نمایشگاه سما ۲۰۲۱

۱۶ آبان ۱۴۰۰ نمایشگاه سما ۲۰۲۱

نمایشگاه انجمن بازار تجهیزات تخصصی ۲۰۲۱ یا همان SEMA روز گذشته (دوم نوامبر) آغاز شد و تا پنجم این ماه ادامه دارد. همه ساله این رویداد مهم در لاس وگاس برگزار می‌شود.

هر ساله در این نمایشگاه کمپانی‌های بزرگ و مهمی همچون تویوتا، شورولت، فورد و… شرکت کرده و از جالب‌ترین و جدیدترین محصولات و مدل‌های مفهومی خود رونمایی می‌کنند. به نظر می‌رسد که این غول‌های بزرگ خودروسازی امسال نیز درست مثل سال‌های گذشته، خوش بدرخشند.

در بین تمامی برندها، به نظر می‌رسد که شورولت و تویوتا از دیگر کمپانی‌ها پرکارتر ظاهر شدند. به طور مثال در این نمایشگاه به غیر از تویوتا تاکوزیلا، که استایل شیک چینوک را به تاکومای مدرن تغییر چهره داده است، سه کامیون دیگر با ظاهرهای مختلف شرکت کرده‌اند.

پولاریس اسلینگشات، ستاره سما ۲۰۲۱

پولاریس اسلینگشات

بدون شک پولاریس اسلینگشات (Polaris Slingshot) یکی از ستاره‌های درخشان رویداد سما ۲۰۲۱ بود که با ظاهر جسورش تداعی‌گر موتورسیکلت و خودرو است. «گاراژ میمون گازی» (Gas Monkey Garage) سازنده این وسیله نقلیه سه چرخ عجیب و غریب است. تایرهای ۳۵ اینچی این خودرو-موتور سیکلت در نگاه اول به شدت جلب توجه می‌کند.

بی ام و یا هوندا؟ مسئله این است

بی ام وی E30 سری ۳

حضور نام Eneos که بزرگ‌ترین کمپانی نفتی ژاپن است، نمایشگاه امسال را جنجالی‌تر کرد. این شرکت با بی ام وی E30 سری ۳ در این رویداد حضور پیدا کرد، اما نکته اینجاست که این خودرو آلمانی به موتور یک هوندا S2000 مجهز بود. این پیشرانه قادر بود ۲۴۰ اسب بخار نیرو تولید کند. هوندا اکتی (Honda Acty) یک پیکاپ دیگر بود که توسط این کمپانی در نمایشگاه شرکت کرد.

لکسوس و IS عملکرد محور

لکسوس IS 500 عملکرد محور

برند لوکس آسیایی لکسوس با همکاری چند راننده مسابقه حرفه‌ای و معروف، نمایشگاه امسال را هیجان انگیزتر کرد. این افراد در سما ۲۰۲۱ و در غرفه لکسوس، مسئول ساخت دو دستگاه IS 500 عملکرد محور بودند.

حضور تویوتا تاندرا در سِما

تویوتا TRD Desert Chase Tundra یک وسیله نقلیه پشتیبانی برای مسابقات و تنها به اندازه یک مسابقه توانایی دارد. این آفرودر بزرگ آسیایی با یک پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 و یک موتور الکتریکی معرفی شد. تاندرا با رنگ قرمز آتشین و جذاب و چرخ‌های ۱۸ اینچی خود در رویداد SEMA سال میلادی جدید حضور پیدا کرد.

این محصول با لوازم جانبی جالبی نظیر کیت بالابر سه اینچی TRD، تشک مخصوص خواب، چرخ‌های آفرود، گاوصندوق کنسول و… همراه شد. این لوازم جانبی در هنگام فروش تویوتا تاندرا ۲۰۲۲ در نمایندگی ها در دسترس خواهند بود.

تویوتا تاکوما

نمایی از عقب تویوتا تاکوما

اگر کمپینگ‌های پاپ آپ تویوتا با ظاهر جذاب دهه هفتادی‌شان را به خاطر دارید، این نمایشگاه شما را به وجد خواهد آورد. حالا اوایل دهه ۸۰ را دز ذهن خود مرور کنید. محصول جدید تویوتا به نام توکوما با برگردان‌های گرافیکی جذاب قرار است خاطرات شما را زنده کند. این کمپرها با همکاری یک شرکی به نام چینوک (Chinook) و با الهام از طرح‌های شگفت انگیزی که در گذشته وجود داشته، ساخته شده‌اند. تاکومای دوست داشتنی نسبت به دیگر رقبای خود بسیار ارزان است و با قیمتی بین ۱۲ هزار دلار تا ۱۳ هزار دلار ارائه‌ می‌شود.

این محصول نیز مانند دیگر خانه‌های متحرکی که در نمایشگاه سِما ۲۰۲۱ و سال‌های پیشین حضور پیدا کرده‌اند، با لوازم جانبی مثل سینک آشپزخانه، حمام کامل با دوش آب گرم و یک گذرگاه مخصوص برای عبور از کابین کامیون به کابین دیگر همراه می‌شود.

مدل مفهومی کمپر لنس تریلر

نمایی از داخل کمپر لانس

صنعت خودروسازی با تریلرهای مسافرتی و کامیون‌های لنس (Lance) غریبه نیست، اما این تریلر با تم زمینی محصولی جدید است.این مدل از Lance Camper با دیگر تریلرها تفاوت‌های بسیاری دارد، بنابراین بهتر است از مدل جدید لنس کمپر را یک نمونه بسیار متفاوت و جدید تلقی کنیم. متاسفانه هنوز مشخص نیست آیا نسخه تولیدی این مدل عرضه خواهد شد یا خیر.

درست مانند مورد قبلی، کمپر جدید لنس نیز با امکانات جانبی جالبی همراه می‌شود که از میان آنها می‌توان به سرویس حمام و آشپزخانه کامل اشاره کرد. این تریلر جدید برای خواب شش فرد بزرگسال فضا دارد.

Enduro یک پیشنهاد کاملاً جدید از لنس است که برای «ماجراجویی در کشور و سفر به مقاصد دوردست» طراحی شده است. نکته مهم اینجاست که سیستم تعلیق و لاستیک‌ها ارتفاع مناسبی از سطح زمین تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، استفاده از کامپوزیت وزن این محصول را به ۲۷۰۰ پوند می‌رساند و آن را به یک یدک کش سبک برای شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای معمولی تبدیل می‌کند.

 درخشش شورولت در سِما ۲۰۲۲

نمایی از شورلت

شورولت در حال حاضر یک کامیون در غرفه خود و در این رویداد دارد. این کمپانی آمریکایی نام محصولش را Beast (با تلفظ بیست) به معنای هیولا گذاشته است. این آفرود شبه نظامی با الگوی کامیون‌ها و شاسی بلندهای معروف تاریخ ساخته شده است. فارغ از اینکه بیست تنها وسیله نقلیه موجود در این مجموعه است که از رنگ مشکی استفاده نکرده، مدل شاسی بلند آن را بسیار تهاجمی‌تر نشان می‌دهد.

مدل مفهومی تاهو Z71 Overlanding این شاسی بلند سایز کامل را در تریم آفرود تهاجمی‌تر به تصویر می کشد. این محصول با یک سیستم تعلیق بادی، چرخ‌ها و لاستیک‌های ۱۸ اینچی و لاستیک‌های ۳۳ اینچی و یک سیستم اگزوز جدید و به‌روزرسانی شده به نمایش در آمد.

فورد موستانگ GT 750

از آنجایی که نمایشگاه SEMA امسال از همیشه شلوغ‌تر است، محصولات و مدل‌های متعددی از هوندا، موپار و بسیاری دیگر مدل‌ها در لاس‌وگاس یک‌دیگر را ملاقات کرده‌اند. بنابراین فورد آمریکایی نیز با اولین کاروانی که توسط اصلاح‌کننده‌های مستقل مختلف ساخته شده‌، با رنجرها، ماوریک‌ها، برانکوها و  F-150در این رویداد حضور دارد. کاروان ماستنگ نیز با مدل‌هایی همچون Mach-E و یک جفت ماستنگ کوپه ظاهر شد.

یکی از اعضای این کاروان، ماستنگ GT 750 است که با پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 یک گیربکس شش سرعته دستی ارائه می‌شود. این خودرو می‌تواند ۷۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند. کمک فنرهای فورد پرفورمنس خودرو را روی چرخ های ۱۹ اینچی GT350 فورد می‌آورد. البته که ارائه دیگر قطعات عملکرد محور فورد را در کنار این محصول نمی‌توان نادیده گرفت.

سما (SEMA) چیست؟

برای درک بهتر ماهیت وجودی نمایشگاه سما، ابتدا لازم است رویه طراحی و تولید خودرو در بزرگ‌ترین کشور خودروساز جهان، یعنی ایالات متحده آمریکا را بشناسیم. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین خودروسازان جهان است که در بازه‌ای بسیار طولانی رکورد‌دار بالاترین تیراژ تولید خودرو در جهان بوده است. اما صنعت خودروسازی آمریکا تنها به تیراژ و تعداد مشهور نیست. این کشور طراح و سازنده قدرتمندترین، سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروهای استاندارد خیابانی تولید انبوه جهان است و با این اوصاف داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

با ورود صنعت خودروسازی آمریکا به دهه‌های 1920 و 1930 میلادی و فراگیری مهندسی و شیوه عملکرد پیشرانه‌های درون‌سوز پیستونی، بسیاری از علاقه‌مندان تلاش داشتند تا محصولات استاندارد خودروسازان را ارتقا داده و با آن‌ها در رقابت‌های اتومبیلرانی شرکت کنند. جلمه‌ای مشهور در صنعت خودرو آن است که می‌گوید: “پس از ساخت دومین اتومبیل، کار بعدی مسابقه دادن بود.”

در نتیجه جای تعجب نداشت که بسیار سریع افرادی پا به میدان گذاشتند تا خودروهای استاندارد تولیدی خودروسازان را بلافاصله پس از تولید ارتقا دهند و تقویت کنند. این مهم با ورود به دهه 1950 میلادی بسیار اوج گرفت و مهم شد و با ورود به دهه 1960 میلادی، عده‌ای از مالکان شرکت‌های مهم وابسته به خودرو و رانندگان مسابقات اتومبیلرانی دریافتند که برگزاری نمایشگاه اختصاصی وابسته به صنعت ارتقا و تقویت خودرو یک نیاز غیر قابل چشم‌پوشی است و این‌گونه بود که اولین نمایشگاه وابسته به قطعات افترمارکت (After Market/قطعات تولید شده از سوی شرکت‌های جانبی غیر از شرکت سازنده خودرو) در سال 1963 از سوی پاره‌ای از افراد سرشناس نظیر ادوارد اسکندریان (از رانندگان کلاس هات راد و مسابقات دریاچه نمک)، روی ریکتر (راننده حرفه‌ای، خالق برند کلاه ایمنی بِل و صنایع کِرَگِر)، ویکتور اِدِلبراک جونیور (خلبان جت‌های جنگنده و تنها فرزند ویکتور ادلبراک بزرگ، بنیانگذار گروه صنعتی ادلبراک) وبرخی دیگر از اسطوره‌های صنعتی و خودرویی آن دوران تشکیل شد تا بسط و گسترش دهنده فرهنگ ارتقا فنی خودروها در جهان باشد.

نام اختصاری سما (SEMA) در ابتدا مخفف واژگان “اتحادیه تولید کننده تجهیزات مربوط به سرعت” بود که اولین بار در سال 1967 و در زیر زمین ورزشگاه داجرز در شهر لس آنجلس برگزار شد. در آن سال تنها 98 شرکت و پنج خودرو در این نمایشگاه حضور داشتند که جمعیت بازدیدکننده آن تنها سه هزار نفر بود. با ورود به دهه 1970 و ایجاد قوانین جدید و سیاست‌های سازمانی، تصمیم بر آن شد که نام SEMA با تغییری اساسی به “اتحادیه بازار ابزارآلات تخصصی” تغییر یابد تا کلمه “سرعت” به کار رفته در نام این نمایشگاه برای آن‌ها دردسرساز نشود.

در نتیجه امروز با بیش از نیم قرن سابقه در برگزاری این نمایشگاه، سما محل گرد هم آمدن مجموعه بزرگی متشکل از بیش از شش هزار شرکت تولید کننده قطعات بازار جانبی (افتر مارکت/After Market)، قطعات اصلی خودروسازان (OEM معروف به قطعات خط تولید)، شبکه توزیع ابزارآلات تخصصی، متخصصین خودرویی در زمینه تیونینگ و بازسازی خودروهای کلاسیک، نمایشگاه‌دارهای خودرویی، نصاب انواع قطعات خودرویی، تعمیرکارها، خرده فروش‌ها و رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو است. جالب آن‌که شرکت در این نمایشگاه عظیم که از سال 1977 در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شهر لاس وگاس در ایالت نوادا برگزار می‌شود، به روی عوام باز نیست و حضور در آن نیازمند ثبت نام و دریافت دعوتنامه پیش از شرکت در نمایشگاه است. این نمایشگاه حیاتی از سال 1998 تاکنون به صورت سالانه رشد چشمگیری دارد و رکوردهای مختلفی را به ثبت می‌رساند. امروزه این نمایشگاه در بیش از 90 هزار متر مربع، با حضور بیش از 60 هزار خریدار تخصصی، 3 هزار خبرنگار حوزه خودرو، معرفی بیش از 2 هزار ابزار و قطعات جدید، بیش از 2 هزار غرفه‌دار در بیش از 11 هزار غرفه مجزا برگزار می‌شود که در مجموع 150 هزار فرد فعال در زمینه خودرو را در محیطی کاملا تخصصی گرد‌ هم می‌آورد تا این صنعت بی‌انتها را وسعت بیشتر بخشند.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوای خودرو45