نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو

۲۳ تیر ۱۴۰۳ نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو

در حال حاضر، خودرو یک کالای ارزشمند برای مصرف و همین‌طور سرمایه‌گذاری است. بسیاری از افراد در تلاش هستند تا به هر طریق ممکن صاحب ماشین شوند تا ضمن سهولت در رفت‌وآمدها، سرمایه خود را حفظ کنند. خوشبختانه روش‌های نقدی و غیر نقدی مختلفی برای معامله خودرو وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به شیوه آسان، سریع و امن مالک ماشین شد. مسلما هر شیوه خرید، نحوه پرداخت خاص خود را دارد. آشنایی با نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو کمک می‌کند تا خرید و فروش خودرو را بی‌دغدغه انجام دهید.

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت نقدی

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت نقدی

پرداخت یکباره هزینه خودرو، رایج‌ترین روش برای خرید و فروش خودرو محسوب می‌شود. در حالی که خرید اقساطی خودرو با معایبی همچون پرداخت سود، در گرو بودن سند خودرو تا هنگام تسویه‌حساب نهایی و سایر موارد همراه است، شیوه نقدی دارای مزایایی همچون سرعت و سهولت، ثبت سند و مالکیت فوری، عدم نیاز به پرداخت بهره و حتی امکان دریافت تخفیف می‌شود.

روش پرداخت پول در معامله خودرو به صورت نقدی معمولا به صورت چند مرحله‌ای است. به بیان بهتر، در هر مرحله از واگذاری خودرو، هزینه‌ای از مشتری دریافت می‌شود. در اکثر معاملات فعلی خرید ماشین و فروش خودرو کارکرده و همین‌طور صفر، حدود ۵ تا ۱۰ درصد وجه حین تنظیم قرارداد، وجه عمده‌ای هنگام تعویض پلاک و مبلغ مختصری حین دریافت سند به حساب فروشنده واریز می‌شود. ثبت همه مراحل و هزینه‌های مربوط به آن‌ها در قولنامه خودرو الزامی است.

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت نقدی به وسیله شماره شبا و از طریق بانک‌های معتبر است و به عنوان یک نکته مهم، به خریدار توصیه می‌شود حتما یک کپی از رسید پرداختی نزد خود نگه دارد.

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت قسطی

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت قسطی

سال‌هاست که قیمت خودرو هرروز بیشتر می‌شود و به همین خاطر اکثر افراد به سمت روش‌های غیر نقدی برای مالکیت خودرو متمایل شده‌اند. به طور خاص، معامله خودرو به صورت قسطی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای خرید خودرو به حساب می‌آید، چراکه به پرداخت یکباره پول احتیاج ندارد. در واقع با توجه به قیمت روزافزون خودرو، روش قسطی یک راه هوشمندانه، ساده و اقتصادی برای خرید خودرو صفر و کارکرده است. روش قسطی به خریدار اجازه می‌دهد با بودجه محدود، مالک خودرو شود و هزینه نهایی آن را در طول زمان از طریق چک یا واریزهای نقدی پرداخت کند.

خرید خودرو به صورت اقساطی شامل مزایای متعدد همچون مدیریت بهتر بودجه، افزایش قدرت خرید، امکان ارتقای خودرو و انعطاف‌پذیری بیشتر در شرایط پرداخت می‌شود. ولی نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت اقساط چگونه است؟

برای خرید قسطی خودرو می‌توان به سراغ شرکت‌های لیزینگ یا نمایشگاه‌های خودرو معتبر رفت. پس از انتخاب ماشین دلخواه، قراردادی مابین خریدار و شرکت / نمایشگاه بسته می‌شود که در آن، نحوه پرداخت قسطی هزینه خودرو مشخص شده است. شرکت لیزینگ یا نمایشگاه ماشین در واقع به خریدار وام لازم برای خرید ماشین را اعطا می‌کنند و مشتری باید این وام را در مدت‌زمان مشخص به صورت پرداخت‌های دوره‌ای تسویه کند.

در روش قسطی ابتدا مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت از مشتری دریافت و مابقی پول در قالب چک یا واریزهای نقدی به صورت ماهانه به شرکت فروشنده پرداخت می‌شود. در قرارداد مابین فروشنده و خریدار، موارد مهمی همچون مبلغ پیش‌پرداخت، میزان وجه اقساط، دوره بازپرداخت، قیمت نهایی خودرو، شیوه نقل و انتقال خودرو و پرداخت هزینه‌های مختلف مثل مالیات تعویض پلاک و موعد تحویل خودرو قید می‌شوند.

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت معاوضه

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت معاوضه

یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای مالکیت خودرو جدید، معاوضه است که در آن دو مالک، ماشین‌های خود را با یکدیگر عوض می‌کنند. همه‌چیز در معاوضه خودرو به صورت توافقی انجام می‌شود، ولی از آنجا که مهر دست دوم بودن به ماشین‌ها می‌نشیند، باید چند نکته مهم را در این نوع معاملات در نظر گرفت.

اولین نکته، آگاهی نسبی از قیمت خودرو دست دوم است. با دانستن قیمت تقریبی ماشین خود، می‌توانید همتای قابلی برای معاوضه پیدا کنید. کارشناسی خودرو نیز یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای معامله خودرو به شمار می‌آید که در راهنمای خرید خودرو صفر و راهنمای خرید خودرو کارکرده به آن اشاره شده است. فرقی نمی‌کند ماشین مورد معامله نو باشد یا کارکرده. عقل حکم می‌کند پیش از پرداخت هر هزینه‌ای نسبت به سالم بودن هر کالایی از جمله خودرو اطمینان حاصل کرد. پس از انتخاب خودرو هم‌قیمت و سنجش سلامت آن، نوبت به معاوضه می‌شود. همان‌طور که گفته شد، همه پرداخت‌ها در این معامله به صورت توافقی صورت می‌گیرد، ولی بهتر است همه مراحل مکتوب، و از همه پرداخت‌ها رسید تهیه شود.

البته در مواردی معاوضه خودروها به این صورت است که ارزش یک خودرو از دیگری بیشتر است و طرف صاحب خودرو با ارزش کمتر باید مبلغی را در قالب وجه نقد به طرف دیگر معامله پرداخت کند. نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو از این دست بیشتر نقدی است.

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت رمزارز

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به صورت رمزارز

اگر پیگیر اخبار خودرو باشید، تاکنون مطلع شده‌اید که پای رمزارزها به معاملات خودرو باز شده است. در حقیقت با توجه به ماهیت فوق‌العاده امن و غیر قابل جعل بلاکچین‌های معتبر، معامله خودرو به صورت رمزارز یکی از مطمئن‌ترین روش‌های خرید خودرو در جهان محسوب می‌شود. اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد. پرداخت پول از طریق رمزارزها، یک روش بسیار جدید به حساب می‌آید و با توجه به سطح آگاهی پایین عمده افراد نسبت به رمزارزها، معمولا احتمال کلاهبرداری در این روش بسیار زیاد است. از همه مهم‌تر، اگر نسبت به نحوه پرداخت پول در معامله خودرو به وسیله رمزارز در ایران کنجکاو هستید، بد نیست بدانید که باید از هفت‌خان رستم رد شوید، چون معامله رمزارزها در کشور هنوز قانونی نیست و عواقب انجام هر معامله غیرقانونی، بر عهده طرفین است.

نکات مهم در پرداخت پول برای خرید و فروش خودرو

نکات مهم در پرداخت پول برای خرید و فروش خودرو

حال که از نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو به شیوه‌های مختلف مطلع شدید، باید چند نکته مهم را به خاطر بسپارید.

  • بدون در اختیار داشتن قولنامه، هیچ‌ وجهی را به فروشنده پرداخت نکنید، حتی اگر فروشنده، آشنا، معروف و شناخته‌شده باشد.
  • طبق قانون باید از قولنامه یا مبایعه‌نامه مربوط به معامله خودرو، ۲ برگ، یکی برای فروشنده و دیگری برای خریدار تهیه شود.
  • در هنگام خرید خودرو صفر، وجه خودرو باید حتما به حساب فروشنده واریز شود. برای خرید خودرو کارکرده نیز باید وجه خودرو را تنها برای مالک فعلی، یعنی فردی که سند رسمی خودرو به نام او زده شده، واریز کنید.
  • در صورت خرید قسطی خودرو، حتما پس از هر واریز، رسید را به فروشنده تحویل دهید و برگه‌های تسویه‌حساب را از وی دریافت کنید. بهتر است پس از هر پرداخت، تکلیف مابقی وجه صراحتا در قولنامه مشخص شود.
  • در صورت خرید قسطی خودرو بهتر است کمترین مبلغ را به عنوان بیعانه پرداخت کنید. در این صورت اگر معامله به هر دلیلی فسخ شود، دردسر خاصی را تجربه نخواهید کرد.
  • بهتر است تنظیم قولنامه در محل تعویض پلاک صورت انجام گیرد و پیش از آن به غیر از بیعانه، پولی به حساب فروشنده واریز نشود.
  • به عنوان خریدار، قیمت خودرو را به یکباره پرداخت نکنید، مگر اینکه سند رسمی مورد معامله به نام شما زده شده باشد. درصدی از کل مبلع معامله را تا تنظیم سند قطعی نزد خود نگه دارید.
  • معامله خودرو را با بنگاه‌های معتبر انجام دهید و از دریافت وکالت‌نامه از سمت فروشنده پرهیز کنید. حتی اگر در ازای پرداخت کل یا بخشی از عمده وجه توافقی، وکالت‌نامه معتبر از فروشنده دریافت شود، باز هم فروشنده می‌تواند ادعا کند که هیچ مبلغی را از شما دریافت نکرده است.
  • بنگاه‌های معاملاتی و نمایشگاه‌داران در ازای مشاوره و انجام خدمات مختلف، هزینه‌ای را در هنگام معامله از طرفین دریافت می‌کند که به آن کمیسیون خودرو گفته می‌شود. حق کمیسیون متشکل از دریافت ۰.۵ درصد قیمت خودرو از مشتری و ۰.۵ درصد قیمت خودرو از فروشنده است.

نتیجه گیری

نحوه پرداخت پول در معاملات خودرو بستگی به شیوه خرید دارد. در روش نقدی، عمده بهای خودرو به یکباره پرداخت می‌شود، ولی در روش اقساطی، ابتدا مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت و سپس تسویه‌حساب به صورت ماهانه صورت می‌گیرد. در معامله معاوضه، نحوه پرداخت پول توافقی است، ولی توصیه می‌شود تمام مراحل کار در بنگاه‌های معتبر انجام شوند. از آنجا که رمزارزها هنوز در کشور به رسمیت شناخته نشده و معامله با آن‌ها قابل ردیابی قانونی نیست، هرگونه دعوت به معامله خودرو از طریق پرداخت رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتر را نادیده بگیرید. نکته مهم در تمام روش‌های پرداخت، معامله با فروشنده معتبر و تهیه رسید و نگه داشتن یک کپی از آن در ازای هر پرداخت است.

سوال های متداول

امن‌ترین روش پرداخت پول در معاملات خودرو چیست؟

امن‌ترین روش پرداخت پول در معاملات بانکی از طریق چک‌های رمزدار انجام می‌شود. بدین ترتیب در صورت بروز مشکل و ادعای کاذب از سوی فروشنده، راه‌های قانونی متعددی برای پیگیری و اثبات پرداخت وجه خودرو وجود دارد.

سریع‌ترین روش پرداخت پول در معاملات خودرو چیست؟

روش نقدی، سریع‌ترین روش پرداخت پول در معاملات خودرو است.

آسان‌ترین روش پرداخت پول در معاملات خودرو چیست؟

روش قسطی، آسان ترین راه برای پرداخت پول در معاملات خودرو به حساب می‌آید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو۴۵