جنسیس؛ کابوس جدید برندهای آلمانی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ جنسیس؛ کابوس جدید برندهای آلمانی

مدتی است که نام برند لاکچری جنسیس را بیش از هر زمان دیگری می‌شنویم. به نظر می‌رسد که این زیر مجموعه نوپا قصد دارد با کنار زدن خودروسازان اروپایی و مهم‌ترین برندها و همچنین با ارائه شاهکارهایی لاکچری به بازار برخی از کشورها، معادلات جهانی را بر هم زده و بینی رقبا را به خاک بکشد.

این برند کره‌ای اخیرا از یک مدل مفهومی جدید رونمایی کرده و روی دیگری از شاهکار هنری را به جهان نشان داد. مدل مفهومی جنسیس X یک خودرو الکتریکی پیشرفته، لوکس و تمام عیار است که در شیکی و خوش ساختی، هیچ از محصولات بی ام و یا مرسدس-بنز کم ندارد. در حالی که همیشه به دنبال ردپای حداقل یک برند آلمانی یا اروپایی در طراحی خودروهای لوکس روز می‌گردیم، Genesis ثابت کرد که ملیت در قبضه کردن بازار دیگر نقشی ندارند و دوران انحصار طلبی غول‌های خودروسازی آلمانی، رو به پایان است.

چند سالی می‌شود که این زیر مجموعه Hyundai به دنبال پیشرفت، دیده شدن و پارو کردن  جوایز مختلف است. در آنِ واحد، جنسیس سعی می‌کرد با معرفی محصولات لوکس و پیشرفته به بازار آمریکا، خود را در دل خریداران وفادار این کشور باز کند. این فعالیت‌های جاه طلبانه، باعث شد تا کمپانی‌هایی مانند BMW، Lexus، Mercedes-Benz و Audi خود را برای جنگی تمام عیار آماده کرده و لباس رزم بپوشند.

جنسیس X کانسپت

شخصیت مستقل جنسیس  و علت موفقیتش

Ed Kim، معاون رئیس دپارتمان تجزیه وتحلیل صنعت AutoPacific باور دارد در دورانی که همه برندها به دنبال تقلید از بی ام و هستند، جنسیس شخصیت و زبان طراحی مخصوص به خود را دارد. این موضع گیری، راه‌های پیشرفت بیشماری سر راه جنسیس کره‌ای قرار می‌دهد. Sang Yup Lee، سرپرست تیم طراحی این برند آسیایی باور دارد که معماری «دو خط»، الگوهای G-Matrix و چراغ‌های LED از مشخصه‌های بارز این برند بوده و در همان نگاه اول محصولاتش را از خودروهای رقبای دیگر، متمایز می‌سازد.

یکی دیگر از نشانه‌های طراحی این برند، اعتقاد به «زیبایی در فضای خلوت و سفید» است. Luc Donckerwolke، سرپرست ارشد تیم خلاقیت و ایده پردازی جنسیس در این باره می‌گوید: «در دنیای پر از جزئیات، داشتن “خلوص” اولین اولویت ماست. ما بیشتر به شیکی و سادگی باور داریم تا به طراحی‌های شلوغ. ما حواس راننده را با تجمع دکمه‌های مختلف پرت نمی‌کنیم بلکه سعیمان بر این است با ادغام و به نحوی هوشمندانه‌، ایمنی و سرگرمی آن‌ها را فراهم کنیم. طراحی همان برند و برند نیز همان طراحی است.»

جنسیس کره ای تنها نیست

البته که طراحی‌های جذاب و سلیقه‌ای ستودنی، تنها مختص زیر مجموعه لوکس هیوندای نیست. به جرات می‌توان گفت که خودروهای اسپرت و خوش ساخت برندی همچون Aston Martin هم به نحوی در این بازار وسیع دلبری می‌کنند. با این حال این کمپانی بریتانیایی همیشه به دنبال سود است. طبق باور تحلیلگران این صنعت بزرگ و مهم، جنسیس نیز به عنوان بخشی از عالم خودروسازی با مشکلات زیادی رو به روست که توان حل آن‌ها را ندارد. به طور مثال، Jeff Schuster، یکی از تحلیلگران LMC Automotive گفت: « آیا ما واقعا به دنبال یک برند لوکس دیگر هستیم که به پای رقبا برسد؟ در حال حاضر جبهه خودروهای لاکچری متعلق به برندهای آلمانی است. زیرا رقابت با اروپایی‌ها ساده نیست.»

او باور دارد که اگر برند نسبتا نوپایی مانند جنسیس به دنبال گرفتن بخش وسیعی از بازار خودروهای لاکچری در دستان خود است، به سلاح‌های بیشتری (به جز طراحی آوانگارد و خاص) برای مقابله با خودروسازانی همچون Alfa Romeo، Acura یا Infiniti نیاز دارد. او می‌گوید سر پا نگه داشتن یک برند با محصولات محدود و خاص مشکل است و 18 ماه آینده، آزمونی سخت و مهم برای این خودروساز کره‌ای محسوب می‌شود.

جنسیس GV80

اکنون ریسمان موفقیت جنسیس در دستان خط تولید شاسی بلندهای این برند است. این خودروساز پاییز گذشته از GV80 رونمایی کرد که برای مقابله به مثل با Mercedes GLE و BMW X5 طراحی شده بود. این خودرو شیک و خوش ساخت به یک موتور 2.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر (یا یک پیشرانه 3.5 لیتری تویین-توربو V6) مجهز بود. GV80 دقیقا همان امکاناتی را ارائه می‌داد که برندهای دیگر با هزینه‌های بیشتر عرضه می‌کردند.

به باور Mark Del Rosso، مدیر عامل Genesis Motor آمریکای شمالی، این شاسی بلند یک نقطه عطف و دستاوردی بسیار مهم برای این برند بود. او می‌گوید که مدل‌های GV80 و GV70 به پیشرفت این خودروساز بزرگ کمک زیادی می‌کنند.

پیش‌تر این شرکت که با خط تولید سدان‌های بی نظیرش شناخته می‌شد، با ارائه سدان متوسطی مثل G80 و سپس سدان‌های اسپرتی همچون G90 و G70 بار دیگر جلب توجه کرد، اما این تلاش کافی نبود. به عقیده اد کیم، این یک اشتباه تاکتیکی در پاسخ به نیاز بازار «شاسی بلند دوست» این دوران بود.

حالا او اعتقاد دارد که GV80 به قدری کامل و همه چیز تمام است که پاسخگوی تمامی نیازهای خریداران و هواداران خواهد بود. او می‌گوید همه شواهد نشان می‌دهند که جنسیس حتی به کوچک‌ترین جزئیات هم وفادار است و آن‌ها را نادیده نمی‌گیرد.

پیش بینی می‌شود که به لطف GV70 و GV80 سهم این کمپانی از بازار شاسی بلندهای صنعت در سال میلادی جاری، از 1 درصد به 2 درصد افزایش پیدا کند. جامعه هدف این دو شاسی بلند جذاب نسل جوان‌تر است؛ بنابراین میانگین سنی خریداران محصولات جنسیس به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. طبق تحقیقات و آمار و ارقام، این کمپانی و Chrysler دو برندی هستند که بالاترین میانگین سن خریداران را (میانگین 65 سال) به خود اختصاص می‌دهند.

سال میلادی گذشته با فروش 16 هزار 384 دستگاه خودرو، این خودروساز به برند اول بازار لاکچری کشور آمریکا و البته به کابوس برندهای اروپایی و آلمانی تبدیل شد. این جایگاه افتخار آفرین در سال 2019 متعلق به بی ام و افسانه‌ای بود.

جنسیس قصد ندارد تنها به این موفقیت و افتخار زود گذر بسنده کند و می‌خواهد با پشت سر گذاشتن چالش‌ها و مشکلات پیش رو، به یک برند تک در بازار جهانی تبدیل شود. سران این کمپانی قصد دارند با مقاومت و تلاش هرچه بیشتر، 40 یا 50 سال آینده این برند را به نحو احسن رقم بزنند.

نام جنسیس نخستین بار در سال 2008 به جهان معرفی و طی هفت سال یعنی در 2015، به یک برند لوکس و زیر مجموعه‌ای مستقل تبدیل شد.

جنسیس G80

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان