افزایش قیمت عجیب خودروهای سایپا!

۷ آبان ۱۳۹۹ افزایش قیمت عجیب خودروهای سایپا!

در حالی که قدرت خرید مردم هر روز کمتر می‌شود، قیمت خودروهای ایرانی به صرفه نیست و همچنان گران‌تر می‌شود.

این روزها انگار ترمز قیمت خودروهای ایرانی بریده نمی‌شود و با کاهش ناچیز نرخ ارز، خودروهای ایرانی همچنان گران‌تر می‌شوند. در این بازار پر تلاطم قیمت خودرو، شرکت خودروسازی سایپا پس از توقف تولید پراید و جایگزین برخی خودروهای این شرکت، بازهم با افزایش قیمت خودروهای تولید شده‌اش، متقاضیان را بهت زده کرد؛ قیمت‌هایی که در شرایط فعلی دور از انتظار بود.

گرچه بارها در شرایط نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل، موضوع رسیدگی به قیمت گذاری خودرو چه از سوی شورای رقابت و چه از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما تا زمان انتشار این گزارش تصمیم گیری قطعی مبنی کنترل بازار خودرو نشده است و حتی روز گذشته هم خودروسازان مجوز افزایش قیمت برای پاییز 99 را دریافت کردند.

با این حال تصمیمات وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و مجلسی‌ها همچنان نتواسته نوش دارویی برای بازار خودرو باشد و خودروها پس از افزایش قیمت چند میلیونی، کاهش قمیت زیادی در روزهای گذشته نداشته‌اند و حالا دریافت مجوز افزایش قیمت در پاییز، قیمت خودروها را دور از انتظار کرده است.

اکنون نیز پیش فروش سایپا در حالی آغاز شده است که رئیس شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به وزیر صمت، دستور افزایش قیمت خودرو در سه ماهه سوم سال ۹۹ را صادر کرده است.

براساس این دستورالعمل، خودروسازان می‌توانند قیمت خودروهای خود را تا سقف تورمی اعلامی بانک مرکزی افزایش دهند به عبارتی خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک بار قیمت خودروهای خود را به روز رسانی کنند.

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود مبنی بر افزایش قیمت خودروها نوشته که خبرها از افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودرو حکایت دارند و این سقف تورم بخشی بانک مرکزی است.

بر این اساس خودروسازان می‌توانند قیمت خودروهای خود را ۲۵ درصد افزایش دهند اما به نظر می‌رسد که سایپا در جدیدترین پیش فروش خود، قیمت کوییک آر دنده‌ای را ۳۷ درصد افزایش داده است و این امر از نبود مدیریت و کنترل بازار نشات می‌گیرد.

ساپیا قیمت کوییک R پلاس دنده‌ای را در نسخه پایه از ۱۰۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون تومان رسانده‌ است و خریداران باید این قیمت را جهت تکمیل وجه در نظر بگیرند.

ساینا دنده‌ای در پیش فروش سایپا ۲۱.۷ درصد، تیبا صندوقدار ۲۲، سایپا ۱۵۱ وانت ۳۹ و تیبا ۲ نیز ۲۲.۶ درصد افزایش قیمت نسبت به قبل داشته‌اند.

قیمت خودرو شاهین چند است؟

شاهین یا رهام خودرویی است که سایپا آن را جایگزینی برای سراتو مونتاژی در نظر گرفته است. سایپا از این خودرو در تیر ماه ۱۳۹۷ رونمایی کرد و در زمستان ۹۹ به بازار می‌آید. این شرکت خودروسازی شاهین را در تیپ S و تیپ گران‌تر آند یعنی G به بازار می‌فرستد. این خودرو در جدیدترین پیش فروش سایپا عرضه شده است  که قیمت تمام شده آن در تابستان سال جاری ۱۶۰ میلیون تومان بود و مشتریان باید نصف این قیمت را در پیش پرداخت می‌کردند اما حالا این خودرو افزایش قیمت بسیار زیادی نسبت به قبل داشته است و به نظر می‌رسد سایپا افزایش ۲۵ درصدی را روی قیمت خودرو شاهین اعمال کرده است و اکنون قیمت آن به ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان رسیده و پیش پرداخت آن نیز ۱۳۴ میلیون است! باید دید بازار خودرو به این قیمت‌ها چه واکنشی نشان خواهد داد؟

 

نویسنده: شقایق صفی خانی