کمیسیون خودرو و نحوه محاسبه آن

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ کمیسیون خودرو و نحوه محاسبه آن

در سال‌های اخیر، خودرو نه به عنوان یک کالای مصرفی، بلکه بیشتر در قالب یک کالای سرمایه‌ای خرید و فروش می‌شود. فروش خودرو و خرید ماشین در بازار آزاد به دو شیوه حضوری و غیرحضوری قابل انجام است. در روش‌های حضوری، بنگاه‌ها و نمایشگاه‌ها واسطه معامله ماشین هستند و در ازای ارائه خدمات خود، مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند. این مبلغ به قیمت فروش خودرو بستگی دارد و طبق اصول خاصی محاسبه می‌شود. هم فروشنده و هم خریدار سهم یکسانی در پرداخت حق کمیسیون خودرو دارند. در حقیقت حق کمیسیون پس از محاسبه و افزودن مالیات بر ارزش‌افزوده، بین طرفین معامله نصف می‌شود. برای معامله ماشین باید با نحوه محاسبه کمیسیون فروش خودرو آشنایی داشته باشید.

حق کمیسیون خودرو چیست؟

حق کمیسیون خودرو چیست؟

در معاملات خودرویی علاوه بر فروشنده و خریدار، شخص ثالثی به عنوان واسط ایفای نقش می‌کند و خدماتی را به دو طرف معامله ارائه می‌دهد. این شخص در ازای خدمت‌رسانی خود، هزینه‌ای را از طرفین دریافت می‌کند که به آن، حق کمیسیون می‌گوییم.

حق کمیسیون فروش خودرو به هزینه‌ای گفته می‌شود که بنگاه معاملاتی و نمایشگاه‌دار در ازای مشاوره و انجام خدمات مختلف در زمان معامله از طرفین دریافت می‌کند. تعرفه کمیسیون خودرو به ارزش واقعی ماشین در زمان معامله بستگی دارد و مبلغ آن در شهرهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، فروشنده و خریدار خودرو در شهری مانند تهران، هزینه کمیسیون متفاوتی را نسبت به طرفین معامله در شهر میبد یزد پرداخت می‌کنند.

هزینه کمیسیون در هر شهرستان طی مصوبه‌ای توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل همان شهرستان محاسبه می‌شود. این هزینه از چشم فروشنده و خریدار مخفی نیست و باید در معرض دید و اطلاع عموم قرار گیرد.

محاسبه کمیسیون خودرو در بنگاه

قیمت خودرو پیوسته در حال افزایش است و جای تعجبی ندارد که هزینه کمیسیون نیز حداقل به طور سالانه تغییر پیدا کند. هر بنگاه و نمایشگاه خودرو را می‌توان به عنوان یک واحد صنفی در نظر گرفت که زیر نظر اتحادیه مشغول فعالیت هستند. اتحادیه صنفی در هر سال، حق کمیسیون فروش خودرو را محاسبه و به بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های خودرو اعلام می‌کند. حق کمیسیون ماشین، مبلغی است که بین طرفین معامله نصف، و به طور یکسان از آن‌ها دریافت می‌شود. اما حق کمیسیون فروش خودرو در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

حق کمیسیون فروش خودرو در سال ۱۴۰۳

همان‌طور که خرید و اجاره خانه در بنگاه‌ها و مشاوره‌های املاکی انجام می‌شود، معامله خودرو در بازار آزاد نیز توسط بنگاه‌داران و نمایشگاه‌داران صورت می‌گیرد. بنگاه‌ها و نمایشگاه‌ها زیر نظر کمیسیون نظارت هستند که هر ساله مبلغ کمیسیون را محاسبه می‌کند و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. هر بنگاه و نمایشگاه ملزم به رعایت حق کمیسیون خودرو اعلام‌شده توسط اتحادیه است و نباید مبلغی کمتر یا بیشتر از آن را از فروشنده و خریدار دریافت کند.

در سال ۱۴۰۲، حق کمیسیون فروش خودرو در ازای خدمات و امور انجام‌شده جهت به ثمر رساندن معامله، یک درصد قیمت خودرو بعلاوه مالیات بر ارزش افزوده اعلام شده است. به عنوان مثال، اگر خودرویی ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد، حق کمیسیون آن ۵ میلیون تومان می‌شود. برای محاسبه ارزش افزوده نیز باید مبلغ ۵ میلیون تومان را ضربدر ۹ درصد کرد که عدد ۴۵۰ هزار تومان به دست می‌آید. مبلغ ارزش‌افزوده با حق کمیسیون جمع و بین طرفین معامله نصف می‌شود. بنابراین هر یک از طرفین می‌بایست مبلغی برابر با ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان (۲.۵ میلیون تومان به‌علاوه ۲۲۵ هزار تومان) را به عنوان حق‌الزحمه بنگاه خودرو یا همان حق کمیسیون پرداخت کنند.

سامانه محاسبه کمیسیون ماشین

اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های آنلاین متعددی برای محاسبه کمیسیون فروش خودرو ماشین وجود دارند که برخی آن‌ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. به‌طور کلی، یک روش ساده و بدون هزینه برای محاسبه حق کمیسیون خودرو وجود دارد. با ورود به این سامانه‌ها تنها کافی‌ست مبلغ خودرو را به تومان وارد کنید و دکمه سبزرنگ محاسبه کمیسیون را فشار دهید تا میزان تعرفه کمیسیون برای طرفین معامله، مالیات ارزش‌افزوده و جمع کل دریافتی از هر طرف روی نمایشگر ظاهر شود.

هزینه قولنامه خودرو در نمایشگاه

هزینه قولنامه خودرو در نمایشگاه یا بنگاه، همان حق کمیسیون اعلام‌شده توسط اتحادیه، یعنی یک درصد قیمت خودرو است. البته ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کمیسیون نیز به این مبلغ اضافه می‌شود. در صورت دریافت کد رهگیری برای قولنامه ماشین، مبلغ جزیی دیگری نیز باید پرداخت شود. همچنین برخی نمایشگاه‌داران و بنگاه‌داران ممکن است به منظور کارشناسی خودرو، هزینه بیشتری را از فروشنده یا خریدار طلب کند.

درصد کمیسیون نمایشگاه

حق کمیسیون نمایشگاه هیچ تفاوتی با حق کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی خودرو ندارد. این رقم هر ساله توسط اتحادیه صنفی نمایشگاه‌های اتومبیل محاسبه و به واحدهای مختلف اعلام می‌شود. تمام بنگاه‌داران و نمایشگاه‌داران ملزم به رعایت نرخ اعلامی توسط اتحادیه هستند و نباید مبلغی بیشتر یا کمتر را به عنوان کمیسیون از فروشنده و خریدار خودرو دریافت کنند.

حق کمیسیون نمایشگاه در سال ۱۴۰۳ به‌طور کلی یک درصد مبلغ فروش خودرو است که سهم هر طرف، ۰.۵ درصد می‌شود. برای یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی، حق کمیسیون در مجموع ۵ میلیون تومان است و هر طرف می‌بایست ۲۵۰۰۰۰۰ تومان بابت حق‌الزحمه پرداخت کنند.

البته پرداخت هزینه مالیات بر ارزش افزوده نیز بر عهده فروشنده و خریدار و برابر ۹ درصد حق کمیسیون است. مالیات بر ارزش‌افزوده کمیسیون خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی، مبلغی معادل ۴۵۰ هزار تومان می‌شود و سهم طرفین معامله، ۲۲۵ هزار تومان خواهد بود. بنابراین در هنگام خرید یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی از نمایشگاه، خریدار باید مبلغ ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان را به عنوان حق کمیسیون پرداخت کند.

جریمه دریافت کمیسیون بیشتر از مصوب

بنگاه و نمایشگاه خودرو باید مبلغ دقیق حق کمیسیون را به مشتری اعلام کنند. در صورت عدم شفاف‌سازی حق کمیسیون و دریافت هزینه بیشتر بابت معامله خودرو، فروشنده و خریدار قادر به شکایت واحد صنفی متخلف هستند. بهترین مرجع جهت رسیدگی به اختلافات یا مشکلات مربوط به محاسبه و دریافت کمیسیون ماشین، اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل است.

نحوه فروش خودرو بدون کمیسیون

نحوه فروش خودرو بدون کمیسیون

اگرچه دریافت حق کمیسیون توسط بنگاه‌ها و نمایشگاه‌ها امری مجاز و قانونی است، ولی بدون هزینه‌ای اضافی بر دوش فروشنده و خریدار است. در حقیقت معامله خودرو به پرداخت هزینه‌هایی همچون هزینه نقل و انتقال، تعویض پلاک و… نیاز دارد. اگر فروشنده و خریدار بدون واسطه با یکدیگر ملاقات کنند و وارد فرایند معامله شوند، پرداخت هیچ هزینه‌ای به عنوان کمیسیون خودرو بر آن‌ها متحمل نمی‌شود.

در دنیای امروزی که اکثر امور، از جمله خرید و فروش خودرو از طریق پلتفرم‌ها و بسترهای اینترنتی صورت می‌گیرد، نقش واسطه‌ها به طور قابل‌توجهی کمرنگ شده است. در حال حاضر سامانه‌های آنلاین متعددی وجود دارند که عملیات خرید و فروش خودرو را سهولت می‌بخشند. برخی از آن‌ها، فروشنده و خریدار را با یکدیگر آشنا می‌کند و برخی دیگر مثل خودرو۴۵ با خرید و فروش فوری خودرو، معاملات خودرویی را سرعت می‌دهد.

خودرو45 پلتفرم امن خرید و فروش خودرو است که هیچ مبلغی به عنوان حق کمیسیون در آن از فروشنده دریافت نمی‌شود. معامله ماشین در خودرو۴۵ بسیار آسان و بدون دردسر است و هزینه‌ها به صورت آنی پرداخت می‌شوند. این شرکت ماشین شما را به صورت رایگان مورد کارشناسی قرار می‌دهد و سپس در طی یک فرایند قیمتی را اعلام می‌کند. در صورت موافقت، ماشین خود را به خودرو۴۵ می‌فروشید و هزینه آن را ۲۴ ساعت کاری بعد دریافت می‌کنید. به همین سادگی و بدون نیاز به سروکله زدن با واسطه‌ها و پرداخت کمیسیون، خودرو45 بستری امن، سریع و آسان را برای خرید و فروش ماشین فراهم می‌آورد.

نتیجه گیری

در هنگام خرید و فروش خودرو از طریق بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های اتومبیل، مبلغی به عنوان حق کمیسیون و در ازای خدمات ارائه‌شده برای انجام معامله پرداخت می‌شود. این مبلغ بستگی به قیمت فروش خودرو دارد و نرخ آن توسط اتحادیه نمایشگاه داران مشخص می‌شود. نرخ کمیسیون فروش خودرو باید در معرض دید مشتریان قرار گیرد. عدم توجه به نرخ اعلامی و دریافت هزینه بیشتر بابت کمیسیون، تخلف به حساب می‌آید. اگرچه در معاملات حضوری، پرداخت کمیسیون به واسطه‌ها امری بدیهی و قانونی تلقی می‌شود، ولی خرید و فروش خودرو لزوما شامل پرداخت حق کمیسیون خودرو نمی‌شود. بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی و آنلاین مثل خودرو۴۵ نقش واسطه‌ها را از میان برداشته و با حذف حق کمیسیون، معامله ماشین را به‌صرفه‌تر و ساده‌تر می‌کنند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45