بررسی جیلی RV-7 نسخه هاچبک امگرند EC7 در ایران

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ بررسی جیلی RV-7 نسخه هاچبک امگرند EC7 در ایران

جیلی امگرند RV-7 نسخه هاچبک مدل سدان امگرند EC7 محسوب می‌شود که از سال ۲۰۰۹ تاکنون تولید آن در قالب سه نسل تداوم داشته است.

این خودرو با هر دو مدل سدان و هاچبک طی سال ۲۰۱۳ به بازار کشورمان وارد شد. نسخه هاچبک در آن زمان به دلیل طراحی ظاهری جذاب و امکانات مناسب مورد توجه مشتریان هاچبک سوار قرار گرفت. از جمله تفاوت‌های نمونه هاچبک نسبت به مدل سدان می‌توان به طراحی متفاوت چراغ‌ها و تغییر لچکی شیشه عقب اشاره کرد.

متاسفانه به دلیل رویه نامناسب واردات، این محصول نسبتا باکیفیت از کمپانی جیلی نتوانست به جایگاهی شایسته و درخور در بازار ایران دست پیدا کند. در ادامه مطلب قصد داریم تا جیلی امگرند RV-7 را از جنبه‌های مختلف نظیر طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، امکانات، وضعیت فروش و غیره مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری جیلی RV-7

شمایل بیرونی جیلی RV-7 به خوبی توانسته یک خودرو هاچبک خانوادگی را به نمایش گذاشته و ضمن ارائه ظاهری عامه پسند، اشکال هندسی و خطوط پیچیده و فوق مدرن در آن به چشم نمی‌خورد. در نمای روبرو شاهد چراغ‌هایی با طراحی نسبتا متفاوت از مدل سدان هستیم که در دو طرف یک جلو پنجره ذوزنقه‌ای شکل جای گرفته و حالتی نسبتا تهاجمی را به چهره این‌ هاچبک چینی بخشیده است.

مجرای هواکش بزرگ در پایین سپر به علاوه قاب مه شکن‌ها در دو طرف آن نیز در نوع خود از طراحی متعارف، نسبتا بی‌آلایش و هماهنگ با المان‌های اصلی چهره جیلی RV برخوردار شده است. درب کاپوت حالتی برجسته داشته و در کنار خط شانه‌ای ترسیم شده روی پروفیل جانبی، موجب کاهش سادگی فرم بدنه و خوش‌تراش‌تر به نظر رسیدن نمای کلی این محصول چینی شده است. در نمای عقب نیز از چراغ‌های یک تکه به فرمی ساده اما متناسب با انواع جلو بهره برده شده و در کنار حالت نسبتا سه بعدی و برجسته سپر و همچنین طراحی متناسب درب صندوق، فرمی تقریبا مناسب و قابل قبول برای نمای عقب جیلی آر وی-7 رقم زده است.

در مجموع باید اظهار داشت که نمای کلی جیلی RV-7 گرچه در مقایسه با هاچبک‌های مدرن چندان مهیج و اسپرت به نظر نمی‌رسد. با وجود این جیلی  امگرند 7 هاچبک در بازار کم تنوع ایران توانسته کلاس شخصیتی خاصی برای خود کنار بگذارد و رضایت نسبی مالکان را نسبت به این سبک از طراحی ظاهری تا حدود زیادی به دست آورد.

 

طراحی ظاهری جیلی RV-7

طراحی داخلی جیلی RV-7

با ورود به کابین جیلی RV-7 شاهد طراحی بسیار ساده با استفاده از المان‌های عمدتا مستطیل شکل به ویژه روی کنسول میانی خواهید بود که خلاقیت چندانی در طراحی آنها به چشم نمی‌خورد اما کلیدها و دکمه‌ها با نظم و ترتیب دلنشینی در کنار یکدیگر جای داده شده‌اند. فرم مستطیلی دریچه‌های تهویه تعبیه شده در کنسول میانی داشبورد، نمایی بسیار قدیمی برای کابین این خودرو به وجود آورده است. همچنین طراحی غربیلک فرمان چهار شاخه نیز بسیار ساده صورت پذیرفته و نمی‌توان حس و حالی هیجان برانگیز در آن احساس کرد. پنل کیلومتر شمار نیز وضعیت مشابهی داشته و چندان جذاب به نظر نمی‌رسد.

سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیز همسطح با دیگر خودروهای این رنج قیمتی بوده و در نوع خود قابل قبول به نظر می‌رسد. از سوی دیگر کابین جیلی امگرند7 هاچبک جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال فضای مناسبی را در اختیار قرار داده و حتی‌الامکان محدودیت زیادی بر آنها تحمیل نخواهد کرد. همچنین صندوق عقب این خودرو ظرفیتی معادل 390 لیتر داشته و می‌تواند نیازهای مسافرتی خانوادگی را به خوبی تامین سازد. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی داخلی کابین جیلی RV چندان جذاب به نظر نمی‌رسد اما در بازار کم تنوع ایران و در مقایسه با محصولات هم‌دوره آن نمی‌توان انتقاد چندانی به کابین این خودرو وارد دانست.

 

طراحی داخلی جیلی RV-7

آپشن ها و امکانات امگرند جیلی

جیلی امگرند 7 هاچبک در مدل اتوماتیک خود به امکانات زیر مجهز شده است:

حسگر فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، چراغ بدرقه، فرمان هیدرولیک دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر ۶.۵ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب USB، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین + جانبی و پرده‌ای ، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده هشت حالته برقی، صندلی سرنشین با تنظیم دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف و شیشه‌بالابر آنتی ترپ.

مشخصات فنی جیلی RV-7

جیلی هاچبک در زیر درب کاپوت خود یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۸ لیتر پنهان کرده است. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۱۳۷ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن نیز معادل ۱۷۲ نیوتن متر اعلام شده است. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک و یا پنج سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. ماحصل به خدمت‌گیری این پیشرانه و جعبه دنده به شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدودا ۱۴ ثانیه‌ای برای مدل اتوماتیک و ۱۳ ثانیه در مدل دنده‌ای ختم شده است. حداکثر سرعت این خودرو نیز معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن 7.5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود. حجم باک سوخت این هاچبک ۱۲۹۶ کیلوگرمی برابر با ۵۰ لیتر در نظر گرفته شده است.

مزایا و معایب جیلی RV-7

در بحث نقاط قوت این هاچبک چینی می‌توان به کیفیت ساخت مناسب، فضای داخلی جادار، امکانات رفاهی متقاعدکننده و امکانات ایمنی بسیار مناسب و برتر از رقبای هم‌رده اشاره کرد. از سوی دیگر واردات محدود این خودرو سبب شده تا آن‌طور که بایدوشاید در بازار دست دوم مورد توجه مشتریان قرار نگیرد. همچنین تعلیق نسبتا خشک و اسپرت این خودرو نیز گرچه موجب پایداری بهتر آن در سر پیچ‌ها می‌شود اما از کیفیت سواری و راحتی سرنشینان کاسته است.

 

نمای عقب جیلی امگرند RV7

بازار عرضه و تقاضا جیلی RV-7 در ایران

جیلی 7 هاچبک علی‌رغم برخورداری از شایستگی‌ها و برتری‌هایش نسبت به رقبای هم‌رده، به دلیل عدم تداوم واردات و همچنین فقدان خدمات پس از فروش مناسب نتوانست آن طور که بایدوشاید جایگاه مطلوبی در میان مشتریان ایرانی برای خود دست‌وپا کند. بنابراین باید گفت که جیلی RV-7 در بازار ایران از معاملات چندان پررونقی سود نبرده و خرید و فروش آن در میان خریداران ایرانی با سرعت مطلوب و رونق مقبول صورت نمی‌گیرد. البته لازم به ذکر است که مسلما اگر وضعیت واردات این خودرو به صورت گسترده‌تر و مداوم‌تر ادامه پیدا می‌کرد، حالا جیلی هاچبک یکی از محبوب‌ترین هاچبک‌های بازار ایران به شمار می‌رفت.

 

نویسنده: حسین باباپور