آب‌ بندی خودرو چیست و چرا باید انجام داد؟

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ آب‌ بندی خودرو چیست و چرا باید انجام داد؟

آب ‌بندی خودرو یکی از مهمترین اقداماتی است که باید پس از خرید خودرو صفر کیلومتر با دقت زیاد انجام شود. این درحالی است که بسیاری افراد گمان می‌کنند خودرو صفر کیلومتر نیازی به آب بندی ندارد، اما لازم است بدانید که طی کردن هزار کیلومتر اول خودرو زمانی حیاتی برای موتور و آب بندی درست موتور محسوب می‌شود؛ چرا که هر علامتی در این دوران به دوام و نگهداری سالم موتور خودرو کمک می‌کند.

روش‌های قدیمی آب ‌بندی خودروها شامل فیلرگیری (فیلربندی) و تنظیم کاربراتور، سیستم جرقه و برخی موارد از این دست بود که امروزه در خودروهای جدید این روش‌ها به کار گرفته نمی‌شود. دلیل اصلی این موضوع هم این است که در اکثر خودروهای با کیفیت بالا احتمال بروز ایرادات فنی در طی کردن مسافت کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر کاهش یافته است.

در ادامه برخی روش‌های موثر در زمینه آب ‌بندی خودروهای صفر کیلومتر و بررسی هرچه بهتر خودروها تشریح شده است. گرچه تولیدات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که خودروهای تحویل داده شده به مشتریان از چندین فیلتر استاندارد و نظارت کیفی گذر کرده‌اند، اما همواره احتیاط شرط عقل است و بهتر است برخی نکات پیش از حرکت و استفاده از خودرو صفر کیلومتر رعایت شود.

 

۱. بررسی موتور

توصیه می‌شود پیش از روشن کردن موتور خودرو، حتما یکبار موتور را از منظر متعلقات چک کنید. پس کاپوت را بالا بزنید و سیم‌ها و لوله‌های خودرو همچون لوله مخزن آب، روغن و فیلترها، سلامت باتری و سیم‌کشی‌های مربوطه را چک کنید.

 

۲. بررسی مخازن خودرو

بهتر است مخازن خودرو همچون لوله‌های مربوط به روغن خودرو، آب رادیاتور و مخزن آب شیشه پاک کن را چک کنید تا از حد مجاز کمتر و یا بیشتر نباشد، همچنین لوله‌ها به دلیل سرما و گرما و ماندن در پارکینگ کارخانه دچار ترکیدگی و یا رسوب گرفتگی نشده باشد. البته بهتر است چک اولیه و یا همان آب‌ بندی خودرو را به یک تعمیر کار معتبر بسپارید.

 

نکته: توصیه می‌شود پس از طی مسیر ۱۰۰۰ کیلومتر، همه بررسی‌های ذکر شده برای خودروهای صفر کیلومتر را تکرار کنید.

 

۳. بررسی روغن‌های داخل مخازن

استفاده از روغن های مرغوب و با کیفیت در مخزن خودرو می‌تواند علاوه بر تثبیت سلامت موتور خودرو شما، به افزایش عمر موتور نیز کمک کند. توصیه می‌شود برای آب ‌بندی خودرو صفر کیلومتر خود، از روغن معدنی یا مینرال استفاده کنید. چرا که روغن مینرال یک روغن بی‌رنگ و بی بو است که در جریان الکتریسیته نیز رسانا نیست. البته باید هنگام خرید این روغن دقت لازم را داشته باشید، چرا که شباهت آن با سایر روغن‌ها در بازار زیاد است و ممکن است شما به اشتباه از روغن‌های سنتتیک خریداری و استفاده کنید.

برخی کارشناسان خودرو بر این باورند برای خودرو صفر کیلومتر و تضمین سلامت موتور آن، بهتر از هر ۲۰۰۰ کیلومتر یکبار، روغن موتور تعویض شود چرا که اولین خرابی و فشار به موتور می‌تواند عواقب بدی برای آینده خودرو شما چه هنگام استفاده و چه هنگام فروش داشته باشد.

 

*روغن‌ سنتیتک، روغن‌های مصنوعی و به نوعی ساختگی محسوب می‌شود.

 

۴. بررسی فیلترها

شاید اگر در هفته‌های اولیه خرید خودرو در کاپوت را باز کنید و قصد چک فیلترها را داشته باشید، بسیاری از اطرافیان به شما خرده بگیرند که این خودرو صفر کیلومتر است و نیازی به چک فیلترها نیست. اما بهتر است به توصیه‌های اطرافیان مبنی بر چک فیلترها پس از ۴۰۰۰ کیلومتر توجه نکنید و به سلامت ماشین خود اهمیت دهید تا همواره خودرو شما سالم باقی بماند.

 

 

بررسی فیلتر روغن خودرو

۵. اجازه دهید خودرو گرم شود

پیشنهاد می‌شود در مدت زمان آب‌ بندی خودرو و طی مسیر زیر ۱۰۰۰ کیلومتر، قبل از هر بار حرکت خودرو، چند دقیقه‌ای اجازه دهید تا خودرو گرم شود. بدین صورت که هرگز پس از استارت زدن خودرو، فورا آن را حرکت ندهید. همچنین از حرکات نمایشی با خودرو، دور زدن در پیچ‌ها و حرکت در جاده‌های صعب العبور در مسافت ذکر شده پرهیز کنید.

۶. سرعت را کنترل کنید

درست است که خریدار خودرو در روزها و ماه‌های اولیه پس از خرید ماشین خود بسیار هیجان زده است و می‌خواهد تا جایی که می‌تواند از توانایی، آپشن‌ها و امکانات خودرو صفر کیلومترش بهره ببرد؛ اما توصیه ما این است که حداقل در ۱۰۰۰ کیلومتر اول سرعتی بیش از ۹۰ کیلومتر را طی نکنید، چرا که فشار وارد شده به موتور چندان به نفع نیست.

 

بررسی سرعت خودرو

آیا آب ‌بندی خودرو اجباری است یا اختیاری؟

اهمیت آب‌ بندی خودرو بر کسی پوشیده نیست، زیرا همانطور که از نامش پیداست، باید حتما خودرو برای طی مسیرهای طولانی و استفاده زیاد آمادگی داشته باشد و از منظر فنی نیز صحت و سلامت موتور آن تضمین شود. اما برخی معتقدند که آب‌ بندی خودرو صفر کیلومتر ضروری نیست. حال این پرسش مطرح است که آیا آب بندی خودرو اجباری است یا اختیاری؟

براساس آنچه برخی کارشناسان و متخصصان خودرو اعلام کرده‌اند، خودروهای صفر کیلومتری که از بازار به دست مصرف کنندگان می‌رسد، باید حتما در ۱۰۰۰ کیلومتر اول رانندگی با شتاب مطلوب ( میزان ذکر شده در کاتالوگ محصول)، پرگاز و سرعت مناسب داشته باشد تا به اصطلاح خودرو تنبل نشود.

در کاتالوگ برخی محصولات به ویژه خودروهای با عملکرد سطح بالا به ‌آب بندی بدون فشار ( ۱۰۰۰ کیلومتر) اشاره شده است. لازم به ذکر است که کمپانی هوندا برای یکی از محصولاتش اعلام کرده که این خودرو پیش از تحویل آب بندی شده و هیچ جای نگرانی برای خریدار نیست.

 

نتیجه‌گیری

توصیه می‌شود علاوه بر دقت پیش از اولین مرتبه حرکت خودرو، علاوه بر بررسی سلامت موتور خودرو و مشتقات آن شامل ( مخازن، لوله‌ها، سیم کشی‌ها همچون برق کشی باتری به سایر اجزا خودرو،‌ فلیترها و و…)، حتما از سلامت تایر و لاستیک خودرو، سلامت صندلی‌ها و سیستم برق کشی داخلی، جعبه دنده و گیربکس، چراغ‌ها، چراغ چک و باک خودرو اطمینان حاصل کنید.

 

نویسنده: نگار میرکریمی