تغییر موضع مرسدس بنز مقابل محصولات الکتریکی

۴ تیر ۱۴۰۰ تغییر موضع مرسدس بنز مقابل محصولات الکتریکی

طی یک سال اخیر خودروسازان زیادی اعلام کرده اند که قصد دارند هرچه سریع‌تر با محصولات غیر پاک خداحافظی کنند. با این حال برند مرسدس-بنز اعلام کرد که قصد ندارد این پیشرانه‌ها را کنار بگذارد. حالا خبر می‌رسد که این برند قصد دارد زودتر از آنچه اعلام کرده بود، خودورهای پاک را جایگزین محصولات درون سوز کند.

برندهای بزرگ و محصولات پاک

نمایی از مرسدس EQS جدید

چندی می‌شود که برندهای مختلف آمادگی خود را برای تعطیلی خط تولید خودروها و پیشرانه‌های درون سوز اعلام کرده‌اند. با این حال کمپانی مرسدس-بنز مسیر متفاوتی برگزید و اعلام کرد تا زمانی که موتورهای دیزلی و بنزینی در بازار طرفدار و مشتری خاص خود را دارند، از تولید آن‌ها دست نخواهد کشید.

حالا به نظر می‌رسد پس از آنکه رقیب وطنی مرسدس-بنز، یعنی آئودی اعلام کرده است که سال 2026 آخرین محصول درون سوز خود را به بازار روانه کرده و پس از آن پیشرانه‌های غیر پاک را راهی زباله‌دان تاریخ می‌کند، موضع این غول «لوکس ساز» آلمانی نیز تغییر کرده است. حالا خبر رسیده است که کمپانی مادر مرسدس-بنز نیز قصد دارد سیاست‌های آئودی را در قبال تعطیلی خط تولید خودروهای غیر پاک پیش بگیرد.

طبق گفته‌های منابع موثقی همچون روزنامه‌ها و مجلات خودرویی آلمانی (Manager Magazin, Automotive News)، این برند قصد دارد تا اواسط دهه میلادی جاری، خود را به دیگر رقبای دیگری همچون سیتروئن، هیوندای و… رسانده تا از برنامه جهانی خودروسازان این صنعت، عقب نماند. به نظر می‌رسد مدل‌ها و محصولاتی که رونمایی از آن‌ها برای سه الی چهار سال آینده برنامه ریزی شده بود، زودتر از موعد به نمایش در می‌آیند. پس از ورود این مدل‌های جدید به بازار، همزادان درون سوزشان خط تولید و سپس بازار را ترک خواهند گفت.

هیچ کدام از سران کمپانی مادر مرسدس-بنز، یعنی دایملر، هنوز واکنش قطعی و رسمی به این اخبار تازه نشان نداده‌اند، اما پیش بینی می‌شود که تا پیش از تعطیلات تابستانی، مدیر عامل این کمپانی بزرگ، تصمیم نهایی خود را در رابطه با سرعت بخشیدن به روند حرکت به سوی آینده‌ای پاک و الکتریکی، اعلام کند. پیش‌تر در ماه فوریه اعلام شده بود که مرسدس-بنز قصد دارد با از رده خارج کردن بعضی از خودروهای کوپه و کانورتیبل، بخش بیشتری از انرژی و سرمایه خود را صرف تشکیل خط تولید محصولات برقی جدید کند.

آیا بی ام و با رقیب خود همراه می شود؟

در حال حاضر اخبار حاکی از این است که رقیب مونیخی سرسخت مرسدس-بنز که پیش‌تر گفته بود تولید محصولات درون سوز را تا «حداقل ۳۰ سال آینده» متوقف نخواهد کرد، سعی دارد برنامه‌های یکی از برندهای زیرمجموعه خود، یعنی کمپانی خودروسازی مینی را به سمت ساخت هرچه بیشتر خودروهای الکتریکی سوق دهد.

آنطور که به نظر می‌رسد، برخی از این خودروسازان برتر در انتظار واکنش بازار و صنعت خودورهای درون سوز و حتی بازار محصولات پاک به تصمیم رقبای خود هستند. شاید اگر دیگر کمپانی‌ها از این تصمیم مهم نتیجه مثبتی بگیرند، دیگر خودروسازان بزرگ صنعت را نیز با خود همراه کنند.

منبع: motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو