Xcient؛ نخستین کامیون هیدروژنی هیوندای

۲۷ مهر ۱۳۹۹ Xcient؛ نخستین کامیون هیدروژنی هیوندای

هیوندای نسبت به دیگر خودروسازان بین‌المللی سابقه طولانی‌تری در طراحی و تولید خودروهای هیدروژنی دارد. همین موضوع سبب شده که این شرکت خودروسازی در حوزه تکنولوژی‌های مرتبط با خودروهای هیدروژنی نیز فعال باشد. از مصادیق این ادعا نیز می‌توان به هیوندای توسان پیل سوختی یا مدل Nexo  اشاره کرد. خودرو Nexo نخستین خودرو هیدروژنی تجاری استرالیا است که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار این کشور شد.

کمپانی هیوندای تنها در طراحی و تولید خودروهای سواری و شاسی‌بلند هیدروژنی فعالیت نمی‌کند بلکه در حوزه تولید خودروهای سنگین هیدروژنی نیز مشغول به کار است.

چندی پیش این کمپانی اعلام کرد که قصد دارد ناوگانی از خودروهای سنگین هیدروژنی را راهی کشور سوئیس کند. این ناوگان مجموعه‌ای از ۱۰ نمونه از جدیدترین محصول سنگین این شرکت یعنی نسخه هیدروژنی کامیون Xcient  است.

در واقع هیوندای موتور با عرضه و تولید این ناوگان خودروهای سنگین قصد داشت که نشان دهد توانایی تولید انبوه این دست از محصولات هیدروژنی را دارد و در همین راستا نیز اعلام کرده که تا پایان سال ۲۰۲۵ در حدود ۱۶۰۰ دستگاه از این کامیون هیدروژنی را در بازار اروپا عرضه خواهد کرد.

البته هیوندای تنها به فکر بازار فروش اروپا نبوده و برنامه‌هایی را نیز برای بازار فروش ایالات متحده و چین دارد.

گفته می‌شود که Xcient نخستین کامیون هیدروژنی تولید انبوه جهان است و با عرضه این وسیله‌ نقلیه بازارهای بین‌المللی آمادگی بیشتری برای پذیرش خودروهای هیدروژنی پیدا خواهند کرد.

مزیت استفاده از خودروهای هیدروژنی آن است که این خودروها هیچ‌گونه تضادی با محیط زیست نداشته و در واقع سبب انتشار هیچ‌گونه گاز گلخانه‌ای نمی‌شوند.

از ۱۰ دستگاه کامیون نسخه هیدروژنی Xcient، هفت دستگاه از آن به مشتریان سوئدی هیوندای تحویل داده شده و در عمل با این کار این کمپانی کره‌ای موفق شده که به بازار اروپا ورود پیدا کند.

این چئول لی (In Cheol Lee) مدیر دپارتمان خودروهای تجاری هیوندای موتور در خصوص تحویل Xcient هیدروژنی عنوان کرد:

«تحویل کامیون‌های مذکور یک گام رو به‌ جلو بزرگ برای شرکت ما محسوب می‌شود. چشم‌انداز بازار خودروهای هیدروژنی بسیار روشن است و نه تنها کمپانی‌های خودروسازی که جوامع جهانی نیز از ورود این دست از وسایل نقلیه سود خواهند برد.»

مدیران هیوندای ادعا می‌کنند که در حال تلاش هستند تا پایان سال میلادی آینده خط تولید Xcient بتواند سالانه حداقل ۲ هزار دستگاه از این کامیون هیدروژنی را تولید کند. هدف هیوندای از تولید و عرضه این حجم از کامیون‌های هیدروژنی ورود به بازار آمریکا و چین و همچنین گسترش فعالیت در بازار اروپا است. به طور قطع افزایش توان خط تولید Xcient نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی است.

کامیون هیوندای

براساس پیش‌بینی‌های کارشناسان حداقل مبلغ ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه برای توسعه خط تولید این خودرو نیاز است. البته کشور سازنده این کامیون‌های هیدروژنی یعنی کره پیش از این برای توسعه و گسترش زیرساخت‌های لازم برای تولید وسایل نقلیه هیدروژنی و اکوسیستم هیدروژنی در حدود ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

مشخصات کامیون هیوندای

هیوندای Xcient از سیستم پیل سوختی ۱۹۰ کیلوواتی بهره می‌برد. این پیل سوختی می‌تواند در حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند و سوخت مورد نیاز آن نیز در هفت باک ذخیره می‌شود. این باک‌ها در فاصله زمانی بین ۸ تا ۲۰ دقیقه پر شده و در صورت پر بودن در حدود ۳۲ کیلوگرم وزن خواهند داشت. سیستم پیل سوختی هیدروژنی مذکور می‌تواند در نسخه ۲*۴ در حدود ۴۰۰ کیلومتر خودرو را جابجا کند.

کامیون Xcient علاوه‌بر پیل سوختی هیدروژنی از یک باتری با ظرفیت حدودا ۷۳ کیلووات‌ ساعت نیز بهره می‌برد. این باتری در کنار موتور الکتریکی خود می‌تواند ۴۶۹ اسب بخار قدرت تولید کند.

طراحی ظاهری کامیون‌های هیدروژنی Xcient به صورتی است که هر مخاطبی را جذب خود خواهد کرد. جلوپنجره بزرگ این کامیون ظاهر کاملا جذابی را به آن‌ها بخشیده است. هیوندای اعلام کرده که قصد دارد ظاهر محصولات هیدروژنی خود را کاملا ساده و مطابق با طراحی‌های آینده بسازد.

جالب است بدایند هیوندای از سال ۱۹۹۸ در حوزه فناوری‌های مربوط خودروهای هیدروژنی فعالیت می‌کند و سابقه بالای این کمپانی در خصوص این خودرو کمک فراوانی در پیشگام بودن آن کرده است.

کامیون هیوندای در بازار جهانی

به غیر از سفارشات فعلی هیوندای قصد دارد ۵۰ دستگاه دیگر از کامیون‌های هیدروژنی  Xcientرا راهی جاده‌ها و خیابان‌های سوئد کند.

برنامه هیوندا فروش ۱۲ هزار نسخه از کامیون‌های هیدروژنی دوربرد با ظرفیت پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر در بازار ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ است. این شرکت خودروسازی اعلام کرده است که قصد دارد در بخش خودروهای تجاری نسخه کلاس ۸ از کانسپت HDC-6 Neptune و نسخه ۶*۴ از آن را راهی بازار آمریکا کند.

به غیر از اروپا و بازار آمریکا هدف هیوندای برای کامیون هیدروژنی  Xcient فروش بیش از ۲۷ هزار دستگاهی تا پایان سال ۲۰۳۰ است. به‌علاوه این کمپانی برنامه ریزی کرده است که سه خودرو سنگین هیدروژنی دیگر را نیز در بازار چین عرضه کند. یک کامیون متوسط و یک کامیون سنگین تا سال ۲۰۲۲ معرفی خواهند شد و یک کامیون اختصاصی دیگر نیز وارد بازار این کشور خواهد شد.

هیوندای هنوز در خصوص عرضه کامیون هیدروژنی Xcient در بازار استرالیا صحبتی به میان نیاورده است اما دور از انتظار نیست که با توجه به سابقه این شرکت در عرضه خودرو هیدروژنی در استرالیا کامیون مذکور نیز سهم قابل‌ توجهی از بازار این کشور را از آن خود کند.

فروش فوری خودرو

منبع: carscoops

نویسنده: زهرا ملکی