مقایسه خودروهای ۲۴ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۴ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۲۴ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

خودروهایی که در رنج قیمتی ۲۴ هزار دلار (۷۶۸ میلیون تومان) تا ۲۵ هزار دلار (۸۰۰ میلیون تومان) قرار دارند، جزو گزینه‌های اقتصادی خریداران محسوب می‌شوند. با نگاهی به لیست این ماشین‌های می‌توانیم ببینیم که انتخاب‌های زیادی برای خرید خودرو وجود دارد و تقریبا هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد و اشخاص می‌توانند از میان آنها باکیفیت‌ترین خودرو را تهیه کنند. اما اتومبیل‌هایی که در محدوده قیمتی ۷۶۵ تا ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران موجود هستند، به کراس‌اوورها و سدان‌های چینی با طراحی‌هایی برای یک دهه پیش خلاصه می‌شوند.

قیمت خودروها در جهان و ایران

میتسوبیشی ASX

۲۴،۱۵۰ دلار

فولکس واگن تائوس

۲۴،۱۶۰ دلار

کیا سول

۲۴،۱۹۰ دلار

جتور X90

۲۴،۲۳۰ دلار

تویوتا C-HR

۲۴،۲۸۰ دلار

شورولت تریل بلیزر

۲۴،۳۰۰ دلار

فولکس واگن جتا

۲۴،۳۹۰ دلار

کیا سراتو

۲۴،۳۹۰ دلار

سوبارو لگاسی

۲۴،۴۰۰ دلار

مینی کوپر

۲۴،۴۰۰ دلار

تویوتا کرولا

۲۴،۴۲۰ دلار

کیا سورنتو

۲۴،۴۲۰ دلار

نیسان آلتیما

۲۴،۴۲۰ دلار

نیسان ناوارا

۲۴،۴۲۰ دلار

فورد ماوریک

۲۴،۴۵۰ دلار

اشکودا اوکتاویا

۲۴،۴۸۰ دلار

پژو لندترک

۲۴،۴۸۰ دلار

تویوتا هایلوکس

۲۴،۴۸۰ دلار

سیتروئن C5 ایرکراس

۲۴،۴۸۰ دلار

مزدا CX-30

۲۴،۴۸۰ دلار

هوندا HR-V

۲۴،۴۸۰ دلار

رنو مستر

۲۴،۵۰۰ دلار

هیوندای النترا

۲۴،۵۵۰ دلار

سوبارو ایمپرزا

۲۴،۶۰۰ دلار

کیا نیرو

۲۴،۶۸۰ دلار

شورولت مالیبو

۲۴،۷۰۰ دلار

بستیون B70

۲۴،۸۸۰ دلار

سوبارو کراس ترک

۲۴،۸۰۰ دلار

سوئیست DX7

۲۴،۹۱۰ دلار

مزدا ۳

۲۴،۹۵۰ دلار

میتسوبیشی اوتلندر

۲۴،۹۹۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در بهمن ماه ۱۴۰۱، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۲ هزار تومان است، ۲۴ هزار دلار معادل ۱ میلیارد و ۸ میلیون تومان و ۲۵ هزار دلار معادل ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۹۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان آورده شده است.

چانگان CS35

۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کاپرا ۲

۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

بسترن B30

۹۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو ساندرو

۹۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3

۹۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X33 S

۱،۰۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو 5T

۱،۰۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو ساندرو استپ وی

۱،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سوئیست DX3

۱،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X55

۱،۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

بی وای دی S6

۱،۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا SX5

۱،۲۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فوتون تونلند

۱،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی ASX

قیمت جهان: ۱،۰۱۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی ASX در سال ۲۰۱۰ به لیست تولیدات کمپانی میتسوبیشی اضافه شد. شرکت آرین موتور که نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران را بر عهده دارد، این کراس‌اوور ژاپنی را در مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ وارد بازار ایران کرد. همچنین دو فیس‌لیفت از این خودرو با مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به دست مشتریان ایرانی رسید که شامل تغییراتی در سپرها، دیفیوزر‌، چراغ‌ها و دیگر جزئیات ظاهری این خودرو می‌شد.

با وجود اینکه قیمت مدل‌های تویوتا راوفور و میتسوبیشی ASX در بازارهای جهانی یکسان است و در رنج قیمتی ۲۴ هزار دلار قرار دارند، اما مدل‌های ۲۰۱۸ این دو کراس‌اوور ژاپنی در ایران اختلاف قیمتی زیادی با هم دارند و میتسوبیشی نصف قیمت راوفور است.

کیا سراتو

قیمت جهان: ۱،۰۲۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس‌لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد.

کیا سراتو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو به شمار می‌آید و بعد از ریو، ارزان‌ترین سدان کمپانی کره‌ای است. سراتو جدید ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۶.۷ ثانیه پر می‌کند. اختلاف قیمت سراتو ۲۰۲۳ با سراتو ۲۰۱۸ موجود در ایران، عجیب و غریب است و ایرانی‌ها مدل قدیمی‌تر را ۳ میلیارد تومان گران‌تر می‌خرند.

مینی کوپر

قیمت جهان: ۱،۰۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان (معمولی)

قیمت ایران: ۴،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان (تیپ S)

مینی کوپر هاچبک کوچکی است که در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی با مدل ۲۰۱۴ به بازار ایران برگشت تا یاد و خاطره مینی اولیه‌ای را که در دهه ۵۰ وارد کشور شده بودند، زنده کند. نسل سوم این خودرو تا مدل ۲۰۱۸ توسط واردکننده بی ام و به مشتریان ایرانی به فروش می‌رسید. مینی کوپر در دو تیپ معمولی و S در بازار موجود است که تیپ S آپشن‌های بیشتر و موتور بزرگ‌تر و قوی‌تری دارد و ۹۰۰ میلیون تومان گران‌تر از تیپ معمولی است.

مینی کوپر ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی در محدوده قیمتی ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار دلار (۶۰۰ میلیون تومان) به فروش می‌رسد و به جز تغییراتی در ظاهر، از نظر مشخصات فنی هیچ فرقی نکرده است. قیمت مدل ۲۰۲۲ این هاچبک در بازارهای جهانی یک میلیارد و ۲۵ میلیون تومان است، اما مدل‌های ۲۰۱۸ کوپر موجود در ایران، اختلاف قیمتی خیلی زیادی با بازار جهانی دارند که حدود ۳.۵ میلیارد تومان تا ۴.۳ میلیارد تومان است.

هیوندای النترا

قیمت جهان: ۱،۰۳۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای النترا با نسل پنجم و ششم توانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. ششمین نسل این سدان کره‌ای در سال ۲۰۱۷ توسط کرمان موتور و آسان موتور وارد کشور شد و با توجه به حذف رقیبش، یعنی تویوتا کرولا، فروش فوق‌العاده خوبی داشت. نسل جدید خودرو موتور بزرگ‌تری نسبت به نسل پنجم دارد.

محصولات کمپانی کره‌ای هیوندای در سراسر جهان به کیفیت ساخت و طراحی زیبا معروفند و البته قیمت‌های خیلی کمتری از رقبای اروپایی دارند. النترا یکی از خودروهای پرطرفدار خارجی در ایران است که مدل ۲۰۱۸ آن برای ایرانی‌ها تقریبا ۳ برابر گران‌تر از مدل ۲۰۲۳ برای خارجی‌ها درمی‌آید.

مزدا ۳

قیمت جهان: ۱،۰۴۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که ۱۴ سال روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت. نسل اول این سدان ژاپنی در سال ۱۳۸۴ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد و نسل دوم آن نیز با نام مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ در ایران مونتاژ می‌شد. آخرین تیپ مزدا ۳، تیپ ۴ بود که با موتور ۲ لیتری به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گیربکس اتومات ۵ سرعته به فروش می‌رسید.

مزدا ۳ ۲۰۲۳ جدیدترین مدل این خودرو از نسل چهارم است که با ظاهری جذاب‌تر، موتور قوی‌تر و شتاب سریع‌تر یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای ارزان‌قیمت بازار جهانی به حساب می‌آید، اما اگر در ایران بخواهید آخرین مدل، یعنی نسل دوم مونتاژ ۱۳۹۸ را خریداری کنید، باید ۲.۴ میلیون تومان بیشتر از قیمت مدل ۲۰۲۳ بپردازید.

میتسوبیشی اوتلندر

قیمت جهان: ۱،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۴،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی اوتلندر در سال ۲۰۱۶ با دومین فیس‌لیفت از نسل سوم وارد کشور شد. این کراس‌اوور دارای گرافیک متفاوت چراغ‌ها، قطعات کرومی سپر و نمای عقب جدید است و از نظر فنی هم تغییراتی روی گیربکس آن اعمال شده است. ردیف سوم صندلی، سردکن صندلی جلو و سیستم صوتی راکفورد از آپشن‌های خاص تیپ ۴ اوتلندر است که حتی در تیپ ۵ هم وجود ندارد.

نسل چهارم اوتلندر از سال ۲۰۲۱ روی خط تولید میتسوبیشی قرار گرفت که ظاهر تهاجمی‌تری دارد. پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ با نیسان روگ یکسان است و ۱۱ اسب بخار قدرت بیشتری از نسل قبلی دارد. خرید این خودرو در کشورهای همسایه ایران یک میلیارد تومان هزینه دارد، اما ایرانی‌ها مدل‌های قدیمی آن را ۴ برابر گران‌تر می‌خرند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو