علائم خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ علائم خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟

پمپ بنزین، سوخت را از باک به موتور پمپاژ می‌کند. اگر این قطعه به درستی کار نکند بنزین به موتور خودرو نمی‌رسد و احتراق صورت نمی‌گیرد در نتیجه خودرو خاموش می‌شود.

در ادامه دلایل مختلفی که سبب از کار افتادن دستگاه پمپ بنزین خودرو می‌شود، تشریح شده است.

نحوه کار پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین یکی از قطعات حیاتی در خودرو است که نقش مهم سوخت رسانی به موتور خودرو را به عهده دارد. محل قرارگیری این قطعه معمولا در باک بنزین است. از این جهت این قطعه را در باک خودرو قرار داده‌اند تا تماس مستقیم با بنزین داشته باشد و خنک شود. همچنین قرارگیری این قطعه در باک بنزین سبب کاهش سر و صدای آن می‌شود. پمپ بنزین سالم بنزین را با فشاری بین ۶ تا ۴ بار به موتور خودرو هدایت می‌کند. اگر فشار این قطعه کم شود، سوخت رسانی به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه موتور خودرو عملکرد درستی نشان نخواهد داد.

از سویی دیگر زیاد شدن فشار پمپ بنزین سبب به تحلیل رفتن فشار شکن‌ها خواهد شد در نتیجه به قطعات دیگر صدمه وارد می‌شود.

پمپ بنزین خودرهای مدرن به صورت الکتریکی طراحی شده و این قطعه انرژی مورد نیاز خود را از باتری دریافت می‌کند. وقتی که سوئیچ خودرو را باز می‌کنید و استارت نمی‌زنید؛ پمپ بنزین شروع به کار می‌کند که صدای آن نیز قابل شنیدن است. باز کردن سوئیچ قبل از استارت زدن سبب می‌شود که پمپ بنزین سوخت را به محفظه احتراق برساند و بعد از استارت زدن، خودرو سریع‌تر روشن شود.

به یاد داشته باشید که اگر بعد از باز کردن سوئیچ صدایی از پمپ بنزین شنیده نشود می‌تواند نشانه‌ از کار افتادن آن باشد. در مسیر باتری به پمپ یک فیوز تعبیه شده تا در صورت وجود نوسانات برقی مانع از سوختن پمپ بنزین خودرو شود.

دلایل خراب شدن پمپ بنزین خودرو

یکی از دلایلی که می‌تواند عمکلرد پمپ بنزین را مختل کند، سوختن این قطعه است. سوختن پمپ بنزین علت‌های مختلفی دارد که داغ شدن پمپ بنزین یکی را می‌توان یکی از دلایل آن نام برد. زمانی که سطح بنزین در خودرو پایین است نباید آن را زیاد نگه داشت چراکه عدم تماس پمپ با بنزین می‌تواند سبب داغ شدن و در نتیجه از بین بردن آن شود.

اگر پمپ بنزین بسوزد، خودرو روشن نمی‌شود و تنها راه حل آن تعویض پمپ است. یکی دیگر از دلایل روشن نشدن خودرو می‌تواند به دلیل سوختن فیروز‌ آن باشد. تمام فیوز‌های خودرو معمولا در جعبه فیوز قرار دارد. معمولا فیوزهای خودرو بسیار زیاد است که دفترچه راهنمای خودرو می‌تواند راهنمای مناسبی برای پیدا کردن فیوز پمپ بنزین باشد. استفاده از سوخت نامناسب نیز می‌تواند سبب از بین رفتن پمپ بنزین شود. سوخت نامرغوب معمولا با خود ناخالصی دارد که در صورت پایین آمدن میزان سوخت، ناخالصی‌ها به سمت پمپ بنزین کشیده می‌شود و در نتیجه فشار وارد شده سبب سوختن آن می‌شود.

علائم خرابی پمپ بنزین

شنیده شدن صدای بلند از باک

پمپ بنزین خودرو معمولا صدای آرامی دارد که آزار دهنده نیست. شنیده شدن صداهای بلند از باک خودرو می‌تواند به دلیل خرابی پمپ بنزین باشد.

اشکال در روشن شدن خودرو

پمپ فرسوده سبب می‌شود که خودرو به درستی روشن نشود و در روشن شدن خودرو اختلال وارد شود به صورتی که شاید نیاز باشد سوئیچ را چند بار باز و بسته کنید.

افزایش مصرف بنزین و کاهش شتاب خودرو

همانطور که گفته شد پمپ بنزین سوخت را از باک به موتور می‌رساند بنابراین هرگونه اشکال در پمپ سوخت سبب پایین آمدن بازدهی موتور خودرو می‌شود.

روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که سوختن پمپ بنزین یکی از آنهاست. وقتی پمپ نتواند سوخت را به موتور برساند، خودرو روشن نمی‌شود.

به گوش نرسیدن صدای پمپ بنزین

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین به گوش نرسیدن صدا بعد از باز کردن سوئیچ است.

ریپ زدن خودرو در سرعت ثابت

هنگامی که بنزین کافی به موتور نرسد، خودرو نمی‌تواند سرعت ثابت خود را حفظ کند. این مشکل می‌تواند سبب از دست رفتن کنترل خودرو شود.

افزایش شتاب ناگهانی

اگر سوخت پمپاژ شده به موتور خودرو زیاد باشد، شتاب خودرو خود به خود افزایش پیدا می‌کند.

برای پیشگیری از سوختن پمپ بنزین چه باید کرد؟

زمان مشخصی برای تعویض پمپ سوخت وجود ندارد. این قطعه کاربردی به گونه‌ای طراحی شده که مدت طولانی کار کند. پمپ بنزین یک فیلتر دارد که رانندگی با بنزین کم سبب کثیف و مسدود شدن آن می‌شود. برای پیشگیری از مسدود شدن فیلتر سوخت بهتر است که همیشه بنزین موجود در باک بیش از یک چهارم باشد.

با این سه نکته از پمپ سوخت محافظت کنید

  • صافی بنزین را در سرویس‌های دوره‌ای تعویض کنید
  • از به کار بردن مواد شیمیایی برای تمیزکردن موتور بپرهیزید
  • سطح بنزین را پر یا نیمه پر نگه دارید.

 

زمان تعویض پمپ سوخت

همانطور که گفته شد، زمان مشخصی برای تعویض پمپ سوخت وجود ندارد. این قطعه می‌تواند مدت بسیار زیادی کار کند. دلایلی که در بالا گفته شد به انضمام مواردی مانند استفاده از بنزین معمولی یا سوپر بر عملکرد پمپ بنزین تاثیر بسزایی دارند. از آنجایی که هزینه این قطعه بالا است باید در حفظ و نگه داری از آن دقت کافی داشته باشید.

 

نویسنده: شقایق صفی خانی