عجیب ترین طراحی های کلاسیک جگوار

۱۹ دی ۱۳۹۹ عجیب ترین طراحی های کلاسیک جگوار

جگوار (Jaguar) یکی از آن برندهایی است که طرفدارانش را هرگز نا امید نمی‌کند. عشق جگوارها هم به مدل‌های کلاسیک این کمپانی علاقه نشان می‌دهند و هم بی صبرانه در انتظار ورود مدل‌های جدید به بازار هستند؛ همین باعث می‌شود کمپانی جگوار همیشه یکی از بهترین‌ها باشد.

در این میان افرادی هستند که وسواس گونه به جگوارهای خود عشق می‌ورزند. درست مانند زمانی که بچه بودند و مدام دوچرخه خود را تمیز و از آن مراقبت می‌کردند. این افراد همان کسانی هستند که با به وجود آوردن تغییراتی دیوانه‌وار در ماشین‌های خود، آن‌ها را گران قیمت‌تر و هیجان انگیزتر می‌کنند. آن‌ها قطعات مورد علاقه خود را ساخته و به ماشین اضافه می‌کنند. این کار تا سر حد مرگ زمان بر است، اما با دیدن نتیجه، متوجه می‌شوید که ارزشش را دارد.

جگوار XJ6 «کُناسور»

(Jaguar XJ6 “The Connoisseur”)

جگوار XJ6

نام صاحب این مدل کلاسیک خوش ساخت و جذاب کُلارت ژان فرانسوا است که توانست با روزها سختی کشیدن، تلاش مداوم و آزمون و خطا، سیستم تعلیق این جگوار XJ6 را تغییر دهد. مهندسی و تلاش‌های بی وقفه ژان فرانسوا موفقیت آمیز بود. همانطور که در تصاویر می‌بینید، ارتفاع این مدل بسیار پایین است، اما این قابلیت را دارد که دوباره به حالت عادی خود و ارتفاع معمول باز گردد.

جگوار تیپ E فرانکینشتاین

(Jaguar E-Type “Frankenstein 20B)

جگوار تیپ E

حقیقتا که لقب فرانکینشتاین برای این تایپ E بسیار مناسب است! این مدل قدیمی و کلاسیک تا حدودی درب و داغون به نظر می‌رسد، اما یکی از افتخاراتش داشتن موتور یکی از محصولات مزدا (Mazda) به جای موتور خودش است. قطعا دلیل انتخاب این لقب برای آن، استفاده از موتور یک محصول دیگر برای این ماشین کلاسیک بوده است، درست مثل هیولای قصه‌ مِری شِلی که هیچ کدام از اعضای بدنش متعلق به خودش نبود!

تغییرات اینجاد شده در تایپ E فرانکینشتاین 20B تنها به موتور آن محدود نمی‌شود. گلگیرها عریض‌تر شده و ظاهر کاپوت به کلی تغییر کرده است. همچنین اسپلیتر پشتی حالا از جنس فیبر کربن است. حقیقتا که این ماشین یکی از جذاب‌ترین و باحال‌ترین جگوارهای کلاسیک دنیاست.

جگوار تیپ E فرانکینشتاین

جگوار Mk2 متعلق به ایان کالوم

(Jaguar Mk2 Ian Callum)

جگوار Mk2 متعلق به ایان کالوم

ایان کالوم سرپرست سابق تیم طراحی جگوار بود که در شکل گیری خط تولید و راه و روش فعلی کمپانی نقش بسیار مهمی داشت. حالا خودتان تصور کنید جگوار کلاسیکی که توسط این طراح با تجربه دست کاری شده باشد چه می‌شود!

این ماشین تمامی ویژگی‌های جذاب و دوست داشتنی MkII اورجینال را به ارث برده است و با تغییرات و جزئیات مدرنی همراه می‌شود که هر جگوار دوستی را دیوانه می‌کند. خود شخص کالوم تمامی جزئیات این ماشین را از اول تا آخر مجددا طراحی کرده است. شاید بتوان از این Mk2 به عنوان پر جزئیات‌ترین جگوار دنیا یاد کرد.

جگوار Mk2

جگوار XKR متعلق به کمپانی به روزسانی ماشین‌ آردِن

(Jaguar XKR By Arden Tuning)

جگوار XKR متعلق به کمپانی به روزسانی ماشین‌ آردِن

تعداد کمپانی‌هایی خودروها را تغییر داده و به روزرسانی می‌کنند، این روزها بسیار زیاد شده است. این کمپانی‌های خوش ذوق، مانند منصوری (Mansory)، تغییرات فنی و ظاهری در خودروها ایجاد می‌کنند که حسابی به دل می‌نشیند. آردن یکی دیگر از کمپانی‌ها است که توانست با به روزرسانی مدل XKR، آن را به یکی از جذاب‌ترین جگوارهای کلاسیک تبدیل کند. این کمپانی با طراحی یک پکیج ظاهری کلی، شکل و شمایل این خودرو را از این رو به آن رو کرد به گونه‌ای که اکثر پنل‌ها و قطعات این جگوار تغییر کرده‌اند.

جگوار XKR

جگوار تایپ E متعلق به فوز دیزاین

(Jaguar E-Type By Foose Design)

جگوار تایپ E متعلق به فوز دیزاین

آیا فرانکینشتاین این لیست را به یاد دارید؟ بعید است کسی بتواند تصویر آن هیولای دوست داشتنی سبز رنگ را که با موتور مزدا حرکت می‌کرد از سرش بیرون کند! حالا به این تایپ E نگاه کنید که درست نقطه مقابل آن بوده و  توسط صاحب فوز دیزاین طراحی شده است! این ماشین فوق جذاب و خوش رنگ، در نمایشگاه SEMA سال 2019 به نمایش در آمد و هوش از سر همه برد. یکی از بارزترین ویژگی‌های این تایپ E به روز شده، گریل بزرگ و پهن آن است. با اینکه این ماشین کمی به ماشین‌های آمریکایی شبیه شده است، اما هم چنان اصالت بریتانیایی خود را به رخ می‌کشد.

جگوار تایپ E فوز دیزاین

یک جگوار XJ6 عجیب و غریب

در نگاه اول تصور می‌کنید که این ماشین در کف خیابان پهن شده و خوابیده است و حتی با استانداردهای دیگر موارد لیست هم کمی عجیب به نظر می‌رسد. این طور که مشخص است، صاحب این XJ6 که نامش را نمی‌دانیم، قصد داشته ظاهر این محصول را تا حد امکان به ماشین‌های عضلانی و قدرتمند نزدیک کند. جلو پنجره آن درست مانند مدل اورجینال است اما ارتفاعش هیچ شباهتی به XJ6 اصلی ندارد.

جگوار XJ40 جنتلمن

(Jaguar XJ40 “The Gentleman”)

جگوار XJ40 جنتلمن

خطوط صاف بدنه این XJ40 شبیه به ماشین‌های ژاپنی است. جالب است بدانید که صاحب این ماشین کلاسیک بلژیکی بوده و هیچ فرد ژاپنی در طراحی آن دخالت نکرده است. این مدل در زمان خودش یک ماشین لوکس و باکلاس محسوب می‌شد. کِنی که صاحب این خودرو است، می‌خواست تا حد امکان طراحی لوکس داخل کابین را مانند مدل اصلی نگه داشته و ظاهری خشن‌تر به بدنه ببخشد.

جگوار XJ40

جگوار XKR بَگوار

(Jaguar XKR “Baguar”)

جگوار XKR بَگوار

بَگوار متعلق به تریستان هولمز است که با خلاقیت و خوش سلقیگی بی حد و اندازه خود، این ماشین کلاسیک را بسیار زیباتر کرده است. علاوه بر ایجاد تغییراتی در سیستم تعلیق (که بین اکثر این خودروهای کلاسیک به روز شده مشترک بود)، زاویه چرخ‌های عقب و جلو نیز تغییر کرده است. ارتفاع بگوار کم است، اما نه آنقدر که به هنگام رد کردن سرعت گیرها آسیب ببیند.

جگوار XKR

جگوار XJ رالی داکار

(Jaguar XJ “Dakar Rally”)

جگوار XJ رالی داکار

محال است در نگاه اول متوجه شوید که این خودرو محصولی از کمپانی اتو کشیده و با کلاس جگوار است! تغییرات ظاهری ایجاد شده، این XJ را به یک ماشین خشن و مناسب برای مسابقات خیابانی (درست مثل بازی‌های ویدیویی Need for Speed) تبدیل کرده است. در واقع این مدل در سال 2003 برنده مسابقات رالی داکار بود. این ماشین مجهز به موتور 4.2 لیتری و V8 رینج روور (Range Rover) است که توانسته به وسیله آن، به یک هیولای تمام عیار تبدیل شود.

جگوار XJ

جگوار XJ220 متعلق به اُوِردرایو

(Jaguar XJ220 By Overdrive AD)

جگوار XJ220 متعلق به اُوِردرایو

همگی XJ220 را به عنوان اولین ابر خوردوی واقعی این کمپانی می‌شناسیم. این ماشین برای مدت کوتاهی به عنوان سریع‌ترین ماشین دنیا نیز شناخته می‌شد. ویژگی‌های ظاهری این مدل تغییرات بسیاری داشته است که همگی توسط توسط یک کمپانی بلغارستانی به نام اوردرایو AD اعمال شده‌اند.

جگوار XJ220

 

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان