بررسی مشخصات فنی کوییک R پلاس

۲۶ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی کوییک R پلاس

گروه خودروسازی سایپا دو سال بعد از عرضه هاچبک جدیدش با نام کوییک و یک سال بعد از اینکه خودرو دو رنگ کوییک R را به بازار فرستاد، دستی به سر و روی این ماشین‌ها کشید و فیس‌لیفت جدیدی را رونمایی کرد. خودرو جدید نارنجی‌پوشان، با نام کوییک R پلاس در تابستان ۹۹ معرفی شد و در پاییز به دست مشتریان رسید. کوییک R پلاس هم مثل دیگر خودروهای «پلاس» سایپا، از نظر ظاهری هیچ فرقی با مدل‌های معمولی ندارد و فقط دارای آپشن‌های بیشتری است.

مزایا و معایب

+ آپشن‌های بیشتر نسبت به مدل قبلی

+ ارزان قیمت

+ هزینه نگهداری پایین

کیفیت پایین

عرضه محدود

مشخصات فنی

خودروهایی که سایپا روی پلتفرم ارتقایافته پراید (Q200) ساخته، از نظر فنی تفاوتی با هم ندارند و بنابراین کوییک R پلاس نیز همان پیشرانه و گیربکسی را دارد که روی تیبا، ساینا و کوییک R نصب شده است.

نقطه قوت کوییک R پلاس نسبت به مدل‌های قبلی کوییک و همین طور تیبا و ساینا، آپشن‌های آن است که شامل نمایشگر، سنسور عقب، دوربین عقب، ورود و استارت بدون کلید و چراغ روز می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۸۷ اسب بخار

گشتاور

۱۲۸ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳ ثانیه

سرعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیکی

بدنه

هاچبک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۰۰۶ میلیمتر

عرض

۱۶۷۸ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۳۲ میلیمتر

فاصله محورها

۲۴۱۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۰۶۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۲۲۵ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۲ لیتر

قطر رینگ

۱۴ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی کوییک R پلاس

کوییک R پلاس فیس‌لیفت بخشی از کوییک R بوده که تغییرات ظاهری چندانی نداشته است. سایپا تلاش کرده تا با تغییرات کوچکی روی هاچبک اقتصادی کوییک و تغییر نام آن، دستی به سر و گوش لیست تولیدات خود کشیده و یکی دو نام جدید را به آن اضافه کند.

کوییک آر پلاس با بدنه‌های دو رنگ سفید مشکی، سفید قرمز، مشکی نقره‌ای و مشکی قرمز روانه بازار شد. با نگاهی به مدل سفید و قرمز کوییک R پلاس سایپا قصد داشته محصولی شبیه سیتروئن C3 را به مشتریان خود عرضه کند.

کلمه کوییک روی درب صندوق با حروف لاتین نوشته شده و یکی دیگر از تغییرات ظاهری اندک کوییک ‌آر پلاس نسبت به مدل‌های معمولی این محصول محسوب می‌شود. از طرف دیگر، سایپا رینگ‌های آلومینیومی دو رنگ با طراحی جذاب برای کوییک R پلاس در نظر گرفته که موجب شده ظاهر بهتری نسبت به مدل‌های قبلی داشته باشد.

همچنین سایپا با استفاده زه‌های مشکی رنگ اطراف گلگیر و رکاب و روف رک سعی در ایجاد چهره‌ای کراس مانند برای تمامی مدل‌های کوییک داشته که تا حدی نیز موفق بوده است.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری کوییک R پلاس به جز برخی تزیینات اندک تفاوت خاصی با مدل‌های معمولی کوییک ندارد.

طراحی داخلی

کابین کوییک R پلاس

همان گونه که سایپا تغییرات چندانی روی بدنه کوییک R پلاس انجام نداده، همان رویه را در طراحی داخلی ادامه داده است و به همین دلیل، کابین مدل آپشنال کوییک R، برای رانندگان و مشتریان آشنا است.

طراحی داشبرد، کنسول میانی، کیلومترشمار، رودری‌ها و… هیچ تفاوتی با مدل‌های قبلی نداشته است. البته در این خودرو از یک فرمان دی کات با روکش چرم دارای منافذ استفاده شده که نسبتا خوش‌دست است و می‌تواند رضایت رانندگان به‌ویژه کاربران جوان را جلب کند.

استفاده از تریم‌های دو رنگ همچون مشکی قرمز، برچسب‌های فیبرکربن در برخی قسمت‌های داشبرد و دوخت روکش چرمی صندلی‌ها به رنگ متمایز نیز موجب هیجان‌انگیزتر به نظر رسیدن فضای داخلی کوییک R+ شده است. متریال کابین نسبت به گذشته تفاوتی نداشته و از پلاستیک خشک و نسبتا بی‌کیفیت در ساخت آن استفاده شده است.

کفپوش سه‌بعدی و برچسب کوییک R پلاس در قسمت رکاب داخلی درهای جلو از جمله دیگر مشخصه‌های کابین این خودرو است. گنجایش کابین آر پلاس نیز برای چهار سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی بوده اما محدودیت‌هایی از ناحیه سر یا زانو برای افراد قد بلند در ردیف عقب احساس خواهد شد.

کابین کوییک R پلاس از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با مدل‌های پیشین ندارد. البته استفاده از روکش‌های چرمی برای صندلی‌ها و غربیلک فرمان موجب شده تا فضای داخلی کوییک R+ نسبت به سایر محصولات هم‌رده اندکی باکیفیت‌تر به نظر برسد.

کوییک R پلاس؛ آپشنال دو رنگ

نمای عقب کوییک R پلاس

کوییک R پلاس از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با کوییک معمولی و R ندارد و فقط آپشن‌های بیشتری دارد که نقطه قوت این خودرو محسوب می‌شود. هاچبک دو رنگ آپشنال سایپا به مدت خیلی کوتاهی در سال ۹۹ تولید شد و به همین خاطر تعداد زیادی از آن برای خرید خودرو در بازار موجود نیست. قیمت کوییک R پلاس مدل ۹۹ (در تابستان ۱۴۰۱) با کارکرد ۲۰ هزار کیلومتر، حدود ۲۰۰ میلیون تومان است.

 

نویسنده: میلاد قزللو