هیوندای بایون 2021؛ عمو زاده میان رده i20

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ هیوندای بایون 2021؛ عمو زاده میان رده i20

Hyundai Bayon 2021، یک کراس اوور جذاب و خوش ساخت دیگر از کمپانی محبوب آسیایی است که در تاریخ دوم مارچ رونمایی شد.

در حالی که دنیا در انتظار این بود که کمپانی پر طرفدار و موفق هیوندای، بالاخره یک خودرو متفاوت یا یک محصول اسپرت تولید کند، این برند از یک کراس اوور جذاب دیگر رونمایی کرد. این را هم بگوییم که برخی نا امید و البته برخی دیگر هم هیجان زده و خوشحال شدند.

بایون یکی دیگر از عمو زاده‌های هیوندا i20 است که به شکلی جذاب و با طراحی خاص و مدرن ظاهر می‌شود، گویی i20 جمع و جور تصمیم گرفته است که لباس یک کراس اوور تمام عیار را به تن کند.

هیوندای کونا فیس لیفت یا هیوندای بایون 2021؟

طراحی ظاهری هیوندای بایون 2021

نکته دیگر این است که این مدل جدید، آنقدرها هم که توقع داشتیم از Hyundai Kona کوچک‌تر نیست. Bayon که 4.18 متر طول و 1.49 متر عرض دارد و پنهای آن هم با 1.77 متر برابری می‌کند، تنها کمی از کونا فیس لیفت و جدید کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. البته که  این محصول جدید کمی هم باریک‌تر است و خط سقفش نسبت به کونا در موقعیت پایین‌تری قرار می‌گیرد. خلاصه که از لحاظ اندازه، این دو مدل آنچنان با هم دیگر متفاوت نیستند.

حالا حتما پیش خودتان فکر می‌کنید که بازار پر است از کراس اوورهای رنگارنگ و مشابه. پس چرا هیوندای باید به جای طراحی و تولید یک مدل هیجان انگیزتر، به دنبال ارائه یک کراس اوور دیگر باشد؟ همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، بایون خوش رنگ و لعاب ورژن دیگری از سوپر مینی i20 بوده و برای بازار اروپا در نظر گرفته شده است. باور کنید بایون، آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد یا سنتی نیست!

طراحی بی نظیر خارجی

اگر منصفانه نگاه کنیم، این خودرو جدید یک کراس اوور معمولی با طراحی همیشگی که می‌بینیم، نیست. رنگ خاص بدنه، چراغ‌های جلویی که طراحی خاص و چراغ‌های LED پشتی که شکل و شمایل بومرنگ دارند، به همراه خطوط بدنه که ما را تا حد زیادی به یاد Tucson می‌اندازند، همگی خبر از این می‌دهند که بایون یکی از خاص‌ترین مدل‌های هیوندای آسیایی است.

 

نمای کناری هیوندای بایون 2021

فضای داخلی

یکی از نکاتی که مستقیما از i20 به بایون به ارث رسید، داشبورد آن بود. مدل جدید هم درست مانند عمو زاده سن و سال دارتر خود، همان صفحه 10.25 اینچی و صفحات دیجیتالی را دارد که در کنار صفحه لمسی اطلاعات/سرگرمی می‌درخشد. دریچه‌های تهویه هوا بایون نیز دقیقا شکل دریچه‌های این سوپر مینی پر فروش هستند.

 

طراحی داخلی هیوندای بایون 2021

مشخصات فنی و پیشرانه ای میان رده

بایون یک محصول میان رده و بسیار معمولی است؛ بنابراین نباید توقع داشته باشیم که صدای غرش موتورش به آن سر کره خاکی برسد. پیشرانه‌ای که زیر کاپوت خوابیده است از یک موتور بنزینی 1.2 لیتری با تنفس طبیعی تشکیل می‌شود که 84 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این موتور با گیربکس دستی پنج سرعته همراه شده و شما را در دل جاده همراهی می‌کند. یکی دیگر از گزینه‌های مطرح شده برای پیشرانه، یک موتور 1.0 لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که 100 اسب بخار نیرو دارد. برای جعبه سرعت، می‌توانید از بین گزینه‌های شش سرعته دستی یا دوال-کلاچ هفت سرعته اتوماتیک، یکی را انتخاب کنید.

خبر خوب برای دوست داران محیط زیست این است که کراس اوور دوست داشتنی ما، به شکل یک خودرو هیبریدی ملایم هم ارائه می‌شود که 120 اسب بخار نیرو و همان مشخصات فنی مدل 1.0 لیتری توربوشارژ را دارد. قدرت نیز از طریق گیربکس به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

 

نمای عقب هیوندای بایون 2021

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان