تاریخچه هیوندای

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ تاریخچه هیوندای

هیوندای یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های خودروسازی در جهان است. شاید قدمت خودروساز کره ای به اندازه برندهایی همچون مرسدس بنز و بی ام و نباشد، اما این امر به هیچ عنوان از محبوبیت روزافزون محصولات آن کم نمی‌کند.

هیوندای موتور با تنوع محصولاتش در ایران نیز یکی از پرطرفدارترین برندها محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی تاریخچه هیوندای از ابتدا تاکنون می‌پردازیم.

تاسیس هیوندای

هیوندای موتور، در سال ۱۹۶۷ در کره جنوبی تاسیس شد و مرکز آن در شهر سئول واقع شده است. از آنجایی که کمپانی‌های کیا موتورز (Kia Motors) و جنسیس موتور(Genesis Motor) زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی هیوندای به حساب می‌آیند، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های کره‌ای محسوب می‌شود.

گرچه این کمپانی نسبت به رقبای امروزی‌اش سن کمتری دارد، اما کارخانه آن در کره جنوبی، بزرگ‌ترین مرکز تولید اتومبیل در جهان است. تولیدات Hyundai در کره، سالانه ۱.۶ میلیون دستگاه می‌رسد. در سراسر جهان، ۷۵ هزار نفر در این کمپانی مشغول به کار هستند و محصولات برند هیوندای در ۱۹۳ کشور به فروش می‌رسد.

 تاریخچه برند هیوندای

هیوندای پونی

در سال ۱۹۴۷، فردی به نام چونگ یو یانگ، کمپانی مهندسی و ساخت‌وساز هیوندای را پایه‌گذاری کرد. ۲۰ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۶۷، کمپانی Hyundai Motor متولد شد.

سال ۱۹۷۵ محصولات این برند کره‌ای، به بازار کشورهایی مانند اکوادور و سپس در سال ۱۹۸۲ به بازار بریتانیا راه یافتند. در اولین سال حضور در بریتانیا، هیوندای توانست ۲ هزار و ۹۹۳ دستگاه ماشین بفروشد. این آمار برای برند خارجی، آن هم در بریتانیا که مهد تولید خودروهای لوکس است، فوق‌العاده بود.

پس از گذشت دو سال، این شرکت هیوندای پونی (Pony) را به کانادا صادر کرد، اما نتوانست به بازار آمریکا نفوذ کند، زیرا محصولش با استانداردهای آلایندگی این کشور مطابقت نداشت. چیزی نگذشت که پونی به پرفروش‌ترین محصول کانادا تبدیل شد و تا سال ۱۹۸۵، یک میلیون دستگاه ماشین هیوندای تولید شد. بنابراین می‌توان گفت که این کارخانه، شروع بسیار خوبی داشت و توانست در مدت زمان کمی به بخش مهمی از صنعت خودروسازی تبدیل شود.

هیوندای بالاخره توانست وارد بازار آمریکا شود. اما چگونه؟ همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پونی به دلیل مغایرت با استانداردهای آلایندگی آمریکا، جایی در این کشور نداشت. بنابراین برند محبوب کره‌ای برای جهانی‌تر شدن، نیاز به طراحی و ساخت محصولی جدید داشت تا حتی بازار خودرویی آمریکا را نیز تسخیر کند.

بنابراین سال ۱۹۸۶، هیوندای اکسل (Excel) به بازار ایالات متحده رسید. مجله Fortune، مدل اکسل را در جایگاه دهم لیست بهترین‌های خود قرار داد، چرا که هم باکیفیت بود، هم مقرون به صرفه!

با گذشت ۲۰ سال از شروع کار این برند، ۱۹۸۸ میلادی سال مهمی برای هیوندای بود. همان سالی که کمپانی به خودکفایی رسید و محصولاتش را با استفاده از تکنولوژی‌های خود تولید کرد. نتیجه این استقلال، اولین نسل هیوندای سوناتا بود که هنوز هم با گذشت این همه سال، از محبوبیتش کم نشده است.

در آن زمان بازار بر وقف مراد بود و روز به روز گسترده‌تر می‌شد، تا جایی که در بهار سال ۱۹۹۰، نرخ تولیدات شرکت به ۴ میلیون دستگاه رسید. از آنجایی که بازار محصولات این شرکت هر روز بزرگ‌تر می‌شد، سال ۱۹۹۶، پای هیوندای به هند هم باز شد.

حالا دیگر نوبت ایجاد تغییرات اساسی بود که این برند توانست خود را به عنوان یک برند جهانی و درجه یک در دنیا جا بیاندازد. چونگ یو-یانگ رهبری و ریاست میراث خود را به پسرش، چونگ مانگ کو سپرد. کمپانی مادر، یعنی Hyundai Motor Group، تمام زمان و سرمایه خود را صرف افزایش کیفیت، طراحی، تولید و تحقیق در زمینه محصولات خود کرد. ثمره تمام این تلاش‌ها، تبدیل شدن به اسپانسر جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ و قرار گرفتن در بین ۱۰۰ برند ارزشمند جهانی در سال ۲۰۰۴ بود.

اولین خودرو هیوندای

هیوندای کورتینا

تنها یک سال از تاسیس کمپانی می‌گذشت که کورتینا (Cortina) با همکاری کمپانی فورد موتور (Ford Motor Company) تولید شد. اما این برای شرکتی تازه‌تاسیس و بلندپرواز کافی نبود. وقتی که هیوندای تصمیم گرفت اولین اتومبیل اختصاصی خودش را بسازد، از طراحان و مهندسان خبره کمک گرفت. این افراد شامل ادوارد چپمن، پیتر اسلاتر، کنت بارنت و… می‌شدند. حاصل کار مهندسان و طراحان، پونی بود که پیش‌تر درباره موفقیت آن در بازار جهانی، البته به جز آمریکا، صحبت شد. بنابراین پونی، اولین ماشین کره جنوبی بود که توسط جرجیو جوجارو طراحی و تکنولوژی پیشرانه‌اش توسط میتسوبیشی ژاپن تهیه شد. نسل اول پونی، حدود ۶ هزار دلار قیمت داشت.

خودروهای هیبرید و برقی هیوندای

هیوندای اکسل

اولین خودروی تمام برقی کمپانی، سال‌ها پیش ساخته شد، یعنی در سال ۱۹۹۱. این محصول نسخه‌ای از سوناتا و یک سدان بود. بعدها خودروهای برقی دیگر با استفاده از پلتفرم مدل‌های اکسل، کیا اسپرتیج، گریس و… نیز تولید شدند. بنابراین قدمت خودروهای الکتریکی در این برند، به سال‌ها پیش برمی‌گردد، در صورتی که بسیاری از برندهای دیگر تا چند سال پیش که مشکل آلاینده‌ها و آسیب به محیط زیست هنوز به این شدت جدی به نظر نمی‌رسید، به فکر ساخت محصولاتی با سوخت پاک نبودند.

آینده هیوندای

با توجه به موفقیت بسیار چشم‌گیر در یک دهه گذشته، این برند توانست به یکی از پنج کمپانی بزرگ خودروسازی جهان تبدیل شود. همچنین رشد بسیار سریعی که هیوندای نسبت به برندهای دیگر داشته، جایگاه خاصی به آن بخشیده است. این کمپانی کره‌ای، توانسته ۳.۶ میلیون دستگاه خودرو را در بازارهای جهانی به فروش برساند. از آنجایی که جاه‌طلبی هیوندای موتور برای موفقیت، فروش بیشتر و کیفیت بهتر تمامی ندارد، در سراسر دنیا یعنی آسیا، آمریکای شمالی و اروپا مراکز تحقیقاتی زیادی راه‌اندازی کرده است و همچنین در کشورهایی مانند آمریکای شمالی، هند، چین، پاکستان و جمهوری چک کارخانه دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان