خرید خودرو در انگلیس

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ خرید خودرو در انگلیس

گر در بریتانیا ساکن هستید، شاید دوست داشته باشید درباره خرید خودرو در انگلیس اطلاعات کافی به دست بیاورید. البته بسیاری از کسانی که حتی به عنوان بومی در این کشور زندگی می‌کنند، با استفاده از حمل و نقل عمومی جا‌به‌جا می‌شوند. به عبارتی شلوغی کلان‌شهرها، مشکل ترافیک و مشکل در پیدا کردن جای پارک مناسب برای خودرو، اغلب زمان‌بر است.

از طرفی حمل و نقل عمومی مناسب در این کشور شرایط را برای عدم نیازمندی به اتومبیل فراهم می‌کند. با این وجود بسیاری از کسانی که در انگلیس زندگی می‌کنند، دوست دارند که خودرو شخصی خود را داشته باشند. اگر شما هم جزء چنین افرادی هستید، شاید بخواهید که درباره نحوه خرید خودرو در انگلیس، شرایط گرفتن گواهینامه و قوانین رانندگی در این کشور اطلاعات کافی را کسب کنید.

بررسی بازار خودرو در انگلیس

میزان خرید خودرو در انگلیس در سال ۲۰۲۱ بیشتر از ۱.۶۵ میلیون دستگاه بود که البته به نسبت دوران رکود همه‌گیر جهانی تنها رشد یک درصدی را تجربه کرده است. بیشترین میزان رشد خرید و فروش خودرو در این کشور نیز در سه ماهه سوم سال بود و در ماه‌های دیگر صنعت خودرو این کشور حتی با زیان دو رقمی روبه‌رو بود. مانند بسیاری از کشورهای اروپایی این مارک تجاری فولکس واگن است که در انگلیس پیشرو است. این برند توانسته بیشترین سهم بازار خودرو انگلیس در سال میلادی گذشته را به خود اختصاص دهد. بعد از آن خودروسازی آئودی در جایگاه دوم و بی ام و نیز در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. در این بین شرکت خودروسازی فورد با افت نزدیک ۲۴ درصد بدترین عملکرد را در بین سایر رقبا داشته است.

قیمت روز خودرو در انگلیس با توجه به برند متفاوت است. برای مثال برای خرید خودرو در این کشور باید بین ۱۲ تا ۳۶ هزار پوند هزینه کنید. این هزینه برای برندهای همیشه محبوب مثل فولکس واگن بیشتر است. اما اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید، بد نیست بدانید که قیمت خودرو کار کرده در انگلیس بیشتر از سایر نقاط اروپا است و البته این افزایش قیمت همچنان پابرجاست.

خرید و فروش خودرو در انگلیس

روش‌های مختلفی برای خرید خودرو در انگلیس وجود دارد. برای مثال دقیقاً مانند بازار داخل ایران شما از سه طریق می‌توانید خودرو خرید.

  • خرید آنلاین خودرو
  • خرید خودرو از نمایشگاه
  • خرید خودرو از نمایندگی

هر یک از این شیوه‌ها، شرایط و مزیت‌های خاص خود را دارند. تنها مدارکی که برای خرید خودرو در انگلستان نیاز دارید، داشتن گواهینامه رانندگی معتبر و مدارک لازم برای پرداخت هزینه‌های خودرو است. برای مثال اگر قرار است از طریق یک وام بانکی خودرو خود را بخرید، باید مدارک لازم را به همراه داشته باشید.

بعد از اینکه خودرو خود را خریداری کردید، باید بلافاصله بیمه‌نامه آن را تنظیم کنید. برای این کار به شماره ثبت خودرو نیاز دارید. بعد از این مرحله نیز به گواهی مالیاتی نیاز خواهید داشت. اگر قصد خرید خودرو صفر را دارید باید مطمئن شوید که سند یا دفترچه ثبت‌نام را مطالعه کرده‌اید. اما برای خرید ماشین کارکرده در انگلیس باید مطمئن شوید که فروشنده تمامی مدارک لازم را به شما ارائه می‌دهد.

برای مثال باید مطمئن شوید که خودرویی که قصد خرید آن را دارید، دزدی نباشد. برای خرید خودرو دست دوم در انگلیس هم می‌توانید از طریق نمایشگاه‌های ماشین، وب‌سایت‌های فروش خودرو، آگهی‌های محلی و مجلات صنعت خودرو اقدام به خرید اتومبیل مورد نظر خود کنید.

قوانین اخذ گواهینامه در انگلیس

تمامی افرادی که ساکن بریتانیا هستند، چه افراد بومی و چه افراد خارجی از طریق روش معمول دریافت گواهینامه می‌توانند در این کشور رانندگی کنند. این یعنی هیچ تفاوتی بین افراد مهاجر دائم و موقت یا شهروندان انگلیسی وجود ندارد. برای دریافت گواهینامه باید شرایط خاصی داشته باشید. برای مثال هزینه‌های آن را پرداخت کنید و در نهایت برای اخذ گواهینامه اقدام کنید.

مراحل اخذ گواهینامه در انگلیس

برای شروع رانندگی در انگلیس قبل از هر چیزی باید گواهینامه موقت بگیرید تا برای دریافت گواهینامه رانندگی کامل آماده شوید.

  • درخواست گواهینامه موقت خود را از دو طریق آنلاین یا با پست ارسال کنید.
  • آموزش عملی رانندگی خود را طی کنید.
  • درخواست خود را برای آزمون تئوری ارسال کنید.
  • برای آزمون رانندگی آماده شوید و درخواست خود را برای این آزمون ارائه دهید.

هزینه های دریافت گواهینامه در انگلیس

  • هزینه درخواست گواهینامه به صورت آنلاین= ۳۴ پوند
  • هزینه درخواست گواهینامه از طریق پست= ۴۳ پوند
  • هزینه آزمون تئوری دریافت گواهینامه= ۲۳ پوند
  •  (تکرار پرداخت در صورت عدم قبولی)
  • هزینه شرکت در آزمون عملی رانندگی= ۲۲ پوند
  • هزینه شرکت در کلاس‌های آموزش رانندگی= ۱۲۰۰ پوند
  • هزینه آزمون در روزهای تعطیل و آخر هفته= ۷۵ پوند

اعتبار گواهینامه‌های رانندگی در انگلیس

گواهینامه‌های رانندگی در انگلیس تا ۷۰ سالگی معتبر است. هرچند بعد از دریافت فتوکارت باید هر ۱۰ سال یکبار گواهینامه مورد نظر را تمدید کنید.

قوانین رانندگی در انگلیس

  • برای درخواست گواهینامه رانندگی در انگلیس باید حداقل ۱۵ سال و ۹ ماه سن داشته باشید. البته این زمان فقط برای درخواست گواهینامه است و شما برای رانندگی در این کشور باید حداقل ۱۷ سال سن داشته باشید.
  • در انگلیس برای استفاده از خودرو باید مالیات پرداخت کنید. میزان مالیات خودرو به مدل ماشین بستگی دارد.
  • در بریتانیا به ازای هر لیتر سوخت مالیات دریافت می‌شود.
  • استفاده از تلفن همراه به صورت دستی چه برای صحبت کردن یا پیام دادن و چه برای عکس گرفتن در حین رانندگی مشمول جریمه خواهد بود. این جریمه معادل پرداخت هزینه ۲۰۰ پوندی و ۶ امتیاز منفی می‌شود.
  • تخلفات رانندگی جزئی در انگلیس مثل رانندگی در خطوط دوچرخه یا توقف در تقاطع‌های زرد جریمه ۷۰ پوندی به دنبال خواهد داشت.
  • رانندگی با بی‌احتیاطی منجر به مرگ در انگلیس بین ۱ تا ۱۴ سال زندان دارد.
  • رانندگی بدون بیمه خودرو در انگلیس می‌تواند منجر به رد صلاحیت راننده، جریمه نقدی نامحدود به همراه ۶ تا ۸ امتیاز منفی شود.

خودروهای پرطرفدار در انگلیس

خودروهای زیادی هستند که در انگلیس طرفداران زیادی دارند. برای مثال چندین مدل از برند تسلا در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند. به طور کلی خودروهای زیر در سال 2021 در انگلیس بسیار محبوب بوده‌اند.

جمع‌بندی

خرید خودرو در انگلیس از یک سری شرایط عمومی دقیقاً مثل سایر نقاط دنیا برخوردار است. اما قوانین مربوط به گرفتن گواهینامه در این کشور کمی سختگیرانه است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: سهیلا سلحشور