هیوندا و تولید انبوه خودروهای پرنده در سال 2028!

۲۵ مهر ۱۳۹۹ هیوندا و تولید انبوه خودروهای پرنده در سال 2028!

خودرو پرنده ایده‌ای است که به خصوص با توجه به آلودگی هوا و ترافیک‌های سنگینی امروزی که رسیدن به مقصد را سخت و طاقت فرسا می‌کند بسیار مورد توجه خودروسازان قرار گرفته است. این نکته نیز مزید بر علت شده که بشر از زمان‌های طولانی در آرزوی پرواز بوده و تولید خودرویی که بتواند این آرزو را به سرعت عملیاتی بکند بسیار لذت‌بخش و صدالبته سودده است.

در همین راستا نیز کمپانی‌های بسیاری به دنبال آن هستند که خودروهای پرنده تولید کرده و این خودروها را در مقیاس انبوه به دست خریداران برسانند.

البته تولید خودروهای پرنده عملیاتی شده و حتی تعدادی از شرکت‌های خودروسازی و یا شرکت‌های فعال در حوزه صنایع هوایی نیز این خودروها را در اختیار دارند اما این ایده همچنان در مقیاس انبوه دست نیافتنی است. به‌علاوه زیرساخت‌های لازم برای استفاده عموم از خودروهای پرنده نیز هنوز فراهم نیست.

هیوندا موتور نیز این قافله عقب نمانده و سال گذشته با رونمایی از از کانسپت S-81 در نمایشگاه CES ایالات متحده اعلام کرد که تمایل دارد در بازار خودروهای پرنده به رقابت بپردازد.

این نمایشگاه هر ساله در لاس‌وگاس برگزار شده و پذیرای نوآوری‌های خلاقانه شرکت‌های مختلف در حوزه تکنولوژی است اما متاسفانه به نظر نمی‌رسد که در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شود.

هیوندا با رونمای از این کانسپت پرنده قصد خود برای حرکت به سمت حمل و نقل هوایی را نشان داده و حال با گذشت نزدیک به یک سال از زمان رونمایی از آن به نظر می‌رسد این خودروساز به دنبال آن است که انواع مختلف خودروهای پرنده را در مقیاس انبوه راهی بازارهای مختلف کشورهای جهان کند.

با توجه به نوظهور بودن این دست خودروها طبیعتا تکنولوژی‌های بکار رفته در آن‌ها با تکنولوژی‌های بکار رفته در خودروهای زمینی امروزی قابل مقایسه نیست اما به هر صورت این خودروها نیز در حال ورود به بازار بوده و اصلا دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور خودروهای پرنده و ترافیک هوایی باشیم.

جایوون شین (Jaiwon Shin) مدیر دپارتمان سفرهای شهریِ هوایی هیوندای در خصوص ورود این کمپانی خودروسازی به حوزه خودروهای پرنده توضیح داد:

مهندسین ما مدت‌هاست که در حال کار بر روی خودروهای پرنده هستند و هم‌اکنون ما در حال تلاش هستیم تا خودروهایی پرنده با ظرفیت جابجایی ۵ تا ۶ مسافر را تولید کنیم. این خودروها می‌توانند در خارج از شهر و یا داخل شهر مورد استفاده قرار گیرند و بدین ترتیب امید می‌رود که با تولید خودروهای پرنده کمی از ترافیک‌های بزرگراه‌ها کاسته شود.

براسا گفته‌های این مدیر ارشد، هیوندای تا پایان سال ۲۰۲۸ خودروهای پرنده خود را راهی بازار خواهد کرد و با این کار به طور قطع سیل عظیمی از افرادی که از تلف شدن وقتشان در ترافیک‌های سنگین متنفر هستند را جذب خود خواهند کرد. به طور قطع عرضه خودروهای پرنده فواید این خودروها را پیش از پیش مشخص خواهد کرد و به مرور زمان تقاضای خرید این خودروها به حد انفجار خواهد رسید.

شرکت‌های فعال در حوزه پیش‌بینی بازار خودرو معتقدند که در طی ۲۰ سال آینده وضیت بازار خودروهای پرنده به نحوی خواهد بود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ارزش آن به ۲.۹ تریلیون دلار می‌رسد. این رقم در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز به ۶۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این پیش‌بینی حتی در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز برای بسیاری از شرکت‌های خودروسازی وسوسه‌انگیز است و همین موضوع نیز خیز شرکت‌های خودروسازی برای ورود به بازار خودروهای پرنده را توجیه می‌کند.

جالب است بدانید که هیوندا کانسپت S-81 را با همکاری شرکت اوبر توسعه داده بود و در واقع این کانسپت پرنده محصول مشترکی از اوبر و هیوندای است. اوبر نیز همچون دیگر کمپانی‌های فعال در حوزه حمل‌و‌نقل به دنبال آن است که بخش بزرگی از بازار خودروهای پرنده را از آن خود کند. کمپانی هیوندا وعده داده که از سال ۲۰۲۳ امکان جابجایی مسافران بر فراز شهرها را میسر خواهد کرد و می‌تواند اطمینان بالایی را نیز در خصوص امنیت خودروهای پرنده مورد استفاده در این سرویس ارائه دهد.

همزمان با افزایش جدیت برای استفاده از خودروهای پرنده فناوری خودران نیز در خودروها در حال گسترش است. همزمانی استفاده از این دو تکنولوژی سبب شده که بسیاری از خودروسازان وعده دهنده که در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور خودروهای پرنده خودران بر فراز شهرها خواهیم بود. در همین راستا نیز آقای شین عنوان کرده که خودرو پرنده معرفی شده توسط هیوندای موتور از سال ۲۰۳۵ به بعد توسط فناوری خودران هدایت خواهد شد و پیش از آن نیز به کمک سرنشینان جابجا می‌شود.

با گسترش چنین فناوری‌ها و مفاهیمی طبیعی است که یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها مربوط به قوانین و مقررات وضع شده در خصوص آن‌ها باشد هنوز مشخص نیست که برای به حرکت در آوردن خودروهای پرنده چه گواهینامه‌هایی مورد نیاز است و اصلا در صورت تصادف چه قوانین ملاک قضاوت است.

کاملا مشخص است که خودروهای پرنده نباید اختلالی در حوزه حرکت هلی‌کوپترها و هواپیماها ایجاد کنند و این وسایل‌نقلیه باید بتوانند بدون ایجاد مزاحمت برای یکدیگر خدمت‌رسانی کنند.

هیوندای خودرو پرنده می سازد

براساس گفته‌های مدیر دپارتمان سفرهای شهری هوایی هیوندا خودروهای پرنده این کمپانی تا پایان سال ۲۰۲۳ تولید و عرضه خواهند شد اما این شرکت به جهت فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۸ منتظر مانده و خودروهای پرنده خود را به تولید انبوه نمی‌رساند.

لازم به یادآوری که در بحث تولید خودروهای پرنده یکی از مهم‌ترین ملاک‌هایی که باید مد نظر قرار گیرد اعتمادپذیری خودروهاست. میزان ایمنی خودرو و هزینه‌ای که سرنشنان برای جابجایی به وسیله آن باید پرداخت کنند نیز مهم است.

نباید این نکته را نیز فراوش کرد که گسترش خودروهای پرنده هم محیط‌زیست را بیش از پیش به خطر می‌اندازد و توجه به مسائل زیست‌محیطی و آلودگی‌های صوتی این وسایل‌نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

هیوندای اعلام کرده که علاوه‌بر خودروهای پرنده مسافر‌بر قصد دارد که خودروهای پرنده مخصوص حمل بار را نیز طراحی کند. این وسایل نقلیه‌ پرنده می‌توانند تا حدود ۳۰۰ کیلوگرم بار را جابجا کنند و احتمالا در مدت زمان کوتاهی پس از عرضه این محصولات شاهد افزایش ظرفیت جابجایی آنها نیز خواهیم بود.

علاوه‌بر خودروسازان بسیاری دیگر از کمپانی‌های فعال در حوزه حمل و نقل همچون اوبر، بوئینگ و ایرباس نیز برای ورود به بازار خودروهای پرنده تلاش می‌کنند اما بنا به اعتقاد این مدیر ارشد هیوندای شرکت‌های خودروسازی رقیب جدی‌تری برای آن‌ها محسوب می‌شوند چراکه این شرکت‌ها با توجه به گستردگی بازار فروش و تجربیاتی که در اختیار دارند نسبت به دیگر رقبا محصول با کیفیت‌تری تولید خواهند کرد.

هیوندای اعلام کرده که قصد ندارد بیشترین سهم را از بازار فروش خودروهای پرنده از آن خود کند و تنها به دنبال آن است که بتواند با معرفی و عرضه یک خودرو پرنده معقول نظر خریداران فعال در این بازار را جذب کرده و بتواند برند معتبری در آن باشد.

 

 

نویسنده: زهرا ملکی

منابع: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-05/hyundai-confident-on-flying-cars-steps-up-plans-for-full-lineup