۷ طراح بزرگ ایرانی در صنعت خودروسازی جهانی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۷ طراح بزرگ ایرانی در صنعت خودروسازی جهانی

بسیاری از ایرانیان در بخش‌های مهم شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان فعالیت می‌کنند. افرادی که از آنها به نیکی یاد می‌شود و نامشان در عرصه‌های مختلف درخشان است. طراحان بزرگی از ایران در شرکت‌های بزرگ خودروسازی به کار مشغول هستند و نامشان زبانزد عام و خاص است. این طراحان شاید بین عموم مردم ناشناخته باشند اما بی شک بسیاری از افرادی که با خودرو و صنعت خودرو جهان آشنایی دارند، این شاهزادگان طراحی را می‌شناسند.

 محمد حسین امینی یکتا

محمد حسین یکتا طراح خودرو

نام محمد حسین امینی یکتا با طراح لامبورگینی گانادور که طرح پایان‌نامه کارشناسی ارشدش بود روی زبان‌ها افتاد. او در طراحی گانادور از تلفیق لانچیا استراتوس HF ZERO با نمونه‌های مدرن لامبورگینی استفاده کرد. این طراح بزرگ در دانشگاه Scuola Politecnica به تحصیل مشغول بود و طراحی گانادور را نیز زیر نظر شرکت لامبورگینی انجام داد.

این طراحی خاص پای او را به مرسدس بنز باز کرد و این خودروساز بزرگ آلمانی پس از طراحی گانادور از سمت مرسدس بنز دعوت به همکاری شد. نام امینی یکتا با خودرو مفهمومی ون ویژن به طراحان این شرکت آلمانی گره خورد. ون ویژن در سال ۲۰۱۶ به نمایش عمومی درآمد. این خودرو یک باتری ۷۵ کیلووات ساعت داشت و با هر بار شارژ می‌توانست ۲۷۰ کیلومتر را بپیماید همچنین دو دستگاه  کوادکوپتر (پهپادی با ۴ ملخ) روی سقف این خودرو قرار می‌گرفت. دومین طراحی امینی یکتا در گروه دایملر سبب تولید کامیون شهری الکتریکی شد. محمد حسین امینی یکتا طراحی یک خودرو کوچک کلاس شهری را نیز در کارنامه خود دارد.

نادر فقیه زاده

نادر فقیه زاده طراح خودرو بی ام و

نادر فقیه زاده فوق لیسانس طراحی خودرو را از دانشگاه فورتزهایم آلمان دریافت کرد و دوره‌های طراحی صنعتی را در شرکت مرسدس بنز گذراند. فقیه زاده همزمان با گذراندن دوره‌های طراحی صنعتی، همکاری خود را با بی ام و و مرسدس بنز آغاز کرد. این طراح در سال ۲۰۰۱ به طراحان بی ام و ملحق شد و امتیاز طراحی داخلی بی ام و سری ۷، طراحی خارجی بی ام و سری ۶ کوپه، بی ام و سری ۶ گرند کوپه را به نام خود ثبت کرد. نادر فقیه زاده از سمت شرکت ساپکو در سال ۱۳۸۵ به ایران دعوت شد تا در یک کنفراس مراحل تولید یک خودرو در شرکت بی ام و را توضیح دهد؛ فقیه زاده این دعوت را پذیرفت و این کنفرانس با استقبال زیادی مواجه شد.

هرمیداس اتابکی

هرمیداس اتابکی طراح خودرو

هرمیداس اتابکی یکی از مشهورترین طراحان خودرو جهان است که یک کارگاه طراحی نیز در پاریس دارد. اتابکی کار خود را با طراحی رنو کلیو آغاز کرد. این طراح خلاق معتقد است که طراحی خودروهای سفارشی بسیار آسان تر از خودروهای پر تیراژ است. در ابتدای تاسیس کارگاه طراحی، تنها سه نفر در آن کار می‌کردند اما در حال حاضر این کارگاه مجموعه‌ای از چند شرکت است. هرمیداس اتابکی چندین سفر به ایران داشته تا بتواند خودرویی متناسب با فرهنگ ایران طراحی کند اما این سفرها نتیجه چندانی به بار نیاورده است.

فردیس رضوانی

فردیس رضوانی طراح خودرو

فریس رضوانی، شرکت طراحی خودرو رضوانی موتورز را که تولید کننده خودروهای پوسر اسپرت است را در ارواین آمریکا تاسیس کرد. Beast اولین خودرویی بود که شرکت رضوانی موتورز در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی کرد و ۲ دستگاه از این هیولا قبل از رونمایی رسمی به فروش رفت! این خودرو بسیار سبک است و شیشه جلو آن نیز امکان جدا شدن دارد. در ساخت هیولا هیچ سیستم الکتریکی، رفاهی، گرمایشی و سرمایشی به کار نرفته است تا خودرو در حد ممکن سبک باشد. خودروهای بیست ایکس، بیست آلفا، بیست آلفا ایکس، رضوانی تانک و تانک نظامی از خودروهای این کمپانی ایرانی آمریکایی است.

کوروش منصوری

کوروش منصوری تیونیگ و طراح خودرو

کوروش منصوری یک کارآفرین ایرانی آمریکایی است که در سال ۱۹۸۹ شرکت تیونینگ خودرو منصوری را تاسیس کرد. منصوری یکی از حرفه‌ای ترین تیونینگ کاران جهان است. سال ۲۰۰۴ اولین تیونینگ مستقل منصوری یعنی آستن مارتین DB9 ساخته شد و بعد از آن سراغ آستون رفت. خودروهای معروفی مانند فراری، آئودی، لامبورگینی، پورشه، رولز رویس، مرسدس بنز و… توسط شرکت منصوری تیونینگ شده است.

امید بادل، طراح BMW

طراحی بی ام و 2015 امید بادل

امید بادل تا مقطع پیش دانشگاهی در شیراز تحصیل کرد و سپس برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. بادل علاقه شدیدی به طراحی داشته و بسیاری از مفاهیم طراحی خودرو را نیز به صورت خودآموز فراگرفت. امید بادل با طراحی خودرو در شرکت بی ام و مورد ستایش قرار گرفت.

امید مستقیمی

امید مستقیمی طراح خودرو

امید مستقیمی فارغ التحصیل رشته الکترونیک شاخه برق از دانشگاه نیوکسل است. او در زمینه خودروهای مسابقه‌ای فعالیت می‌کند و با حضور خود در مرسدس بنز، خودروهای این شرکت بزرگ را متحول کرد. خودروهای مسابقات فرمول یک در مالزی، چین، بحرین و استرالیا را امید مستقیمی طراحی کرده است.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو۴۵