لکسوس IS250 F Sport

۲۶ مهر ۱۳۹۹ لکسوس IS250 F Sport

همه چیز در این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی تولید شده لکسوس متفاوت است. از نمای خارجی آن تا کابین داخلی و افزایش حجم و فضای آن تغییر کرده است و به حالت قابل قبول‌تری تبدیل شده است. لکسوس IS250، در واقع نسل سوم لکسوس است و شروع تولید آن از سال 2013 آغاز شده است. IS از سدان‌های شناخته شده و اسپرت مجموعه لکسوس به حساب می‌آید. رقبای نزدیک به این مدل از لکسوس، سدان‌های بنز و بی ام و هستند که در حال حاضر در حال رقابت تنگاتنگی با یکدیگر هستند. اتوشو شانگهای و آمریکا هر دو لکسوس IS250 را ستایش کرده‌اند و بارها چه از لحاظ فنی و چه چهره و امکانات در صفحات اول مجلات خودرو در کشورهای مختلف تعریف شده‌اند. ما هم به نوبه خود به معرفی این خودرو دوست داشتنی می‌پردازیم و به تفاوت مدل IS و F Sport آن خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری اسپرت و جدی

طراحی ظاهری لکسوس IS

دو چراغ جلو خودرو لکسوس IS250 با چراغ‌های LED و دی لایت در قابی کشیده و زاویه دار چهره‌ای جدی و در عین حال مرموز و به اصطلاح آب زیر کاه به چهره کلی اتومبیل داده است. درست در خطی شکسته، موازی با چراغ‌ها، جلوپنجره خودرو قرار گرفته است که آرم لکسوس در میانه آن مشخص است. جلوپنجره این خودرو از پره‌های مشکی کرومی تشکیل شده است و هواکش فضای داخلی خودرد در سپر آن به کار رفته است. در کنار سپر این خودرو دو نور افکن قرار گرفته است که در مسیرهای تاریک و روشن و به اصطلاح گرگ و میش بسیار به کار می‌آید. چرخ جلو و عقب با مختصات 225/40R18 و 255/35R18 و با رینگ‌های خورشیدی و پره‌های در هم تنیده نشان از قدرت در حرکت این خودرو دارد. کاپوت لکسوس IS 250 با دو شیار در هر دو طرف، برآمدگی را حاصل کرده که نمای سرعت را به دماغه آن بخشیده است. آینه بغل‌های لکسوس به صورت الکتریکی قابلیت تاشوندگی دارند و دو چراغ راهنما هم به این آینه‌های کناری اضافه شده‌اند. این خودرو 4 درب است و دستگیره‌های مهندسی ساز این 4 درب در خود بدنه به کار رفته‌اند. تو رفتگی دیگری را با تمام ظرافت و به طور غیر ملموس در درب‌های این خودرو می‌بینیم که از چرخ جلو شروع شده و تا درب عقب کشیده شده است و نمای جانبی این اتومبیل را از خشکی درآورده. نمای عقب IS 250 دست کمی از نمای جلویی خودرو ندارد و با همان چراغ‌ها البته با هندسه‌ای خواستنی و عجیب‌تر چهره‌ای جدی و البته شوخ طبع را به خودرو داده است. دو اگزوز در جایگاه‌هایی مناسب قرار دارند که وجودشان صدمه‌ای به نمای یکپارچه کلی خودرو نمی‌زند. در بالای اگزوزها دو چراغ قرار گرفته‌اند که حکم چراغ ترمز را دارند.

سواری لکسوس IS250

طراحی داخلی لکسوس IS250

از اولین تغییراتی که در لکسوس IS250 باعث تغییرات در کابین آن شد اضافه شدن 7 سانتی متر به حد فاصل دو محور و 6 سانتی متر به طول بدنه آن بوده است. در حال حاضر، این خودرو از فضای کابین بیش‌تری برخوردار است و برای تمام سرنشینان فضای کافی فراهم شده است. فرمان خودرو از اولین ویژگی‌هایی است که بعد از سوار شدن متوجه ریزنقشی آن و همچنین امکانات تعبیه شده روی ستون‌های میانی غربیلک می‌شوید. در طرف راست غربیلک فرمان چند دکمه زیر دست راننده تعبیه شده است که می‌توان به کمک آن‌ها از سیستم بلوتوث و اتصال گوشی همراه به سیستم صوتی خودرو استفاده کرد و به راحتی تماس‌ها را پاسخ داد. سمت راست غربیلک فرمان نیز چند دکمه دیگر وجود دارد که برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی با آن‌ها می‌توان به انتخاب آهنگ مورد علاقه‌تان در سیستم صوتی اتومبیل بپردازید. دسته دنده خوش دست نیز در جای معمول‌اش قرار گرفته و در هنگام حرکت دچار لرزش نمی‌شود و به گفته دارندگان این خودرو بسیار خوش دست است. فرمان اتومبیل قابلیت جا به جایی و تنظیم دارد. به حق می‌توان گفت که لکسوس IS250 در خط اول سدان‌های این شرکت شناخته شده قرار گرفته است. دو صفحه کیلومتر شمار عقربه‌ای که یکی سرعت را به شما نشان می‌دهد و دیگری دور موتور را نیز قرار گرفته‌ است و علاوه بر آن صفحه نمایش‌گر مستطیلی شکلی برای نمایش سیستم تعلیق و کروز کنترل در این خودرو تعبیه شده است. دریچه‌های سیستم تهویه هوا در فضای داخلی کابین به خوبی نصب شده‌اند که هم به صندلی‎های جلو هوا رسانی مطلوبی دارند و هم صندلی‎های عقب را از این مزیت محروم نگذاشته‌اند.

این سدان جمع و جور از شاسی یکپارجه ساخته شده است و از نسل سوم  (XE30) است. ترکیب استفاده شده در روکش صندلی‌های این خودرو بسیار هوشمندانه است و از دو ماده پلاستیک و چرم بهره برده است که هم باعث راحتی و دوام صندلی‎ها می‎شوند و هم با استفاده از پلاستیک الیافی مخصوص از تعرق سرنشینان و کلافگی آن‎ها جلوگیری می‎‌کند.

مشخصات فنی IS250 لکسوس

طول و عرض و ارتفاع لکسوس IS250 به ترتیب 1466، 1811 و 1430 میلی متر است. فاصله بین دو محور در این خودرو 2799 میلی متر است. حجم باک برای دریافت سوخت 66 لیتر و وزن خالص خودرو 1555 کیلوگرم است. به خاطر انتقال قدرت در دیفرانسیل جلو، این اتومبیل توانایی داشتن سیستم کنترل ایستایی در سربالایی را دارد. کنترل کشش و پایداری از دیگر امکانات فنی است که در این خودرو استفاده شده است. گیربکس 6 دنده اتومات و 2.5 لیتر حجم موتور است. 207 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتون متر از توانایی‌های این خودرو به حساب می‌آیند. شتاب 0 تا 100 لکسوس IS 250 8.1 ثانیه است. حداکثر سرعت لکسوس IS 250 225 کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

تفاوت لکسوس IS25 با معمولی با تیپ F Sport

نمای عقب لکسوس IS250

تا به این جا به طور کامل با تمام اجزای لکسوس IS250 آشنا شدیم و حال بهتر است با تیپ F Sport کمی آشنا شویم و تفاوت‌های انداکی که این نوع با نوع اصلی دارد بپردازیم؛ تعلیق اسپرت یکی از امکاناتی است که در F Sport بهبود پیدا کرده است و کمی به ورزیدگی این خودرو کمک کرده است. صفحه ‌کیلومتر در تیب اسپرت از حالت عقربه‌ای به دیجیتالی تبدیل شده است و کروز کنترل به حالت هوشمند درآمده است. صندلی‌های جلو نیز با ارگونومی منعطف‌تری نسبت به نسخه اصلی IS250 دارد. در سال 2014 نسخه اصلی لکسوس ساخته شد و به فاصله یک سال تیپ F Sport را با تغییرات نام برده را به بازار عرضه کرد.

 

نام نویسنده: احسان والیان