تاریخچه فراری، اسب تک تاز ایتالیایی

۷ تیر ۱۴۰۰ تاریخچه فراری، اسب تک تاز ایتالیایی

برند فراری که بیش از ۸۰  سال از فعالیتش می‌گذرد، اولین خودروی خود را در سال ۱۹۴۰ وارد بازار کرد. بسیاری معتقد هستند که حیات این برند به عنوان یک کمپانی خودروسازی، سال 1947 که اولین خودرو این شرکت با نشان فراری تکمیل شد، آغازگر فعالیت رسمی این برند می‌دانند.

این برند ایتالیایی، موفقیت‌های بسیار زیادی کسب کرده است. سال ۲۰۱۴، این کمپانی به عنوان قدرتمندترین برند خودروسازی شناخته شد. در سال ۲۰۱۸، مدل 250 GTO ۱۹۶۳، لقب گران قیمت‌‌ترین خودروی جهان را با قیمتی معادل ۷۰ میلیون دلار از آن خود کرد. در طول تاریخ، فراری برای حضور مداوم خود در مسابقه‌های ماشین سواری، خصوصا فرمول یک، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. تیم فراری، موفق‌ترین تیم این مسابقات است. اسب تک‌تاز فراری نشانگر لوکس بودن، سرعت و ثروت است.

تاریخچه برند فراری

این کمپانی توسط انزو فراری تاسیس شد. جالب است بدانید وقتی آقای فراری در سال ۱۹۲۹ اسکودریا فراری (Scuderia Ferrari) را پایه گذاری می‌کرد، هیچ علاقه‌ای به تولید خودروهای جاده‌ای نداشت. نکته جالب این است که اسکودریا فراری به معنای اسطبل فراری است و معمولا به «تیم فراری» اشاره دارد. در ابتدا این برند به عنوان بخش خودروهای مسابقه‌ای برند آلفارومئو (Alfa Romeo) فعالیت و خودروهای مسابقه‌ای این کمپانی را خریداری و برای مسابقات آماده می‌کرد. پس از گذشت مدتی، تیم مسابقه‌ای آلفا رومئو منحل، در سال۱۹۳۸ دوباره خریداری و انزو فراری به عنوان مدیر این تیم استخدام شد. این تیم جدید Alfa Corse نام داشت و در میلان واقع شده بود. پس این پایان اسکودریا فراری بود.

در سال 1939، فراری از آلفارومئو جدا شد، البته به شرطی که به مدت  حداقل چهار سال، از نام فراری برای مسابقات و ماشین‎های مسابقه‌ای استفاده نکند. تنها پس از گذشت چند روز، او Auto Avio Costruzioni را تاسیس کرد که مرکزش در محل اسکودریا فراری پیشین واقع شده بود. این کمپانی تازه تاسیس، در زمینه تولید ماشین آلات و اکسسوری‌های هواپیما فعالیت می‌کرد. در سال۱۹۴۰، اولین خودروی اسپرت فراری، با نام Tipo ۸۱۵ تولید شد اما به دلیل جنگ جهانی ، آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت. سال ۱۹۴۳ بود که کمپانی توسط متحدین بمب باران و سپس دوباره از نو ساخته شد. همان طور که پیش‌تر گفته شد، به اعتقاد برخی، اولین ماشین فراری در سال ۱۹۴۷ و با نشان فراری تولید شد. این مدل 125 S نام داشت. انزو فراری برای تامین بودجه از سر گیری حیات اسکودریا فراری، این ماشین‌ها را تولید می‌کرد و می‌فروخت. او از این کار رضایت چندانی نداشت. پس از تلاش‌های فراوان او، در سال ۱۹۶۰، این کمپانی با نام SEFAC S.p.A.، فعالیت خود را دوباره از سرگرفت.

فراری یکی از کمپانی‌های است که با دیگر شرکت‌های خودروسازی کشورش، همکاری‌های زیادی داشته. در اوایل سال۱۹۶۹، فیات ۵۰ درصد سهام این کمپانی را صاحب شد. در نتیجه این شراکت، سرمایه گذاری‌های زیادی انجام شد و عملات گسترش دادن کارخانه سریعا آغاز شد. در کل می‌توان گفت که این شراکت، کاملا به نفع کمپانی فراری و سکوی پرشی برای این برند شد.

در سال ۱۹۸۸، آقای فراری توانست شاهد تولید و ارائه مدل Ferrari 40، پیش از مرگش در همان سال باشد. به احترام او که پایه گذار این شرکت بزرگ و برند خوش نام بود، نام کمپانی در سال ۱۹۸۹ به  Ferrari S.p.A تغییر یافت و مدل «انزو» (the Enzo) به مدت دو سال (از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴) تولید شد. مدل انزو در آن زمان سریع‌ترین محصول کمپانی بود. آقای فراری به قدری از این مدل راضی بود که نامش به نام او، تغییر دادند. این مدل خاض در ابتدا به مشتری‌های وفادار و پایه ثابت کمپانی پیشنهاد داده شد. هر۳۹۹ دستگاه این مدل، قیمتی برابر ۵۰ هزار یا همان ۴ هزار یورو داشت. چهارصدمین دستگاه، به عنوان خیریه به واتیکان اهدا شد.

 مدل‌های محبوب فراری در طول تاریخ

Ferrari LA Ferrari

Ferrari LaFerrari

آن طور که برخی باور دارند، این مدل جانشین مدل انزو است، اما در واقع، این دو مدل مشترکات بسیار کمی دارند. این مدل اولین محصول از این کمپانی بود که از سیستم هیبرید استفاده کرده است.

FERRARI 365 GTB/4 DAYTONA

FERRARI 365 GTB/4 DAYTONA

این ماشین یکی از محبوب‌ترین مدل‌های تاریخ خودروسازی است و در کمال تعجب، هرچه بیشتر می‌گذرد، به محبوبیت آن اضافه می‌شود. 365 GTB/4، جواب درخوری به تهدید رقابت لامبورگینی (Lamborghini) با تولید مدل Miura بود.

FERRARI DINO 246

FERRARI DINO 246

دینو 246 بنا به دلایل زیادی یک مدل تاریخی محسوب می‌شود. این محصول یکی از معدود مدل‌هایی است که نشان اسب این برند محبوب را ندارد. دلیل نبودن لوگوی کمپانی این است که دینو از لحاظ‌های بسیاری با دیگر مدل‌ها متفاوت است. این مدل در زمان خود رقیب پورشه 911 (Porsche 911) بود.

فراری F40

فراری F40

خودروهای بسیار کمی هستند که بتوانند لقب برترین ابرخودرو را از آن خود کنند. مدل F40، یکی از همان ماشین هاست. رنگ، طراحی و جنس بدنه آن بسیار خاص است.

انتخاب برترین مدل‌های فراری اصلا کار راحتی نبود، چرا که تقریبا می‌توان گفت تمامی مدل‌های این کمپانی بهترین هستند.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان