مرسدس بنز؛ یار همیشگی موتورهای درون سوز

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ مرسدس بنز؛ یار همیشگی موتورهای درون سوز

امروزه از موتورهای دیزلی و بنزینی به عنوان منفورترین و آلوده‌ترین موتورهای صنعت خودروسازی یاد می‌شود. تقریبا همه برندها و کمپانی‌های بزرگ به فکر از رده خارج کردن آن‌ها هستند و هر کدام به نوعی از این پیشرانه‌های غیر پاک اعلام برائت کرده‌اند؛ اما با این حال به نظر می‌رسد که مرسدس بنز افسانه‌ای فعلا قصد خداحافظی با آن‌ها را ندارد!

اگر به خاطر داشته باشید، روی آوردن برندهای بزرگ خودروسازی به محصولات بدون آلایندگی و کنار گذاشتن پیشرانه‌های ناپاک، پیش‌تر باعث ایجاد درگیری‌های غیر قابل پیش بینی زیادی بین هواداران دو گروه شده بود که به اصطلاح به آن ICEing می‌گویند. اما متاسفانه در دوره و زمانه‌ای به سر می‌بریم که موتورهای درون‌سوز دیگر جایی در این صنعت ندارند.

غول‌های بزرگ خودروسازی همگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا چند سال دیگر با این پیشرانه‌ها خداحافظی کرده و آن‌ها را برای همیشه از خط تولید خود کنار بگذارند. با این حال به نظر می‌رسد حالا که آینده محیط زیست بیشتر از همیشه برای صنعت خودروسازی مهم شده، مرسدس بنز آلمانی قصد ندارد این پیشرانه‌های آلوده را از رده خارج کند.

 

چندی پیش Ola Källenius، مدیرعامل دایملر که برند مادر مرسدس بنز محسوب می‌شود، اعلام کرد که این برند هیچ برنامه و قصدی برای خداحافظی از موتورهای درون‌سوز ندارد و بر عکس دیگر کمپانی‌های بزرگ این صنعت، قصد دارد به ساخت آن‌ها ادامه دهد. او گفت تا زمانی که این پیشرانه‌ها هواداران مخصوص خود را در بازار دارند، مرسدس بنز آن‌ها را دور نخواهد ریخت. با این حال اعلام کرد هر زمانی که سرنوشت آن‌ها به بن بست برسد، لحظه‌ای در کنار گذاشتن آن‌ها تردید و تعلل نمی‌کند.

نمایی از لوگوی مرسدس بنز

او در مصاحبه با مجله  Financial Times’ annual Future of the Car Summit گفت: «در این مسیر، به نقطه‌ای خواهیم رسید که خودروهای بدون آلایندگی به محصولات اصلی بازار تبدیل شده و باید از خودروهای درون‌سوز خداحافظی کنیم. این خوب است. بنابراین از دید دارایی، این سرمایه‌گذاری به گذشته تعلق دارد. باید تا زمانی که دارایی‌هایمان در بازار خواهان دارند، از آن‌ها استفاده کنیم.»

از صحبت‌های او می‌توان اینطور برداشت کرد که این کمپانی قصد سرمایه گذاری جدید و کلان در حوزه تولید و توسعه پیشرانه‌های درون سوز را ندارد، بلکه می‌خواهد مدل‌ها و دارایی‌های باقی مانده خود را با استانداردهای سفت و سخت یورو 7 (Euro 7) تطبیق دهد. در همین حین قصد دارد دستی به سر و روی خط تولید محصولات الکتریکی‌اش بکشد و با ارائه خودروهایی بدون آلایندگی و بهینه، دین خود را به صنعت خودروهای پاک، ادا کند.

او می‌گوید: «به همین دلیل است که زمان دقیقی برای روی آوردن به خودروهای الکتریکی  تعیین نکرده‌ایم؛ اما زمانی که یک تکنولوژی جدید شکل می‌گیرد، پس از مدتی منحنی نمودار به جایی می‌رسد که خود به خود رشد کرده و جایگزین دیگر فناوری‌ها می‌شود. زمانی که آن روز از راه برسد، ما آماده خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم دلایل نوستالژیک سد راه ما برای استفاده 100 درصدی از این فناوری شوند.»

البته بی انصافی است اگر بگوییم که مرسدس بنز هیچ نقشی در رقم زدن آینده‌ای پاک برای این صنعت ندارد. یکی از زیرمجموعه‌های برند دایملر که اسمارت نام دارد، حالا فقط و فقط خودروهای شهری الکتریکی تولید می‌کند. این نام آلمانی در حال همکاری با جیلی، غول خودروسازی ژاپنی، برای آماده‌سازی خط تولیدی پر از خودروهای تمام الکتریکی برای اسمارت است؛ اما از طرفی دیگر، بخشی از این قرارداد مربوط به همکاری این دو برند و زیرمجموعه ولوو جیلی در زمینه توسعه موتورهای درون‌سوز می‌شود.

او در ادامه گفت: «همکاری با جیلی خوب است و ما در موقعیت برد-برد قرار داریم. اگر همکاری برای هر دو طرف برد-برد باشد، ما آن را عملی می‌کنیم. تاثیرات کمک به یکدیگر بیش از تاثیرات عملی کردن نقشه به تنهایی است، خصوصا در دهه‌ای که برخی از تغییرات فقط به سوی الکتریکی شدن پیش می‌روند.»

منبع: autocar

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده