد که سرنشینان این خودرو در صورت تصادف با خبر جدی آسیب مغزی مواجه هستند. به‌علاوه قفسه سینه و قلب این افراد نیز از خطر در امان نیست.

برای سرنشینان صندلی عقب نیز که عموما کودک در نظر گرفته می‌شود وضعیت ایمنی چندان مطلوب نیست. سازمانNCAP  به خودرو مذکور در این حوزه دو ستاره ایمنی اهدا کرده است.

چنین نتیجه‌ای بدین معنی است که والدین هندی باید برای فرزندان خود از صندلی کودک استفاده کنند. در غیر این صورت سلامتی فرزندان خود را بیش‌تر از سایرین به خطر انداخته‌اند.

نکته دیگری که شرایط بیش‌ از پیش مضحک و صدالبته خطرناک می‌کند آن است که این خودرو تجهیزات لازم برای اتصال استاندارد صندلی کودک را نیز دارا نیست. هیچ درگاه ایزوفیکسی در این خودرو تعبیه نشده است.

طراحی داخلی ماروتی سوزوکی

دیوید وارد، یکی از مسئولین ارشد مرتبط با سازمان‌های فعال در حوزه ایمنی وسایل نقلیه در هند در خصوص این تست و نتایح بدست آمده از آن توضیح داد:

نتایح بدست آمده بسیار ناراحت‌کننده و ناامیدکننده است. اینکه خودرویی با چنین ایمنی افتضاحی در یک وسعت گسترده در اختیار بازار خودرو هند قرار گرفته می‌تواند حوادث خطرآفرین زیادی را به دنبال داشته باشد. خودروسازان هندی همچون ماهیندرا و تاتا خودروهایی با سطح ایمنی و کارایی بسیار بالاتر در اختیار هموطنان خود قرار می‌دهند و بهتر است که مردم به سمت خرید محصولات این خودروسازان حرکت کنند. تعداد بسیار بالایی از خودروهایی که این دو خودروساز تولید کرده‌اند، ۵ ستاره ایمنی را به راحتی دریافت کرده و حفظ ایمنی سرنشینان بزرگسال و کودک خود را تضمین می‌کنند. توصیه می‌شود که سوزوکی سطح ایمنی خودرو ماروتی سوزوکی S-Presso  را افزایش داده و دیگر مدل‌های هیبریدی و یا گازسوز این خودرو را که قرار است به زودی در بازار هند عرضه کند با سطح ایمنی بالاتری ارائه دهد.

سازمانNCAP  در تصمیمی اعلام کرد که قصد دارد محصولات بازار هند را از نظر ایمنی بررسی کند و تست خودرو مذکور نیز جزئی از این برنامه محسوب می‌شود. پیش از این خودرو Hyundai Grand i10 Nios دو ستاره و خودرو Kia Seltos سه ستاره را در تست‌های این سازمان کسب کرده بودند.

ارزیابی عملکرد ایمنی خودروها توسط سازمانNCAP  در کشورهای مختلف شامل بخش‌های متفاوتی است. به عنوان نمونه در بازار هند ایمنی سرنشینان جلو بیشتر موردنظر قرار می‌گیرد و در تست‌ها کمتر ایمنی عابرین پیاده در نظر گرفته می‌شود. موردی که در بسیاری از کشورهای اروپایی اهمیت بسیار بالایی نیز دارد. این سازمان اعلام کرده است که قصد دارد بخش‌های ایمنی‌ای که در خودروهای بازار هند مورد بررسی قرار می‌دهد را افزایش دهد.

استاندراد ایزوفیکس در ایران و ایمنی خودروهای داخلی

جالب است بدانید طیف گسترده‌ای از محصولات تولیدی داخل کشورمان نیز مطابق با استاندارد ایزوفیکس نبوده و هیچ درگاهی برای اتصال صندلی کودک در آن‌ها وجود ندارد. در حال حاضر پژو ۲۰۷ و سورن پلاس بر اساس این استاندارد ساخته شده و به فناوری نقطه امن اتصال صندلی کودک مجهز هستند. فناوری که وجود آن در اکثر کشورهای دنیا اجباری بوده و جزء لاینفک از وسایل نقلیه مورد استفاده مردم محسوب می‌شود.

به‌طور قطع بسیاری از محصولات ایرانی نیز از نظر استانداردهای سازمانNCAP  مردود بوده و حتی موفق نمی‌شوند یک ستاره ایمنی را دریافت کنند.

خودروسازان داخلی حتی نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه سازمان استاندارد را نیز پاس کنند و به این جهت نیز این سازمان پیوسته با وساطت وزارت صمت ناچار می‌شود به خودروسازان مهلت مجدد دهد.

نویسنده: زهرا ملکی