بررسی مشخصات فنی پژو 208 مدل ۲۰۲۰

۲۲ تیر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی پژو 208 مدل ۲۰۲۰

پژو ۲۰۸ یک هاچبک ریزنقش از سری تولیدات کمپانی فرانسوی پژو-سیتروئن است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۲ به معرض نمایش گذاشته شد.

 

این محصول که در کارخانه رنو واقع در کشور اسلواکی به تولید می‌رسید، ابتدا در قالب یک هاچبک سه در و سپس با مدل پنج در راهی بازارها شد. شرکت ایران خودرو پس از امضای توافق همکاری مشترک با کمپانی پژو تصمیم به تولید پژو ۲۰۸ در ایران گرفت؛ اما این قرارداد هیچ‌گاه به نتیجه نرسید و تاکنون پژو ۲۰۸ موفق به حضور در بازار کشورمان نشده است.

همچنین شرکت فرانسوی از سال ۲۰۱۹ نسل دوم پژو ۲۰۰۸ را با طراحی بسیار جسورانه و اسپرت‌تر به دست مشتریان خود رساند که موجب استقبال گسترده‌تر خریداران از این هاچ‌بک جذاب شد. به هر حال در مقاله پیش رو قصد داریم تا پژو ۲۰۸ را از لحاظ طراحی ظاهری، امکانات، مشخصات فنی، وضعیت فروش پژو 208 در بازار خودرو های داخل و … مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

 

طراحی ظاهری پژو ۲۰۸

طراحی ظاهری نسل اول پژو ۲۰۸ را به نوعی می‌توان نسخه متحول شده بر اساس پژو ۲۰۶ دانست با این تفاوت که در اینجا با یک طرح بسیار مدرن‌تر و همراه با خطوط سیال و روان بیشتر و جزئیات گسترده‌تر مواجه هستیم. طراحی نسل اول پژو ۲۰۸ از شاخصه‌های اسپرت کمتری نسبت به نسل دوم برخوردار بوده و بیشتر جهت مصارف خانوادگی ترسیم شده است. استفاده از یک دریچه تهویه بزرگ در وسط سپر که از گوشه‌ها به چراغ‌ها متصل شده و هم‌زمان نقش جلوپنجره را نیز ایفا می‌کند، چیزی است که شاید در بسیاری از محصولات مشاهده شده و چندان خلاقیت زیادی در آن به خدمت گرفته نشده است.

طرح کشیده چراغ‌های جلو در مهیج‌ و جسورانه‌تر جلوه دادن چهره این هاچبک نقش بسزایی دارد که شاید چندان با طراحی خانوادگی بدنه همخوانی نداشته باشد. طراحان شرکت پژو سعی کرده‌اند تا با استفاده از حجم‌دهی‌های متناسب روی پروفایل جانبی و همچنین استفاده از برخی خطوط برجسته روی درب کاپوت، سبب کاهش سادگی فرم بدنه پژو ۲۰۸ نسل اول شده و نمای خوش‌فرم‌تری از این هاچبک کوچک به نمایش بگذارند. اولین نکته‌ای که پس از نگاه به نمای پشت پژو ۲۰۸ نظر شما را جلب خواهد کرد، حالت حجیم و قوس‌دار سپر عقب است که شاید چندان متناسب با سایر بخش‌های بدنه به نظر نرسد. طراحی چراغ‌ها نیز گرچه خلاقانه است اما نمی‌توان آنها را بسیار دل‌چسب دانست و در یک کلام باید گفت که نمای عقب پژو ۲۰۸ از هماهنگی کمتری با سایر المان‌های ظاهری این محصول برخوردار است. طور کل در یک جمع‌بندی می‌توان اظهار داشت نمای ظاهری پژو۲۰۸ نسل اول که شرکت ایران خودرو قرار بود آن را به بازار کشورمان وارد کند، از جلوه تقریبا مدرن و مناسبی به ویژه در بازار ایران برخوردار بوده و در صورت عرضه می‌توانست نظرات مثبت بسیاری از مشتریان را نسبت به خود جلب سازد.

 

طراحی ظاهری پژو ۲۰۸

طراحی داخلی پژو ۲۰۸

پس از ورود به فضای داخل پژو ۲۰۸ متوجه سبک طراحی نسبتا اسپرت، جسورانه‌ و خلاقانه این محصول خواهید شد. به ویژه بخش‌هایی همچون پنل کیلومترشمار پشت فرمان که مکان قرارگیری آن کمی تغییر یافته است بعلاوه حالت خاص فرم کنسول میانی نیز در نوع خود جالب توجه و متفاوت به نظر می‌رسند. طراحی بخش‌هایی همچون اهرم تعویض دنده، رودری‌ها و سایر نقاط کابین نیز نسبت به محصولات مشابه حالتی متمایز داشته و المان‌های مدرنی از خود به نمایش می‌گذارند.

جنس متریال به کار گرفته شده در پژو ۲۰۸ نیز در قیاس با سایر محصولات هم‌رده تقریبا مناسب بوده و حس بدی از لمس آنها در ذهن به وجود نمی‌آید. همچنین گنجایش کابین در ردیف جلو کاملا مناسب است اما سرنشینان بلندقد در ردیف عقب با محدودیت‌هایی از ناحیه سر و زانوها مواجه خواهند بود.

حجم صندوق عقب پژو ۲۰۸ چندان وسیع نبوده و حدود ۲۸۵ لیتر فضا در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار می‌دهد که بیشتر متناسب با نیازهای یک خانواده دو نفره خواهد بود. ناگفته نماند که درصورت تا کردن صندلی‌های عقب این حجم به ۱۰۷۶ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. به طور کل باید عنوان داشت که طراحی داخلی پژو ۲۰۸ از شمایل مدرن و متفاوتی برخوردار بوده که البته شاید برخی افراد نسبت به این سبک طراحی انتقاداتی داشته باشند و آن را نپسندند. با این حال به نظر می‌رسد افراد جوان‌تر بتوانند راحت‌تر با این نوع طراحی داخلی کنار بیایند. گنجایش داخلی کابین این خودرو نیز چندان مناسب خانواده‌های پرجمعیت نخواهد بود.

 

طراحی داخلی پژو ۲۰۸

آپشن‌ها و امکانات پژو208

مشخص نیست پژو ۲۰۸ نسل اول قرار بود با چه امکاناتی وارد بازار کشورمان بشود. با این حال از جمله مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی که شرکت پژو برای این محصول خود در نظر گرفته است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم ترمزABS، توزیع نیروی ترمز EBD، کنترل کشش، ترمز کمکی، ترمزهای دیسکی خنک شونده، شش عدد کیسه هوای ایمنی، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی با شش بلندگو، پورتusb ، بلوتوث، نمایشگر لمسی هفت اینچی، سامانه رهیاب، روکش صندلی چرمی، آینه وسط الکتروکرومیک، شیشه‌ بالابر برقی آنتی‌ترپ، چراغ‌های اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سنسور باران، ورود بدون کلید، کامپیوتر سفری، دماسنج.

مشخصات فنی پژو208

شرکت‌ پژو پیشرانه‌های متعددی را برای این محصول خود در نظر گرفته است؛ با این حال اگر بخواهیم به یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های آن جهت ورود به ایران اشاره کنیم، باید از پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی تنفس طبیعی چهار سیلندر نام ببرید. توان خروجی این پیشرانه برابر با ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه می‌رسد که این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی روانه چرخ‌های جلو خواهد شد.

شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۸ برابر با ۸ ثانیه بوده و حداکثر سرعت این خودرو به رقم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ناگفته نماند که میانگین مصرف سوخت این خودرو ۱۱۰۰ کیلوگرمی برابر با ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود. با توجه به مشخصات فنی ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که چابکی و عملکرد فنی این هاچبک ریزنقش فرانسوی نسبتا جذاب بوده و می‌تواند نیازهای خانواده‌ها و جوانان را به حد معقول برآورده سازد.

مزایا و معایب پژو 208

از جمله مزیت‌های پژو ۲۰۸ باید به مواردی همچون: طراحی ظاهری جذاب، طراحی کابین متمایز، امکانات رفاهی مناسب، سطح ایمنی بالا و عملکرد فنی نسبتا خوب اشاره کرد. از سوی دیگر می‌توان از کابین نه چندان جادار و صندوق عقب کوچک به عنوان نقاط ضعف پژو ۲۰۸ نام برد.

نمای داخلی پژو208

وضعیت فروش پژو ۲۰۸ در ایران

همانطور که اشاره شد پژو ۲۰۸ هیچ‌گاه موفق به حضور در بازار کشورمان نشد اما انتظار می‌رود در صورت عرضه این هاچبک به بازار کم تنوع ایران و قیمت‌گذاری متعادل روی این محصول، شاهد وضعیت فروش نسبتا پررونق و مطلوبی برای پژو 208 در بازار ایران خواهیم بود.

 

 

نویسنده: حسین باباپور