ویراژ بتموبیل در سینما

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ویراژ بتموبیل در سینما

فرقی نمی‌کند که یک مخاطب معمولی سینما باشید یا یک کمیک‌باز قهار. تفاوتی هم ندارد «مارول» پسند باشید یا DC را ترجیح بدهید. به هر حال حتما سری «بتمن» را دیده‌اید.

وقتی به او فکر می‌کنید چه چیز‌هایی به یادتان می‌آید؟ نقاب خفاشی‌اش؟ شنل سیاهش؟ دشمن‌هایش؟ به هر حال بخواهید یا نخواهید، با آمدن اسم بتمن، بلافاصله تصویری از «بت‌موبیل» هم در ذهن‌تان نقش می‌بندد.

از آنجایی که «بتمن» ابرقهرمانی با قدرت‌های ماورایی نیست از عوامل دیگری برای مبارزه با بدی‌ها و شرارت‌ها کمک می‌گیرد. علم، تکنولوژی، هوش، قدرت و پول در کنار هم «بروس وین» را تبدیل به شوالیه سیاه‌پوش کرده است. او با کنار هم قرار دادن همین عوامل یک ماشین فوق‌العاده ساخته تا هر جایی که کارش گیر کرد بتواند از آن کمک بگیرد.

تولد ماشین مرد سیاه پوش

اولین بتموبیل

بتمن و اتومبیل عجیبش اولین بار در شماره ۲۷ «کمیک‌های کارآگاه» DC در سال ۱۹۳۹ به مخاطب معرفی شد. اولین ماشین بتمن هیچ شباهتی به نسخه امروزی نداشت اما در طول زمان آنقدر تغییر کرد که حالا از پیشرفته‌ترین ماشین‌های زرهی هم مجهزتر به نظر می‌رسد.

اصطلاح «بت‌موبیل» تا پیش از سال ۱۹۴۱ هنوز وجود خارجی نداشت و تغییر خاصی هم نسبت به ظاهر اولیه در آن ایجاد نشده بود. اما در فوریه ۱۹۴۲ در چهل و هشتمین شماره «کمیک‌های کارآگاه»  «بت‌موبیل» رسما به وجود آمد.

این خودرو، یک کانورتیبل قرمز روشن بود که هیچ نشانی مشخصی جز تزئینات کوچک برای کاپوت طلایی ‌رنگ از خفاش در آن دیده نمی‌شد. اما با این حال یک خودرو معمولی نبود. اولین بت‌موبیل، یک موتور سوپرشارژ داشت که به یک دماغه بسیار قوی مجهز شده بود تا بتواند بدون آنکه خودش آسیب ببنید، ساختمان‌ها را در هم بکوبد.

اما اولین باری که بتمن به شکل تصویری متحرک بر قاب جادویی تلویزیون نقش بست، به سال ۱۹۴۳ برمی‌گردد. از آنجایی که آن زمان به چنین سریال‌هایی بودجه زیادی تعلق نمی‌گرفت، «بت‌موبیل» فقط یک خودروی کادیلاک ۱۹۳۹ کارخانه‌ای بود.

بتموبیل بر پرده نقره‌ای

بتموبیل 1966

از زمانی که بروس وین با ماشینش تبدیل به بتمن شد، این خودروی عجیب تغییرات بسیاری کرد اما تمام این تحولات تنها در کمیک‌ها، داستان‌ها یا سریال‌های تلویزیونی به چشم می‌خورد.

اما با ساخته شدن اولین فیلم سینمایی، بت‌موبیل هم وارد دنیای عجیبی شد تا هر روز امکانات عجیبش طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی را ذوق‌زده کند.

گرچه «Batman: The Movie» که در سال ۱۹۶۶ به عنوان اولین فیلم بلند در سینماها اکران شد، اما در واقع نسخه‌ سینمایی یک سریال تلویزیونی به حساب می‌آمد. ماشین بتمن در این نسخه، یک Lincoln Futura بود که در ایتالیا طراحی و ساخته شد.

برخی معتقدند با وجود تمام تغییراتی که بعدها در بت‌موبیل به وجود آمد، اما ورژن ۱۹۶۶ یکی از بهترین‌ خودروهای بتمن است چون از طرحی واقعی الهام گرفته و اصالت و شخصیتی متفاوت دارد.

آغاز ویراژهای بی پایان بتموبیل

بتموبیل 1989

رفته رفته ابرقهرمان داستان ما محبوب‌تر شد و بیشتر در کمیک‌ها و سریال‌ها دیده می‌شد. هرچه جلوتر می‌آمدیم، طراح‌ها جزئیات بیشتری را به «بت‌موبیل» اضافه می‌کردند.

بالاخره پس از ۲۳ سال، در تابستان سال ۱۹۸۹ بتمن توانست بار دیگر به سینماها راه پیدا کند. با توجه به جذابیت‌های متفاوت سینما، طراحان دست به طراحی جدید برای بتمن زدند.

اینجا بود که تفکر تیم برتون به عنوان کارگردان وارد ماجرا شد. برادران وارنر از تیم برتون خواستند سبک منحصر به فرد خودش را با آنتون فورست به عنوان طراح تولید و جولیان کالدو به عنوان تصویرگر مفهومی بت‌موبیل به فیلم بیاورند.

تیم سازنده این خودرو تمام تصورات را بر هم زدند و طرحی نو ارائه کردند. خودروی تازه ترکیبی بود از زیبایی طراحی کلاسیک و نیرویی بی‌رحم. برای ساخت این نسخه، تیم تولید دو شاسی ایمپالا را به هم متصل کردند و خودرو از یک شورلت V8 نیرو می‌گرفت.

بتمن باز می گردد

بتموبیل 1995

حالا بتمن آنقدر محبوب شده بودند تا سازندگان با خیالی راحت بابت فروش در گیشه، به سراغ ساختش بروند. همین شد که تنها ۳ سال بعد، سومین فیلم با حضور این شخصیت ساخته شد.

بعد هم دنباله این قسمت در سال ۱۹۹۵ روی پرده رفت. جوئل شوماخر، کارگردان این قسمت بود. او تصمیم گرفت تا از یک بت‌موبیل جدید رونمایی کند.

این بار بارابارا لینگ طراحی این خودرو خارق‌العاده را بر عهده گرفت. طراح این بار می‌خواست زیبایی‌ها طبیعی‌تر به نظر برسند. پس خطوط پیچیده خودرو را برجسته کرد. در این اتومبیل پانل‌های موتور، چرخ‌ها و زیرشاخه به‌طور غیرمستقیم روشن می‌شدند. همین طور چرخ‌ها طوری طراحی شدند تا وقتی اتومبیل حرکت می‌کند، علامت‌های خفاشی صاف بمانند.

بخت بد بتموبیل در «بتمن و رابین»

دو سال بعد «بتمن و رابین» اکران شد اما آنقدر مورد انتقاد قرار گرفت که امتیازش در IMDb به عدد وحشتناک ۳.۶ رسید. این اصلا خبر خوبی برای ماشین فوق‌العاده بتمن نبود چون با وجود کاپوت شفافی که با نشان دادن موتور، جذابیتی دو چندان پیدا کرده بود اصلا محبوبیتی پیدا نکرد.

بتموبیل تبدیل می شود

بتموبیل 2005

سه گانه «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ روایتگر داستان‌های بتمن بود. بت‌موبیل در فیلم او آنقدر تغییر کرده بود که انگار کسی آن را کوبیده و از نو ساخته است.

تا آن روز این اتومبیل، نظامی‌ترین نسخه بت‌موبیل ساخته شده بود و آنقدر تجهیزات داشت که خودش به تنهایی یک ارتش به حساب می‌آمد. قدرت اصلی این بت‌موبیل از یک شورلت 350 V8 با قدرت ۵۰۰ اسب بخار تامین می‌شد که چهار لاستیک ۴۴ اینچی Super Swamper را از طریق محورهای تیتانیومی هدایت می‌کرد.

جنگ دو ابرقهرمان

بتموبیل 2016

سال ۲۰۱۵، سال رویارویی بتمن و سوپرمن بود. این بار هم ظاهر بت‌موبیل تغییرات قابل توجهی داشت البته برخی معتقدند این تغییرات ماشینش این ابرقهرمان را بیش از اندازه ساده کرده است.

در این نسخه علاوه بر تمامی اسلحه‌های قبلی، یک مسلسل کالیبر ۵۰ هم روی کاپوت جای اسلحه‌های جلویی را گرفت و یک سلاح صوتی هم اضافه شد. در این سری، بت‌موبیل می‌توانست با سرعت سرسام‌آور ۲۵۰ مایل در ساعت براند.

آخرین بتموبیل

بتمن 2022

این روزها که در میانه آوریل ۲۰۲۲هستیم، آخرین فیلم بتمن روی پرده نقره‌ای در حال اکران است و احتمالا تا چند روز آینده در پلتفرم‌های آنلاین به نمایش درمی‌آید. گرچه این فیلم تاکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته اما بت‌موبیلش آنچنان که باید دلچسب یا متفاوت نیست. البته این ماشین سوختش را از راکت عقب می‌سوزاند و با سرعتی وحشتناک خیابان‌ها را بهم می‌ریزد اما اگر قرار باشد آن را با نسخه‌های قبلی مقایسه کنیم، نمی‌تواند جایگاه چندان بالایی در رده‌بندی محبوب‌ترین‌ها پیدا کند.

فروش آنلاین خودرو

فاطمه امین الرعایا