پرفروش ترین خودروهای ایرانی در سال ۱۴۰۱

۲۷ مرداد ۱۴۰۲ پرفروش ترین خودروهای ایرانی در سال ۱۴۰۱

قبل از اینکه صنعت خودروسازی ایران در دهه ۴۰ پا بگیرد و شرکت‌های کوچک و بزرگ خطوط تولید و مونتاژ خودرو را در داخل مرزهای کشور راه‌اندازی کنند، پرفروش‌ترین ماشین‌ها، محصولات کمپانی‌های خارجی بودند که وارد کشور می‌شدند. اما از دهه ۴۰، به خصوص بعد از سال ۱۳۴۶ که تولید پیکان در کارخانه ایران ناسیونال شروع شد، محصولات داخلی در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفته‌اند. این جریان تا امروز نیز ادامه دارد و تولیدات ایران خودرو و سایپا بیشترین فروش ماشین را در بازار خودرو کشور داشته‌اند و همچنین پرفروش‌ترین خودروهای منطقه خاورمیانه نیز محسوب می‌شوند. با وجود نوسانات شدید قیمت خودروهای داخلی، شرکت‌های سازنده این آمار را به ثبت رسانده‌اند.

در ادامه با پرفروش‌ترین خودروهای ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ خورشیدی) آشنا می‌شویم.

پژو ۲۰۶ SD

پژو ۲۰۶ sd

پژو ۲۰۶ SD در سال ۱۳۸۵ به بازار ایران معرفی شد تا کمبود فضای بار در مدل هاچبک را جبران کند. از آن زمان ۸ تیپ از این سدان جمع و جور در دسترس خریداران قرار گرفت، اما از سال ۹۳ فقط تیپ V8 توسط ایران خودرو تولید و عرضه می‌شد. خودرو ۲۰۶ سدان از نظر مشخصات فنی و امکانات هیچ تفاوتی با ۲۰۶ هاچبک ندارد، اما اضافه شدن صندوق موجب شده تا تغییراتی روی سیستم تعلیق عقب اعمال شود.

اگرچه تولید این خودرو در سال ۱۴۰۰ متوقف شده، اما طبق آمار ۴۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۶ SD در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ خورشیدی) فروش رفته تا بالاتر از تویوتا کرولا سدان، نهمین خودرو پرفروش بازار خاورمیانه در سال گذشته باشد.

سمند LX / سورن

سمند LX

سمند، اولین خودرو ملی ایران در سال ۱۳۸۰ روی پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی و شاخته شد. در این دو دهه مدل‌های مختلفی از خودرو ملی روانه بازار شد، اما پرفروش‌ترین نسخه‌های آن که همچنان روی خط تولید قرار دارند، شامل سمند LX و سورن می‌شود. سمند LX با دو پیشرانه XU7 و EF7 در دسترس خریداران قرار دارد و سمند سورن پلاس هم آخرین مدل سورن است که خرید و فروش می‌شود. سورن پلاس مثل سمند LX از پیشرانه EF7 استفاده می‌کند، اما دارای امکانات بیشتری است.

در سال ۲۰۲۲ ایران خودرو ۶۸ هزار دستگاه سمند LX و سورن را تحویل مشتریان داد و بدین ترتیب اولین خودرو ملی ایرانی از نظر آمار فروش بالاتر از تویوتا لندکروزر و تویوتا کمری در رده ششم قرار بگیرد.

دنا / دنا پلاس

دنا پلاس

دنا در ابتدای دهه ۹۰ توسط ایران خودرو به بازار داخلی معرفی شد. اگرچه این خودرو اسم و رسم جدید و ظاهر به‌روزتری دارد، اما می‌توان آن را به نوعی فیس لیفت سمند به شمار آورد. در سال ۱۳۹۶، تغییرات روی این خودرو اعمال شد و مدل فیس لیفت آن با نام دنا پلاس به بازار آمد. دنا پلاس ظاهر اسپرت‌تری از قبل پیدا کرده و به آپشن‌های بیشتری نیز مجهز شده است. علاوه بر نسخه‌های معمولی که با موتور EF7 و جعبه دنده دستی ۵ سرعته به فروش می‌رسند، مدل‌هایی نیز با پیشرانه توربو و گیربکس اتوماتیک و جعبه دنده دستی ۶ سرعته در بازار موجود است.

بر اساس آمار جهانی بازار خودرو در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۷۰ هزار دستگاه دنا و دنا پلاس در خاورمیانه فروخته شده تا با فاصله ۱۱ هزار دستگاه از تویوتا هایلوکس، پنجمین خودرو پرفروش در غرب آسیا به شمار آید.

پژو ۲۰۶ / ۲۰۷

طراحی پژو ۲۰۷ تیپ ۵

پژو ۲۰۶ به فاصله کوتاهی از رونمایی و عرضه در فرانسه، سال ۱۳۸۰ راهی بازار ایران شد و همان طور که مشکلات مالی پژو را برطرف کرد، رونق تازه‌ای به بازار خودرو کشور هم بخشید. این هاچبک معروف و محبوب بیش از دو دهه روی خط تولید ایران خودرو باقی مانده و ۷ مدل آن به مشتریان ایرانی فروخته شده است. از این ۷ مدل، در حال حاضر فقط پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما تولید می‌شود. اواخر دهه ۸۰ خورشیدی، فیس لیفت جدیدی از ۲۰۶، با نام پژو 207i راهی بازار ایران شد که با ۲۰۷ فرانسوی تفاوت زیادی دارد. این خودرو نیز با مدل‌های مختلف دنده‌ای، اتوماتیک، پانوراما و دو رنگ در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفته است.

مدل‌های مختلف پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در سال ۲۰۲۲ تحویل مشتریان داخلی شدند و ۱۳۲ هزار دستگاه از آنها راهی جاده‌ها و خیابان‌های کشور شد. این خودروها سومین محصول پرفروش در بازار خاورمیانه شده‌اند.

پژو ۴۰۵ / پارس

پژو پارس

پژو ۴۰۵ در حال حاضر قدیمی‌ترین خودرویی است که همچنان در صنعت کشور تولید می‌شود و به نوعی پایه خودروسازی ایران به حساب می‌آید، چرا که انواع مدل‌های سمند، پرشیا و دنا روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده‌اند. پژو پارس به عنوان فیس لیفت ۴۰۵ اواخر دهه ۷۰ وارد بازار کشور شد. این خودرو طراحی ظاهری و داخلی بهتری از ۴۰۵ دارد و همچنین به امکانات و آپشن‌های بیشتری مجهز شده است.

پژو پارس در دو دهه اخیر همیشه یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران بود و در سال گذشته میلادی، ۱۶۵ هزار دستگاه از آن تحویل مشتریان ایرانی شده است.

تیبا / کوییک

کوییک

تیبا ۲ نسخه هاچبک تیبا صندوقدار اوایل دهه ۹۰ در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفت و توانست جایگزین مناسبی برای پراید ۱۱۱ هاچبک باشد. در سال ۱۳۹۷، خودروی جدید به نام کوییک توسط سایپا معرفی شد که به نوعی می‌توان آن را فیس لیفت تیبا ۲ نامید. کوییک ظاهر به‌روزتری دارد و از امکانات متنوع‌تری سود می‌برد، هر چند مشخصات فنی هاچبک‌های کوچک سایپا فرقی با هم ندارد. ساخت تیبا در سال ۱۴۰۱ متوقف شد و از آن پس تمام ظرفیت خط تولید به مدل‌های مختلف کوییک اختصاص یافت.

آماری که از فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ منتشر شده، حاکی از تحویل ۲۱۳ هزار دستگاه کوییک و تیبا به مشتریان ایرانی است و با توجه به تعطیلی خط تولید تیبا ۲ در سال گذشته، می‌توان سهم بیشتری از این آمار فروش را برای کوییک در نظر گرفت. بدین ترتیب عنوان پرفروش‌ترین خودرو ایران و خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ به کوییک می‌رسد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو